Diagram med faktiska månadslöner
Close
Faktiska månadslöner. Så här mycket tjänar de olika grupperna (innan skatten är dragen) i genomsnitt. Många deltidsjobb gör att kvinnornas inkomster blir lägre än männens både bland arbetare och tjänstemän. Den prickade stapeln är heltidslönerna enligt LO:s senaste lönerapport. Källa: Sveriges jämställdhetsbarometer 2018, från LO
Close

Lägsta lönen till kvinnorna – faktiskt

Jämställdhet. Faktisk månadslön? Begreppet börjar slå igenom, tror LO:s utredare Joa Bergold som varje år använder det i fackets jämställdhetsbarometer. Det handlar om vad grupper faktiskt får in på lönekontot. Och kvinnor i arbetaryrken får minst av alla.

Som du ser på diagrammet får en arbetarkvinna i genomsnitt 18 500 kronor i faktisk månadslön. En man med LO-jobb får in 6 500 kronor mer per månad.

Förklaringen är deltidsjobb. Hälften av kvinnorna med LO-yrken arbetar deltid.

– Det är en falsk bild att kvinnor väljer deltid eller väljer yrken med deltidstjänster, säger Joa Bergold.

Hon lutar sig mot statistik i årets jämställdhetsbarometer som visar att den största enskilda anledningen till deltid bland kvinnor i LO-yrken är att de inte har fått en heltidstjänst. Att vårda barn eller andra familjeskäl anges av betydligt färre kvinnor när Statistiska centralbyrån frågar.

Även kvinnor med tjänstemannajobb har en lägre faktisk månadslön än männen på samma del av arbetsmarknaden.

Sedan 1997, där statistiken startar i årets barometer, har kvinnor ökat sitt arbetstidsmått över lag, medan männen legat stilla. Det för med sig att skillnaden i faktisk månadslön har minskat mellan könen, framför allt fram till för ungefär tio år sedan. Däremot har den ökat mellan arbetare och tjänstemän, oavsett kön.

En stor del av kvinnorna med LO-jobb har dessutom osäkra anställningar, vanligast bland dem är en timanställning då arbetsgivaren ringer när hon behövs. Andra tidsbegränsade anställningar är vikariat, provanställning, säsongsarbete och projektanställning.

Joa Bergold talar om facklig feminism för att minska skillnaderna.

– Det handlar om förmå arbetsgivarna att ge kvinnor fasta heltidstjänster, säger hon. Men också familjelivet och samhällets omsorg om barn och äldre.

LO:s linje är att pappor och mammor i högre grad ska dela lika på omsorgen om barnen och hushållsarbetet. Medlet är då att hälften av föräldrapenningdagarna ska knytas till vardera föräldern.

– Sedan pekar vi hela tiden på löneskillnaderna, säger Joa Bergold. LO-förbunden måste fortsätta att hitta sina gemensamma lösningar i avtalsrörelserna.

Finns det något särskilt att säga om kvinnor i mansdominerade branscher?

– Ja, där jobbar kvinnor i högre utsträckning heltid. Och i LO-jobben betyder det att lönerna ligger lika.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnokommittén i Transports Örebroavdelning

”Bryt tystnaden och lyft varandra”

Kvinnor i Transport. Tankarna började gro redan 2018. Året därpå drog ett gäng kvinnor på Transport i Örebro i gång en kvinnokommitté. Den har nu spridit sig till avdelningarna i Södermanland och Halmstad.

Anna Almqvist

... LO-ekonom, som står bakom årets rapport om löneskillnaden mellan en industriarbetare och näringslivets direktörer, landets höga tjänstemän samt de folkvalda topparna.

Jessica P Klemetsson, Kommunal Stockholms län Karin Åkersten, Seko Stockholm Sofia Södergren Poikulainen, Transport avdelning 5 Kajsa Bysell, Hotell och Restaurangfacket Stockholm Gotland Clara Cleo Cornell, Musikerförbundet avdelning Öst

Det här är inte jämställdhet!

Debatt. Fackets grundläggande uppgift är att se till att människor som arbetar inte kan spelas ut mot varandra. Det är också fackets utgångspunkt i det feministiska arbetet.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.