gruppbild gymnasieungdomar på läger
Close
Marie Samuelsson (i mitten) är ombudsman och den som ansvarar för gymnasieungdomarnas kurs.
Close

Läger in i vuxenlivet

Framtiden. Femkamp, avtalssnack och drömmar om framtiden. 20 gymnasister firade sista natten med gänget på ett läger arrangerat av Transport.

För den som går ut transportprogrammet på gymnasiet finns alla möjligheter att börja jobba med en gång. Åkerinäringen skriker efter utbildad personal.

På en lägergård knappa två mil utanför Borås ligger dimman tät över vattnet på Öresjö. Vid borden sitter en tjej och 19 killar som strax går ut det programmet på Viskastrands gymnasium.

Marie Samuelsson står längst fram i rummet. En liten projektor står på en provisorisk ställning byggd av psalmböcker, gården hyrs av Europeiska fosterlandsstiftelsen, EFS.

– Vilken lön ska den som är visstidsanställd ha? frågar Marie eleverna.

Samma som alla andra, svarar någon.

– Kan man ta in en förare för att köra två timmar? frågar Marie.

Ja, svarar någon.

– Nej, rättar Marie, för att sedan berätta att den som kommer in alltid har rätt till minst fyra timmars lön.

Lite så låter det när Marie Samuelsson pratar arbetsrätt och fackliga frågor med eleverna. Hon är ombudsman på avdelning 17 i Borås och har lett den korta lägerutbildningen varje vår sedan starten för tolv år sedan.

Samtidigt är regionala skyddsombudet Björn Lindgren och ombudsmannen Sven Sawatzki i full gång i köket. Björn häller flytande margarin på stekbordet som bubblar till innan det börjar fräsa. Sven langar över kartong på kartong med frusen pytt.

– Vi brukade göra lasagne men det blir så mycket jobb och kladd med ostsåsen, säger Björn.

Framtidsdrömmar

Lunchen serveras, nästan alla klämmer ut ketchup över pytten som går åt fort. Några killar ställer sig utanför och röker, andra springer i väg och sparkar lite boll. Tillbaka efter lunchen är det dags att lära sig mer om att rapportera lön. Viktor Samuelsson, Simon Sällberg och Linus Kristiansson sätter sig längst bak i hörnet vid fönstret. Efter studenten ska de köra grus, mjölk och gods.

Viktor Samuelsson, Linus Kristiansson och Simon Sällberg testar att räkna fram en lön.
Viktor Samuelsson, Linus Kristiansson och Simon Sällberg testar att räkna fram en lön.

Vad ser de fram emot?

– Vi har kämpat i flera år, gått en utbildning och nu får vi jobba. Jag ser fram emot att stå på egna fötter, säger Viktor Samuelsson.

– Jag ser fram emot att tjäna och spara pengar till en lägenhet och en ny bil, säger Simon Sällberg.

– Jag ser fram emot att köpa drinkar till att alla norska jäntor på krogen, säger Linus Kristiansson.

Lägret är en del av elevernas utbildning. De allra flesta känner igen Marie, Sven och Björn. Under andra året på gymnasiet kommer eleverna förbi expeditionen, många av dem blir då elevmedlemmar i Transport.

– Här propsar vi inte på att de ska bli vanliga medlemmar. Det viktigaste är att de är bekanta med avtalet, om vi tjatar om medlemskap finns det risk att det ger motsatt effekt, säger Marie.

Femkamp

Dagen ska avslutas med femkamp. I en kamp mellan tre lag. Tävlingen inleds med pilkastning och avslutas med att skjutsa en kamrat på skottkärra, med förbundna ögon.

Det vinnande laget heter Snus och Grus. Vid den andra stationen visade Pontus Svensson att de var ett starkt lag då han springer spikrakt efter att ha snurrat runt en pinne tio varv i grenen norsk fylla. Blev han inte yr?

– Jo lite, men det går över, säger han och fortsätter:

– Det känns så klart bra. Vi vann tack vare att alla var snabba på allt, säger han.

När femkampen avgörs står Sven Sawatzki vid grillen och vänder korvar och kotletter. Det har börjat mörkna ute. Eleverna sätter sig vid borden närmast fönstret.

Vad drömmer eleverna om?

Skottkärran välte aldrig – men det var nära att Natalie Hemmingsson åkte i backen.
Skottkärran välte aldrig – men det var nära att Natalie Hemmingsson åkte i backen.

– Min dröm är att starta ett eget åkeri, säger Linus Kristiansson och fortsätter:

– Det tror jag att alla drömmer om.

– Inte jag! ropar Natalie Hemmingsson.

– Min dröm är att jobba som bärgare i Nordnorge.

Varför då?

– Jag har sett det på tv. Jag vill jobba där på vintern, det skulle vara en riktig utmaning i livet.

Vägen mot Nordnorge börjar redan nu i sommar. Då ska Natalie jobba på Assistanskåren i Borås. Hon är den enda i klassen som valt att inte köra lastbil.

– Jag insåg att jag inte vill köra gods. Nu ser jag fram emot ett jobb där ena dagen inte ser ut som den andra. Och så får jag rädda liv, säger Natalie Hemmingsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner. Foto: Shutterstock

Så gick det med kraven på cancerkoll och fria mensskydd

Motionerat. På Transports kongress antogs två motioner som berörde och väckte diskussion: Att förbundet ska verka för rätt till mammografi, cellprovtagning och prostataundersökning på betald arbetstid. Och att arbeta för fria mensskydd i alla sammanhang.

Transportarbetarens logga

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.