Lång väntan i hamnen skadar åkerierna

Lång väntan. I Göteborgs hamn kan chaufförerna få vänta upp till fem, sex timmar på att få hämta eller lämna containrar hos APM Terminals. De seriösa åkerierna, de som betalar lön under väntetiden, går på knäna.

– Mina förare står still 35-40 procent av arbetsdagen. Det håller inte, säger Leif Pettersson, åkare på Hisingen Truck.

Freddy Welle är chaufför på Mattsons åkeri och välkänd facklig röst i transportkretsar. I 17 år har han kört containergods från hamnen till olika kunder i främst Syd- och Västsverige:

– En viss väntan har det alltid varit, men det blir bara sämre och sämre. Nu är det katastrof. I fredags stod det 280 bilar här. En del kom inte ens in på planen. Åkerinäringen kommer att gå under om det här fortsätter.

– Och inte bara åkerierna. Varje dags omdestineras gods till andra hamnar. Det blir inte lätt att hämta tillbaka det.

När Transportarbetaren besöker hamnen är det bara ett 30-tal dragbilar i kön in till APM Terminals. Alla har tagit ”nummerlapp” och registrerat sig vid infarten till id-kontrollen.

I kanten av uppställningsplatsen står stolpar med skyltar där digitala röda siffror visar turordningen. Freddy Welle skakar på huvudet:

– Här står vi i timmar. Ingenting finns, inte ett fik, ingenstans du kan köpa en dricka. Okej, i baracken där borta finns en toalett, men den ser ofta ut som fan.

– För varje dag kommer vi närmare arbetslöshet. Åkerierna kommer inte att överleva detta. Och då pratar jag om de seriösa. De som betalar lön till förarna även under väntetiden.

De sysslolösa timmarna slår sönder chaufförernas arbetstider och kör- och vilotider totalt, menar Freddy Welle:

– Förr hann man köra ut sju, åtta containrar om kunderna fanns i Göteborg. Nu hinner man med två, tre.

En förarkollega på Halléns åkeri bekräftar bilden. Tidigare klarade han tre svängar ner till industrierna i Stenungsund under ett arbetspass. Nu blir det bara två.

– Det längsta jag stått här är fem timmar, säger Hallénsföraren. Ett par gånger har jag gjort slut på den lagliga arbetstiden och tvingats övernatta i bilen. Vad gör man? 30 procent av min arbetstid står jag still. Jag har i alla fall slutat stressa upp mig. Man resignerar, det går ändå inte att påverka.

Freddy Welle är inte lika lugn:

– Tänk dig själv att sitta och stirra på en nummerskylt timme efter timme. Det är en otrolig stressfaktor. Man blir knäpp! Att hela tiden veta att åkeriet inte får in pengar gör inte saken bättre.

Enligt Welle fuskas det frisk med nummerlapparna. En del förare har satt i system att trycka ut en lapp när de lämnar hamnen, för att komma före i kön när det återvänder med nästa transport.

Lite längre bort i raden står en vit dragbil utan logotype. Föraren berättar att han kommer från Turkiet och jobbar för en av Skaraslättens Transports lejåkare.

– I nio timmar har jag köat som längst. Jag får ingen lön för första timmen när jag blir stående här. Sedan ska jag visst få ersättning, fast jag vet inte hur mycket.

Förarna pekar ut flera orsaker till väntetidsproblemet. Ett är det nya datasystem för godshantering som APM Terminals införde i höstas. Det skulle förbättra flödet, men så blev det inte.

Både förare och åkare är öppet kritiska mot Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet (HF), som varslat om en rad stridsåtgärder under våren.

Mest trött är Freddy Welle över att HF och medierna sprider uppgifter om att förbundet har 85 procent av medlemmarna i APM Terminals.

– Sanningen är att HF har 66-67 procent. Resten, 33-34 procent, är med i Transport. Okej HF har fortfarande majoriteten, men varför säger man inte sanningen?

Företaget som Welle jobbar på, Mattsons åkeri, lever på transporter till och från Göteborgs hamn. Åkaren, Jan Olov Mattsson, är bekymrad:

– Göteborg tappar kunder varje dag. Konflikten mellan APM och Hamnarbetarförbundet är grunden till detta. Jag förstår faktiskt inte hur det hamnfacket tänker, om jag ska vara ärlig.

– De har en snittlön på 49 000 kronor, inklusive övertid och annat. Var ska de hitta arbeten med samma lönenivå när jobben försvinner i APM?

