Lars Lindgren informerar Transports förhandlingsdelegation.
Close
Lars Lindgren informerar Transports förhandlingsdelegation.
Close

Lång väg kvar till nytt avtal för åkeri och terminal

– Vi står långt från varandra, men det är så det brukar vara inledningsvis. Transports ordförande Lars Lindgren summerar första ronden i förhandlingarna om nytt avtal för åkerichaufförer och terminalare.

Tisdag. Klockan är 16.25, det är paus. Som vanligt förhandlar inte de stora delegationerna från Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) direkt med varandra. Det skulle i så fall blivit en diskussion med uppåt 50 personer i samma rum.

I stället skickar parterna i mindre grupper i ringen. Från Transports sida är det förbundsordförande Lars Lindgren, förbundsjurist Marcel Carlstedt och åkeriombudsman Magnus Larsson som får stångas mot arbetsgivarnas representanter.

Nu är de tillbaka och rapporterar till den stora förhandlingsdelegationen. Lars Lindgren säger:

– Motståndet är hårt mot alla förslag vi presenterat. Tryggheten i anställningen var ju vårt viktigaste krav inför avtalsrörelsen, men arbetsgivarna hävdar att de måste ha så stor flexibilitet som möjligt när de anställer.

– När det gäller arbetsgivarnas kravlista som från början var mycket lång har vi haft ingående diskussioner och lämnat våra synpunkter till dem. Vi har också haft en diskussion om den spruckna samordningen i LO och betydelsen det kan ha för ”märket”.

Enligt Lars Lindgren är parternas inte överens här heller. Exakt vilka argument som använts vill han av förhandlingstaktiska skäl inte avslöja.

En het fråga vid förhandlingsbordet är de ökade kraven på utbildning för åkerichaufförer, främst yrkeskompetensbeviset (YKB).

Förhandlingarna kommer att fortsätta under tisdagskvällen. Onsdag och torsdag är också utsatta som förhandlingsdagar. Liksom tisdag och onsdag nästa vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.