Skaraslättens transport kör avfall till Renova, från Göteborgs hamn.
Close
Skaraslättens transport kör avfall till Renova, från Göteborgs hamn.
Close

Lågbetalda östförare kör avfall till kommunala Renova

Lågbetalda chaufförer från Rumänien och Slovakien kör dagligen stora mängder importerat avfall från Göteborgs hamn till kommunala bolaget Renova, där soporna förbränns. Transporterna utförs av Skaraslättens transport. Förarna finns hos inhyrda åkare, bolag som vägrar teckna kollektivavtal med Transport.

– Vi har noterat att det är utländska chaufförer som levererar avfallet till vår mottagning. Men jag känner inte till deras villkor. Det är vår engelska kund som handlat upp transporterna. Vi är inte ansvariga, säger Peter Ericsson, försäljningschef på Renova.

Renova är ett helägt kommunalt bolag med 800 anställda och en omsättning på över en miljard kronor. I verksamheten ingår ett stort värmekraftverk som eldas med avfall. Bland annat från England.

När Transportarbetaren kommer till Renovas anläggning står ett 20-tal trailrar uppställda på parkeringen. Alla har bakdörrarna öppna för att ventilera ut soplukten.

En strid ström av dragbilar kommer för att hämta eller lämna trailrar – som alla är skyltade med Skaraslättens transport. Det är ett företag som för några år sedan figurerade i en omfattande ekobrottshärva. I dag har bolaget nya företrädare.

Dragbilarna som rullar in är vita. Några är märkta med Skaraslättens namn, andra har en diskret logga – TD Åkeri.

En av chaufförerna berättar att kommer från Rumänien. På en rak fråga säger han svävande att han är anställd av Skaraslättens transport.

– Jag kör sopor från hamnen och hit, men det är dåliga villkor och jag tänker byta jobb. Det luktar skit. Vi borde tjäna minst 25 000 kronor i månaden i Sverige, men vi får bara ut totalt 18 000 kronor. Då ingår allt, även traktamente.

På Renovas parkering finns också en rad personbilar med rumänska, slovakiska eller polska registreringsskyltar. Vid en av dem står en ung kille. När jag frågar om anställningen plockar han fram en jacka där det står TD Åkeri på ryggen.

TD Åkeri ligger i Rydboholm och har 19 dragbilar, enligt bilregistret. En anhörig till ägarfamiljen har en egen enskild firma, Dzexson Transport, med ytterligare åtta bilar.

Transport har gjort en framstöt och begärt kollektivavtal med TD Åkeri. Företaget har avvisat kravet.

TD Åkeri och Dzexson Transport har det senaste kvartalet tillsammans betalat arbetsgivaravgifter på cirka 47 000 kronor per månad. Det motsvarar knappt sex chaufförer, om de får avtalsenlig lön för heltidjobb.

Samuel Ask är numera vd på Skaraslättens transport. Han var anställd i bolaget när den tidigare huvudmannen, David Stridh, dömdes till fyra års fängelse för grov ekonomisk brottslighet.

Ask bekräftar hans företag utför avfallstransporter från Göteborgs hamn till Renova.

Var är chaufförerna anställda?

– Vi anlitar olika underentreprenörer?

Vilka då?

– Vi anlitar två, tre stycken.

Hur ser du på att förare som kör för Skaraslätten har 18 000 kronor i lön och traktamente, mindre än hälften av avtalsenlig lön?

– Du får skicka ett mejl med dina frågor, jag är upptagen.

Kan du svara på den sista frågan?

– Du får lägga ett mejl, jag har tre samtal som väntar.

Vilket ansvar har då det helägda kommunala bolaget Renova för att chaufförerna som kör deras avfall har anständiga löner?

Försäljningschef Peter Ericsson säger:

– Vi är mycket nöjda med det arbete som Skaraslättens transport utför. Det är klart att vi har ett visst ansvar för att transporterna sker på ett korrekt sätt. Men vi är inte involverade upphandlingen. Du får kolla med kunden eller möjligen rederiet.

Abbas Zarinpour är socialdemokratisk politiker och sitter i Renovas bolagsstyrelse, som förste vice ordförande. När Transportarbetaren berättar om avfallstransporterna från hamnen säger han:

– Min inställning är att alla som jobbar i Sverige ska ha svensk lön! Det är inte acceptabelt om företag konkurrerar genom underbud. Är det sant det du berättar är det allvarligt och jag ska undersöka vad som kan göras.

– Och självklart har Renova ett långtgående ansvar, även om det är någon annan som upphandlat tjänsten. Avfallet ska till oss och vi har ansvar i alla led för att arbetet blir utfört på ett korrekt sätt.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på TD Åkeri, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?