gruppbild gymnasieungdomar på läger
Close
Marie Samuelsson (i mitten) är ombudsman och den som ansvarar för gymnasieungdomarnas kurs.
Close

Läger in i vuxenlivet

Framtiden. Femkamp, avtalssnack och drömmar om framtiden. 20 gymnasister firade sista natten med gänget på ett läger arrangerat av Transport.

För den som går ut transportprogrammet på gymnasiet finns alla möjligheter att börja jobba med en gång. Åkerinäringen skriker efter utbildad personal.

På en lägergård knappa två mil utanför Borås ligger dimman tät över vattnet på Öresjö. Vid borden sitter en tjej och 19 killar som strax går ut det programmet på Viskastrands gymnasium.

Marie Samuelsson står längst fram i rummet. En liten projektor står på en provisorisk ställning byggd av psalmböcker, gården hyrs av Europeiska fosterlandsstiftelsen, EFS.

– Vilken lön ska den som är visstidsanställd ha? frågar Marie eleverna.

Samma som alla andra, svarar någon.

– Kan man ta in en förare för att köra två timmar? frågar Marie.

Ja, svarar någon.

– Nej, rättar Marie, för att sedan berätta att den som kommer in alltid har rätt till minst fyra timmars lön.

Lite så låter det när Marie Samuelsson pratar arbetsrätt och fackliga frågor med eleverna. Hon är ombudsman på avdelning 17 i Borås och har lett den korta lägerutbildningen varje vår sedan starten för tolv år sedan.

Samtidigt är regionala skyddsombudet Björn Lindgren och ombudsmannen Sven Sawatzki i full gång i köket. Björn häller flytande margarin på stekbordet som bubblar till innan det börjar fräsa. Sven langar över kartong på kartong med frusen pytt.

– Vi brukade göra lasagne men det blir så mycket jobb och kladd med ostsåsen, säger Björn.

Framtidsdrömmar

Lunchen serveras, nästan alla klämmer ut ketchup över pytten som går åt fort. Några killar ställer sig utanför och röker, andra springer i väg och sparkar lite boll. Tillbaka efter lunchen är det dags att lära sig mer om att rapportera lön. Viktor Samuelsson, Simon Sällberg och Linus Kristiansson sätter sig längst bak i hörnet vid fönstret. Efter studenten ska de köra grus, mjölk och gods.

Viktor Samuelsson, Linus Kristiansson och Simon Sällberg testar att räkna fram en lön.
Viktor Samuelsson, Linus Kristiansson och Simon Sällberg testar att räkna fram en lön.

Vad ser de fram emot?

– Vi har kämpat i flera år, gått en utbildning och nu får vi jobba. Jag ser fram emot att stå på egna fötter, säger Viktor Samuelsson.

– Jag ser fram emot att tjäna och spara pengar till en lägenhet och en ny bil, säger Simon Sällberg.

– Jag ser fram emot att köpa drinkar till att alla norska jäntor på krogen, säger Linus Kristiansson.

Lägret är en del av elevernas utbildning. De allra flesta känner igen Marie, Sven och Björn. Under andra året på gymnasiet kommer eleverna förbi expeditionen, många av dem blir då elevmedlemmar i Transport.

– Här propsar vi inte på att de ska bli vanliga medlemmar. Det viktigaste är att de är bekanta med avtalet, om vi tjatar om medlemskap finns det risk att det ger motsatt effekt, säger Marie.

Femkamp

Dagen ska avslutas med femkamp. I en kamp mellan tre lag. Tävlingen inleds med pilkastning och avslutas med att skjutsa en kamrat på skottkärra, med förbundna ögon.

Det vinnande laget heter Snus och Grus. Vid den andra stationen visade Pontus Svensson att de var ett starkt lag då han springer spikrakt efter att ha snurrat runt en pinne tio varv i grenen norsk fylla. Blev han inte yr?

– Jo lite, men det går över, säger han och fortsätter:

– Det känns så klart bra. Vi vann tack vare att alla var snabba på allt, säger han.

När femkampen avgörs står Sven Sawatzki vid grillen och vänder korvar och kotletter. Det har börjat mörkna ute. Eleverna sätter sig vid borden närmast fönstret.

Vad drömmer eleverna om?

Skottkärran välte aldrig – men det var nära att Natalie Hemmingsson åkte i backen.
Skottkärran välte aldrig – men det var nära att Natalie Hemmingsson åkte i backen.

– Min dröm är att starta ett eget åkeri, säger Linus Kristiansson och fortsätter:

– Det tror jag att alla drömmer om.

– Inte jag! ropar Natalie Hemmingsson.

– Min dröm är att jobba som bärgare i Nordnorge.

Varför då?

– Jag har sett det på tv. Jag vill jobba där på vintern, det skulle vara en riktig utmaning i livet.

Vägen mot Nordnorge börjar redan nu i sommar. Då ska Natalie jobba på Assistanskåren i Borås. Hon är den enda i klassen som valt att inte köra lastbil.

– Jag insåg att jag inte vill köra gods. Nu ser jag fram emot ett jobb där ena dagen inte ser ut som den andra. Och så får jag rädda liv, säger Natalie Hemmingsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?

Transportarbetarens logga

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.