Sedan tio år tillbaka tar Mattssons åkeri betalt av kunderna för väntetiden – när den blir längre än en halvtimme. Över en halv miljon kronor faktureras 2016, för stillestånd. Det är en ökning med tio procent sedan året före.

– Kunderna har förståelse för vår situation. Av åtta timmars arbetstid står våra förare still tre i hamnen. Vi planerar hela vår verksamhet efter strulet. Vi hänger på låset när APM öppnar halvsex på morgonen och försöker få ut så mycket gods som möjligt innan kön växer.

– Men i längden håller det ju inte. Vi tjänar inga pengar längre. Vi betalar massor i övertidsersättning. Det är katastrofalt för alla parter. Godset hittar snabbt nya vägar när det inte fungerar. I dag kör vi containrar till andra hamnar som Varberg och Helsingborg.

Vad är grunden till problemet i hamnen?

– Det nya datasystemet gjorde inte situationen bättre, men den främsta orsaken är att hamnarbetarna är arbetsskygga. De vill inte jobba helt enkelt. De är förbannade på APM och kan de strula till en fartygslossning så gör de det.

Jan Olov Mattsson berättar att hans åkeri tappat många kunder till konkurrenter som tar betalt, fast pris, för varje hamnuppdrag.

– Jag får påstötningar från företag som vill köra så för oss. Det bygger förstås på att förarna inte får betalt för väntetiden. Så vill inte vi jobba. Fast jag ser ingen ljusning. Vi har haft möten med APM, men det känns inte särskilt meningsfullt. Ingenting händer.

Sju, åtta kilometer från hamnen ligger Hisingen Truck. Företaget har egen containerhantering och lagring. 95 procent av frakterna går den korta biten fram och tillbaka till APM Terminals. Ersättningen är fast, 1 500 kronor per uppdrag.

Företaget drivs av bröderna Leif och Bert Pettersson.

– Det som händer slår fruktansvärt hårt mot oss, säger Leif Pettersson. Vi har inga stora skulder och för ett år sedan hade vi ett visst kapital på banken. Nu äter vi på det månad efter månad och snart är det borta. Vi kan ju inte gå till banken och låna till den dagliga driften.

Gods försvinner kontinuerligt, uppger han:

– Vi har tappar en tredjedel av containerhanteringen. Åkeriet har gått från 75 chaufförer för fyra år sedan till 50. Orsaken är det som händer i hamnen. Gods och båtar omdestineras. Alla i hela Sverige känner av detta, ytterst konsumenterna som får betala mer för varorna.

En svårighet, menar Leif Pettsson, är att det aldrig går att förutse när kötiden blir lång.

– Det kan stå en handfull bilar på planen, och ändå blir det lång väntan. Köproblemet har funnits ända sedan 1970-talet. Som göteborgsåkare vande man sig vid ungefär en och en halv timmes kö. I somras blev det plötsligt uppåt fem timmar för att lämna av en container.

– När vi ringer APM uppger man att det fattas folk, att många är sjukskrivna etcetera. I dag är alla ledtider i transportkedjan kortare. Det skapar oro för alla när det blir så här. Kunderna flyr Göteborg, ”tågpendlar” kommer tomma.

– Vi kan inte göra någonting. Företaget blöder. Jag hoppas faktiskt att rikspolitikerna ser över lagstiftningen. En lösning måste tvingas fram. APM är en gigant, de har kapital nog att vänta ut den här striden. Men hur många skuttar som vi slås ut innan dess? Och vilka blir kvar? Inte de som betalar avtalsenlig lön till förarna i alla fall.

Även Hisingen Truck uppvaktas av åkerier som är beredda att köra till hamnen för ett fast lägre pris. Leif Pettersson säger:

– De har förstås samma väntetider som vi. Och det är förarna som får ta smällen. Vi tvingas tyvärr anlita de här företagen ibland när våra chaufförers arbetstid är slut och vi har 50 containrar kvar som måste ner till hamnen.

– De kommer med sina bilar och vips är burkarna borta. Men det är inget jag gillar, det är inte så vi vill jobba.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Göteborgs hamn i november 2016.

Två år som ändrade strejkrätten

Konfliktreglerna. Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick samman för att stoppa Hamnarbetarförbundets framfart i Göteborgs containerhamn med ett lagförslag som hindrar de upprepade strejkerna och blockaderna.

Transportarbetarens logga

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Transportarbetarens logga

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).