Diagram med faktiska månadslöner
Close
Faktiska månadslöner. Så här mycket tjänar de olika grupperna (innan skatten är dragen) i genomsnitt. Många deltidsjobb gör att kvinnornas inkomster blir lägre än männens både bland arbetare och tjänstemän. Den prickade stapeln är heltidslönerna enligt LO:s senaste lönerapport. Källa: Sveriges jämställdhetsbarometer 2018, från LO
Close

Lägsta lönen till kvinnorna – faktiskt

Jämställdhet. Faktisk månadslön? Begreppet börjar slå igenom, tror LO:s utredare Joa Bergold som varje år använder det i fackets jämställdhetsbarometer. Det handlar om vad grupper faktiskt får in på lönekontot. Och kvinnor i arbetaryrken får minst av alla.

Som du ser på diagrammet får en arbetarkvinna i genomsnitt 18 500 kronor i faktisk månadslön. En man med LO-jobb får in 6 500 kronor mer per månad.

Förklaringen är deltidsjobb. Hälften av kvinnorna med LO-yrken arbetar deltid.

– Det är en falsk bild att kvinnor väljer deltid eller väljer yrken med deltidstjänster, säger Joa Bergold.

Hon lutar sig mot statistik i årets jämställdhetsbarometer som visar att den största enskilda anledningen till deltid bland kvinnor i LO-yrken är att de inte har fått en heltidstjänst. Att vårda barn eller andra familjeskäl anges av betydligt färre kvinnor när Statistiska centralbyrån frågar.

Även kvinnor med tjänstemannajobb har en lägre faktisk månadslön än männen på samma del av arbetsmarknaden.

Sedan 1997, där statistiken startar i årets barometer, har kvinnor ökat sitt arbetstidsmått över lag, medan männen legat stilla. Det för med sig att skillnaden i faktisk månadslön har minskat mellan könen, framför allt fram till för ungefär tio år sedan. Däremot har den ökat mellan arbetare och tjänstemän, oavsett kön.

En stor del av kvinnorna med LO-jobb har dessutom osäkra anställningar, vanligast bland dem är en timanställning då arbetsgivaren ringer när hon behövs. Andra tidsbegränsade anställningar är vikariat, provanställning, säsongsarbete och projektanställning.

Joa Bergold talar om facklig feminism för att minska skillnaderna.

– Det handlar om förmå arbetsgivarna att ge kvinnor fasta heltidstjänster, säger hon. Men också familjelivet och samhällets omsorg om barn och äldre.

LO:s linje är att pappor och mammor i högre grad ska dela lika på omsorgen om barnen och hushållsarbetet. Medlet är då att hälften av föräldrapenningdagarna ska knytas till vardera föräldern.

– Sedan pekar vi hela tiden på löneskillnaderna, säger Joa Bergold. LO-förbunden måste fortsätta att hitta sina gemensamma lösningar i avtalsrörelserna.

Finns det något särskilt att säga om kvinnor i mansdominerade branscher?

– Ja, där jobbar kvinnor i högre utsträckning heltid. Och i LO-jobben betyder det att lönerna ligger lika.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ökade klyftor oroar LO

Almedalen 2018. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Nicklas Neuman

Grillen fortfarande manligt territorium

Grillforskning. Killen vid grillen börjar få sällskap. Det sker en inbrytning av kvinnor även i denna av tradition manliga bastion.

Transportarbetarens logga

Chaufförer har långt kvar till jämställd barnomsorg

Jämställdhet. Om jämställdhet är att dela lika på föräldraledigheten ligger chaufförer en bra bit ifrån snittet. Det gäller både män och kvinnor bakom ratten. Pappor i bevakningsbranschen når inte heller upp till genomsnittet i landet.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.