Diagram med faktiska månadslöner
Close
Faktiska månadslöner. Så här mycket tjänar de olika grupperna (innan skatten är dragen) i genomsnitt. Många deltidsjobb gör att kvinnornas inkomster blir lägre än männens både bland arbetare och tjänstemän. Den prickade stapeln är heltidslönerna enligt LO:s senaste lönerapport. Källa: Sveriges jämställdhetsbarometer 2018, från LO
Close

Lägsta lönen till kvinnorna – faktiskt

Jämställdhet. Faktisk månadslön? Begreppet börjar slå igenom, tror LO:s utredare Joa Bergold som varje år använder det i fackets jämställdhetsbarometer. Det handlar om vad grupper faktiskt får in på lönekontot. Och kvinnor i arbetaryrken får minst av alla.

Som du ser på diagrammet får en arbetarkvinna i genomsnitt 18 500 kronor i faktisk månadslön. En man med LO-jobb får in 6 500 kronor mer per månad.

Förklaringen är deltidsjobb. Hälften av kvinnorna med LO-yrken arbetar deltid.

– Det är en falsk bild att kvinnor väljer deltid eller väljer yrken med deltidstjänster, säger Joa Bergold.

Hon lutar sig mot statistik i årets jämställdhetsbarometer som visar att den största enskilda anledningen till deltid bland kvinnor i LO-yrken är att de inte har fått en heltidstjänst. Att vårda barn eller andra familjeskäl anges av betydligt färre kvinnor när Statistiska centralbyrån frågar.

Även kvinnor med tjänstemannajobb har en lägre faktisk månadslön än männen på samma del av arbetsmarknaden.

Sedan 1997, där statistiken startar i årets barometer, har kvinnor ökat sitt arbetstidsmått över lag, medan männen legat stilla. Det för med sig att skillnaden i faktisk månadslön har minskat mellan könen, framför allt fram till för ungefär tio år sedan. Däremot har den ökat mellan arbetare och tjänstemän, oavsett kön.

En stor del av kvinnorna med LO-jobb har dessutom osäkra anställningar, vanligast bland dem är en timanställning då arbetsgivaren ringer när hon behövs. Andra tidsbegränsade anställningar är vikariat, provanställning, säsongsarbete och projektanställning.

Joa Bergold talar om facklig feminism för att minska skillnaderna.

– Det handlar om förmå arbetsgivarna att ge kvinnor fasta heltidstjänster, säger hon. Men också familjelivet och samhällets omsorg om barn och äldre.

LO:s linje är att pappor och mammor i högre grad ska dela lika på omsorgen om barnen och hushållsarbetet. Medlet är då att hälften av föräldrapenningdagarna ska knytas till vardera föräldern.

– Sedan pekar vi hela tiden på löneskillnaderna, säger Joa Bergold. LO-förbunden måste fortsätta att hitta sina gemensamma lösningar i avtalsrörelserna.

Finns det något särskilt att säga om kvinnor i mansdominerade branscher?

– Ja, där jobbar kvinnor i högre utsträckning heltid. Och i LO-jobben betyder det att lönerna ligger lika.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ökade klyftor oroar LO

Almedalen 2018. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Nicklas Neuman

Grillen fortfarande manligt territorium

Grillforskning. Killen vid grillen börjar få sällskap. Det sker en inbrytning av kvinnor även i denna av tradition manliga bastion.

Transportarbetarens logga

Chaufförer har långt kvar till jämställd barnomsorg

Jämställdhet. Om jämställdhet är att dela lika på föräldraledigheten ligger chaufförer en bra bit ifrån snittet. Det gäller både män och kvinnor bakom ratten. Pappor i bevakningsbranschen når inte heller upp till genomsnittet i landet.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.

Dick Karlström

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Snart slutar fler med morgonutdelningen

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda har levt vidare utan morgonutdelning sedan i maj. Förändringen är under utvärdering – men klart är att flera tidningar kommer att följa efter.

Gummiarbetare gör politisk comeback

Politik. Gummiarbetaren Roger Oskarsson (S) i Malå är nyvald till kommunens fullmäktige. Han gör politisk comeback efter ett femårigt uppehåll.

Bengt Eriksson

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).