Skaraslättens transport kör avfall till Renova, från Göteborgs hamn.
Close
Skaraslättens transport kör avfall till Renova, från Göteborgs hamn.
Close

Lågbetalda östförare kör avfall till kommunala Renova

Lågbetalda chaufförer från Rumänien och Slovakien kör dagligen stora mängder importerat avfall från Göteborgs hamn till kommunala bolaget Renova, där soporna förbränns. Transporterna utförs av Skaraslättens transport. Förarna finns hos inhyrda åkare, bolag som vägrar teckna kollektivavtal med Transport.

– Vi har noterat att det är utländska chaufförer som levererar avfallet till vår mottagning. Men jag känner inte till deras villkor. Det är vår engelska kund som handlat upp transporterna. Vi är inte ansvariga, säger Peter Ericsson, försäljningschef på Renova.

Renova är ett helägt kommunalt bolag med 800 anställda och en omsättning på över en miljard kronor. I verksamheten ingår ett stort värmekraftverk som eldas med avfall. Bland annat från England.

När Transportarbetaren kommer till Renovas anläggning står ett 20-tal trailrar uppställda på parkeringen. Alla har bakdörrarna öppna för att ventilera ut soplukten.

En strid ström av dragbilar kommer för att hämta eller lämna trailrar – som alla är skyltade med Skaraslättens transport. Det är ett företag som för några år sedan figurerade i en omfattande ekobrottshärva. I dag har bolaget nya företrädare.

Dragbilarna som rullar in är vita. Några är märkta med Skaraslättens namn, andra har en diskret logga – TD Åkeri.

En av chaufförerna berättar att kommer från Rumänien. På en rak fråga säger han svävande att han är anställd av Skaraslättens transport.

– Jag kör sopor från hamnen och hit, men det är dåliga villkor och jag tänker byta jobb. Det luktar skit. Vi borde tjäna minst 25 000 kronor i månaden i Sverige, men vi får bara ut totalt 18 000 kronor. Då ingår allt, även traktamente.

På Renovas parkering finns också en rad personbilar med rumänska, slovakiska eller polska registreringsskyltar. Vid en av dem står en ung kille. När jag frågar om anställningen plockar han fram en jacka där det står TD Åkeri på ryggen.

TD Åkeri ligger i Rydboholm och har 19 dragbilar, enligt bilregistret. En anhörig till ägarfamiljen har en egen enskild firma, Dzexson Transport, med ytterligare åtta bilar.

Transport har gjort en framstöt och begärt kollektivavtal med TD Åkeri. Företaget har avvisat kravet.

TD Åkeri och Dzexson Transport har det senaste kvartalet tillsammans betalat arbetsgivaravgifter på cirka 47 000 kronor per månad. Det motsvarar knappt sex chaufförer, om de får avtalsenlig lön för heltidjobb.

Samuel Ask är numera vd på Skaraslättens transport. Han var anställd i bolaget när den tidigare huvudmannen, David Stridh, dömdes till fyra års fängelse för grov ekonomisk brottslighet.

Ask bekräftar hans företag utför avfallstransporter från Göteborgs hamn till Renova.

Var är chaufförerna anställda?

– Vi anlitar olika underentreprenörer?

Vilka då?

– Vi anlitar två, tre stycken.

Hur ser du på att förare som kör för Skaraslätten har 18 000 kronor i lön och traktamente, mindre än hälften av avtalsenlig lön?

– Du får skicka ett mejl med dina frågor, jag är upptagen.

Kan du svara på den sista frågan?

– Du får lägga ett mejl, jag har tre samtal som väntar.

Vilket ansvar har då det helägda kommunala bolaget Renova för att chaufförerna som kör deras avfall har anständiga löner?

Försäljningschef Peter Ericsson säger:

– Vi är mycket nöjda med det arbete som Skaraslättens transport utför. Det är klart att vi har ett visst ansvar för att transporterna sker på ett korrekt sätt. Men vi är inte involverade upphandlingen. Du får kolla med kunden eller möjligen rederiet.

Abbas Zarinpour är socialdemokratisk politiker och sitter i Renovas bolagsstyrelse, som förste vice ordförande. När Transportarbetaren berättar om avfallstransporterna från hamnen säger han:

– Min inställning är att alla som jobbar i Sverige ska ha svensk lön! Det är inte acceptabelt om företag konkurrerar genom underbud. Är det sant det du berättar är det allvarligt och jag ska undersöka vad som kan göras.

– Och självklart har Renova ett långtgående ansvar, även om det är någon annan som upphandlat tjänsten. Avfallet ska till oss och vi har ansvar i alla led för att arbetet blir utfört på ett korrekt sätt.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på TD Åkeri, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.