Transports kongress 2017
Close
Transports kongress 2017 hölls i Örebro.
Close

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Tommy Wreeth, ordförande, Lars Mikaelsson, förbundssekreterare, och Anna Ryding, förbundskassör, har haft sedan förra sommaren på sig att styra Transport åt det håll kongressen pekade ut. Utmanaren Markus Pettersson och hans närmaste medarbetare har lämnat förbundskontoret. Trojkan i fackförbundets verkställande utskott kommenterar ett antal beslut från förra årets kongress och en turbulent vår 2017.

 

Kongressbeslut i juni 2017

Transport ska vara ett kampförbund!

– Det har vi alltid varit. Nu är det satt på pränt också, säger Tommy Wreeth.

 

Transport ska lämna Nordea om banken flyttar från Sverige på grund av höga bankavgifter.

Styrelsebeslut om att Swedbank tar över är fattat. Det praktiska pågår fortfarande.

 

Alla medlemmar ska få LO:s mervärdeskort med rabatter och erbjudanden.

Kortet damp ner i brevlådan hos medlemmarna under våren.

 

Inför kommande avtalsrörelser: Dagens lönemodell – med tariffer – bör förändras. Eller åtminstone utredas.

– Vi har börjat förbereda avtalsrörelsen 2020. Diskussionerna om lönemodeller har startat inom förhandlingsavdelningen. Det är möjligt att vi ska skaka liv i någon sorts ackordslöner inom vissa områden, säger Tommy Wreeth som håller frågan vidöppen.

 

Mer avtalsrörelse: Transport ska jobba för att få in särskilda regler för samhällsbetalda körningar i det nuvarande taxiföraravtalet.

– Vi ska framför allt titta på yrkesgrupp för yrkesgrupp i de kommande avtalsförhandlingarna. Taxi kommer först, men vi vill ha mer specifika avtal över lag.

De regionala skyddsombuden ska utredas. Fram till hösten 2018 ska deras roll, hur de utses och anställs bli en fråga för Transports framtidsutredning.

Arbetet är i full gång. En utredning har gjorts. Samråd har hållits med alla avdelningar. Beslut fattas i höst av förbundsstyrelsen.

 

Förbundsstyrelsen ska tillsätta en bred framtidsutredning med representanter från alla sex regionerna, plus hamn och flyg.

Avdelningarna ska nominera ledamöter till utredningen. Styrelsen och förbundsrådet beslutar under hösten. Cirka tio personer kommer att ingå.

 

Tre av målen som Transport ska jobba politiskt för

1. Det inte ska gå att stapla anställningsformer på varandra.

Transport samverkar med LO för tryggare jobb, och konstaterar att Socialdemokraterna driver dem i valrörelsen.

 

2. Andelen inhyrda och tillfälligt anställda ska begränsas.

Transport samverkar med LO för tryggare jobb, och konstaterar att Socialdemokraterna driver dem i valrörelsen.

 

3. Allmän 30-timmarsvecka.

– Det är ett lite mer långsiktigt krav som har funnits med under flera kongresser, säger Lars Mikaelsson. Frågan är svår att gå i mål med.

 

Styrelsebeslut i mars 2017 efter medieavslöjanden om dåvarande ordföranden Lars Lindgrens representation och användningen av en tjänstebil

Den övernattningslägenhet och den bil som Lars Lindgren förfogade över ska säljas.

Bilen såldes förra sommaren och lägenheten ligger i skrivande stund ute hos en mäklare.

– Vi har haft behov av den, men nu har vi köpt två övernattningslägenheter på Kungsholmen. Vi får två smålägenheter till priset av den som vi säljer. Lägenheterna är för dem som jobbar på förbundskontoret och bor på annan ort, säger Anna Ryding.

 

Nolltolerans mot alkohol för medlemmarnas pengar införs. Totalstopp när det gäller öl, vin och sprit till såväl fackets gäster som personal. Bekräftades av kongressen.

Infört med omedelbar verkan.

 

En extern revisionsbyrå ska granska och genomlysa förbundets verksamhet.

Ernst & Young fick uppdraget. Byråns uppgift var att föreslå förbundet regler kring tjänstebostäder, bilar, alkohol och uppförandekoder anställda emellan. Samt föreslå policyer för tjänsteresor, bland annat taxi, bonuskort och årskort på SJ.

– Fem eller sex policyer är klubbade, resten är på gång, säger Anna Ryding.

– Alkoholpolicyn är ju klar, och den om tjänstebostäder. Även budgetrutinerna är klubbade. Tjänstebilarna och tjänsteresor jobbar vi med.

–  Uppförandekoden arbetar vi vidare med utifrån metoo-perspektiv.

 

Några frågor för framtidsutredningen, hur långt har man kommit?

Förbundets organiseringsverksamhet ska diskuteras och formerna läggas fast.

Framtidsutredningen ska ta tag i frågan. Beslut sker på nästa kongress som hålls 2022.

 

Reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet ska ses över. Det vill säga, ska ombudsmän och personer i Transports ledning lämna sina anställningar/förtroendeposter när de nått pensionsåldern?

Framtidsutredningen ska ta tag i frågan. Beslut på nästa kongress som hålls 2022.

 

Transportarbetarens ställning som fristående tidning med egen ansvarig utgivare ska utredas.

En extern utredare har anlitats. Han ska presentera underlag och beslutsförslag under våren 2019.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Annika Flack

Transport tappar medlemmar – men inte i Halmstad

Facket. Minus 1 450 medlemmar. Så ser facit ut när Transport räknar samman siffrorna för förra året. En handfull avdelningar ökade i stället, och vi frågade hur det kommer sig att medlemmarna blir fler i Halmstad. Annika Flack är bara ett av svaren.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Självmord
Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Familjen. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Psykologen. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan.

”Du är kass, värdelös …”

Mejlet. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.