Transports kongress 2017
Close
Transports kongress 2017 hölls i Örebro.
Close

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Tommy Wreeth, ordförande, Lars Mikaelsson, förbundssekreterare, och Anna Ryding, förbundskassör, har haft sedan förra sommaren på sig att styra Transport åt det håll kongressen pekade ut. Utmanaren Markus Pettersson och hans närmaste medarbetare har lämnat förbundskontoret. Trojkan i fackförbundets verkställande utskott kommenterar ett antal beslut från förra årets kongress och en turbulent vår 2017.

 

Kongressbeslut i juni 2017

Transport ska vara ett kampförbund!

– Det har vi alltid varit. Nu är det satt på pränt också, säger Tommy Wreeth.

 

Transport ska lämna Nordea om banken flyttar från Sverige på grund av höga bankavgifter.

Styrelsebeslut om att Swedbank tar över är fattat. Det praktiska pågår fortfarande.

 

Alla medlemmar ska få LO:s mervärdeskort med rabatter och erbjudanden.

Kortet damp ner i brevlådan hos medlemmarna under våren.

 

Inför kommande avtalsrörelser: Dagens lönemodell – med tariffer – bör förändras. Eller åtminstone utredas.

– Vi har börjat förbereda avtalsrörelsen 2020. Diskussionerna om lönemodeller har startat inom förhandlingsavdelningen. Det är möjligt att vi ska skaka liv i någon sorts ackordslöner inom vissa områden, säger Tommy Wreeth som håller frågan vidöppen.

 

Mer avtalsrörelse: Transport ska jobba för att få in särskilda regler för samhällsbetalda körningar i det nuvarande taxiföraravtalet.

– Vi ska framför allt titta på yrkesgrupp för yrkesgrupp i de kommande avtalsförhandlingarna. Taxi kommer först, men vi vill ha mer specifika avtal över lag.

De regionala skyddsombuden ska utredas. Fram till hösten 2018 ska deras roll, hur de utses och anställs bli en fråga för Transports framtidsutredning.

Arbetet är i full gång. En utredning har gjorts. Samråd har hållits med alla avdelningar. Beslut fattas i höst av förbundsstyrelsen.

 

Förbundsstyrelsen ska tillsätta en bred framtidsutredning med representanter från alla sex regionerna, plus hamn och flyg.

Avdelningarna ska nominera ledamöter till utredningen. Styrelsen och förbundsrådet beslutar under hösten. Cirka tio personer kommer att ingå.

 

Tre av målen som Transport ska jobba politiskt för

1. Det inte ska gå att stapla anställningsformer på varandra.

Transport samverkar med LO för tryggare jobb, och konstaterar att Socialdemokraterna driver dem i valrörelsen.

 

2. Andelen inhyrda och tillfälligt anställda ska begränsas.

Transport samverkar med LO för tryggare jobb, och konstaterar att Socialdemokraterna driver dem i valrörelsen.

 

3. Allmän 30-timmarsvecka.

– Det är ett lite mer långsiktigt krav som har funnits med under flera kongresser, säger Lars Mikaelsson. Frågan är svår att gå i mål med.

 

Styrelsebeslut i mars 2017 efter medieavslöjanden om dåvarande ordföranden Lars Lindgrens representation och användningen av en tjänstebil

Den övernattningslägenhet och den bil som Lars Lindgren förfogade över ska säljas.

Bilen såldes förra sommaren och lägenheten ligger i skrivande stund ute hos en mäklare.

– Vi har haft behov av den, men nu har vi köpt två övernattningslägenheter på Kungsholmen. Vi får två smålägenheter till priset av den som vi säljer. Lägenheterna är för dem som jobbar på förbundskontoret och bor på annan ort, säger Anna Ryding.

 

Nolltolerans mot alkohol för medlemmarnas pengar införs. Totalstopp när det gäller öl, vin och sprit till såväl fackets gäster som personal. Bekräftades av kongressen.

Infört med omedelbar verkan.

 

En extern revisionsbyrå ska granska och genomlysa förbundets verksamhet.

Ernst & Young fick uppdraget. Byråns uppgift var att föreslå förbundet regler kring tjänstebostäder, bilar, alkohol och uppförandekoder anställda emellan. Samt föreslå policyer för tjänsteresor, bland annat taxi, bonuskort och årskort på SJ.

– Fem eller sex policyer är klubbade, resten är på gång, säger Anna Ryding.

– Alkoholpolicyn är ju klar, och den om tjänstebostäder. Även budgetrutinerna är klubbade. Tjänstebilarna och tjänsteresor jobbar vi med.

–  Uppförandekoden arbetar vi vidare med utifrån metoo-perspektiv.

 

Några frågor för framtidsutredningen, hur långt har man kommit?

Förbundets organiseringsverksamhet ska diskuteras och formerna läggas fast.

Framtidsutredningen ska ta tag i frågan. Beslut sker på nästa kongress som hålls 2022.

 

Reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet ska ses över. Det vill säga, ska ombudsmän och personer i Transports ledning lämna sina anställningar/förtroendeposter när de nått pensionsåldern?

Framtidsutredningen ska ta tag i frågan. Beslut på nästa kongress som hålls 2022.

 

Transportarbetarens ställning som fristående tidning med egen ansvarig utgivare ska utredas.

En extern utredare har anlitats. Han ska presentera underlag och beslutsförslag under våren 2019.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.