Lars Lindgren informerar Transports förhandlingsdelegation.
Close
Lars Lindgren informerar Transports förhandlingsdelegation.
Close

Lång väg kvar till nytt avtal för åkeri och terminal

– Vi står långt från varandra, men det är så det brukar vara inledningsvis. Transports ordförande Lars Lindgren summerar första ronden i förhandlingarna om nytt avtal för åkerichaufförer och terminalare.

Tisdag. Klockan är 16.25, det är paus. Som vanligt förhandlar inte de stora delegationerna från Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) direkt med varandra. Det skulle i så fall blivit en diskussion med uppåt 50 personer i samma rum.

I stället skickar parterna i mindre grupper i ringen. Från Transports sida är det förbundsordförande Lars Lindgren, förbundsjurist Marcel Carlstedt och åkeriombudsman Magnus Larsson som får stångas mot arbetsgivarnas representanter.

Nu är de tillbaka och rapporterar till den stora förhandlingsdelegationen. Lars Lindgren säger:

– Motståndet är hårt mot alla förslag vi presenterat. Tryggheten i anställningen var ju vårt viktigaste krav inför avtalsrörelsen, men arbetsgivarna hävdar att de måste ha så stor flexibilitet som möjligt när de anställer.

– När det gäller arbetsgivarnas kravlista som från början var mycket lång har vi haft ingående diskussioner och lämnat våra synpunkter till dem. Vi har också haft en diskussion om den spruckna samordningen i LO och betydelsen det kan ha för ”märket”.

Enligt Lars Lindgren är parternas inte överens här heller. Exakt vilka argument som använts vill han av förhandlingstaktiska skäl inte avslöja.

En het fråga vid förhandlingsbordet är de ökade kraven på utbildning för åkerichaufförer, främst yrkeskompetensbeviset (YKB).

Förhandlingarna kommer att fortsätta under tisdagskvällen. Onsdag och torsdag är också utsatta som förhandlingsdagar. Liksom tisdag och onsdag nästa vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.