gruppbild gymnasieungdomar på läger
Close
Marie Samuelsson (i mitten) är ombudsman och den som ansvarar för gymnasieungdomarnas kurs.
Close

Läger in i vuxenlivet

Framtiden. Femkamp, avtalssnack och drömmar om framtiden. 20 gymnasister firade sista natten med gänget på ett läger arrangerat av Transport.

För den som går ut transportprogrammet på gymnasiet finns alla möjligheter att börja jobba med en gång. Åkerinäringen skriker efter utbildad personal.

På en lägergård knappa två mil utanför Borås ligger dimman tät över vattnet på Öresjö. Vid borden sitter en tjej och 19 killar som strax går ut det programmet på Viskastrands gymnasium.

Marie Samuelsson står längst fram i rummet. En liten projektor står på en provisorisk ställning byggd av psalmböcker, gården hyrs av Europeiska fosterlandsstiftelsen, EFS.

– Vilken lön ska den som är visstidsanställd ha? frågar Marie eleverna.

Samma som alla andra, svarar någon.

– Kan man ta in en förare för att köra två timmar? frågar Marie.

Ja, svarar någon.

– Nej, rättar Marie, för att sedan berätta att den som kommer in alltid har rätt till minst fyra timmars lön.

Lite så låter det när Marie Samuelsson pratar arbetsrätt och fackliga frågor med eleverna. Hon är ombudsman på avdelning 17 i Borås och har lett den korta lägerutbildningen varje vår sedan starten för tolv år sedan.

Samtidigt är regionala skyddsombudet Björn Lindgren och ombudsmannen Sven Sawatzki i full gång i köket. Björn häller flytande margarin på stekbordet som bubblar till innan det börjar fräsa. Sven langar över kartong på kartong med frusen pytt.

– Vi brukade göra lasagne men det blir så mycket jobb och kladd med ostsåsen, säger Björn.

Framtidsdrömmar

Lunchen serveras, nästan alla klämmer ut ketchup över pytten som går åt fort. Några killar ställer sig utanför och röker, andra springer i väg och sparkar lite boll. Tillbaka efter lunchen är det dags att lära sig mer om att rapportera lön. Viktor Samuelsson, Simon Sällberg och Linus Kristiansson sätter sig längst bak i hörnet vid fönstret. Efter studenten ska de köra grus, mjölk och gods.

Viktor Samuelsson, Linus Kristiansson och Simon Sällberg testar att räkna fram en lön.
Viktor Samuelsson, Linus Kristiansson och Simon Sällberg testar att räkna fram en lön.

Vad ser de fram emot?

– Vi har kämpat i flera år, gått en utbildning och nu får vi jobba. Jag ser fram emot att stå på egna fötter, säger Viktor Samuelsson.

– Jag ser fram emot att tjäna och spara pengar till en lägenhet och en ny bil, säger Simon Sällberg.

– Jag ser fram emot att köpa drinkar till att alla norska jäntor på krogen, säger Linus Kristiansson.

Lägret är en del av elevernas utbildning. De allra flesta känner igen Marie, Sven och Björn. Under andra året på gymnasiet kommer eleverna förbi expeditionen, många av dem blir då elevmedlemmar i Transport.

– Här propsar vi inte på att de ska bli vanliga medlemmar. Det viktigaste är att de är bekanta med avtalet, om vi tjatar om medlemskap finns det risk att det ger motsatt effekt, säger Marie.

Femkamp

Dagen ska avslutas med femkamp. I en kamp mellan tre lag. Tävlingen inleds med pilkastning och avslutas med att skjutsa en kamrat på skottkärra, med förbundna ögon.

Det vinnande laget heter Snus och Grus. Vid den andra stationen visade Pontus Svensson att de var ett starkt lag då han springer spikrakt efter att ha snurrat runt en pinne tio varv i grenen norsk fylla. Blev han inte yr?

– Jo lite, men det går över, säger han och fortsätter:

– Det känns så klart bra. Vi vann tack vare att alla var snabba på allt, säger han.

När femkampen avgörs står Sven Sawatzki vid grillen och vänder korvar och kotletter. Det har börjat mörkna ute. Eleverna sätter sig vid borden närmast fönstret.

Vad drömmer eleverna om?

Skottkärran välte aldrig – men det var nära att Natalie Hemmingsson åkte i backen.
Skottkärran välte aldrig – men det var nära att Natalie Hemmingsson åkte i backen.

– Min dröm är att starta ett eget åkeri, säger Linus Kristiansson och fortsätter:

– Det tror jag att alla drömmer om.

– Inte jag! ropar Natalie Hemmingsson.

– Min dröm är att jobba som bärgare i Nordnorge.

Varför då?

– Jag har sett det på tv. Jag vill jobba där på vintern, det skulle vara en riktig utmaning i livet.

Vägen mot Nordnorge börjar redan nu i sommar. Då ska Natalie jobba på Assistanskåren i Borås. Hon är den enda i klassen som valt att inte köra lastbil.

– Jag insåg att jag inte vill köra gods. Nu ser jag fram emot ett jobb där ena dagen inte ser ut som den andra. Och så får jag rädda liv, säger Natalie Hemmingsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

”Kan man skriva är man fri…”

Kultur. Nu ska ni få höra både det ena och det andra. Om tråkiga tisdagar, om käftsmällar som blir som en drog, om gödselspridare som stänker bajs ner i stövlarna. Ni ska få höra poesi. Författarna: blivande lastbilschaufförer på 17 bast.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.