Cassandra Svensson och kollegan Rickard Hasmar
Close
Lite snack, skratt och en nypa råd på vägen hinner Cassandra Svensson och kollegan Rickard Hasmar med innan klockan slår fem och de kör åt olika håll.
Close

”Lagandan är det bästa med jobbet”

Gravid! Mungiporna kunde ha dykt till golvet på Ekdahls miljö AB i Skurup. Men allt Cassandra Svensson fick höra var: ”Grattis!” Sen var det inte mer med det. Hon älskar sitt jobb som kranbilsförare.

Klockan är före fem på terminalen i Malmö. Cassandra klättar upp på flaket till sin tolv meter långa lastbil och kollar morgonens last av järnrör, balkar, pallar och armering. Hon är gravid, i femte månaden, och trots det fysiskt tunga arbetet har det gått bättre att jobba på än hon vågat hoppas.

Tack vare åkeriledningens anpassningar.

– Jag kan förstå om de blev lite oroliga först. En kranbilsförare som blir med barn var något nytt för dem. Vi är bara tre kvinnliga chaufförer på åkeriet, säger hon.

En kollega kommer fram. De pratar lite om gårdagen och han tar ett par snabba kliv upp på flaket. Några ord till hinner de med innan Cassandra styr mot Örkelljunga och Ljungby. Hon är alltid på plats i god tid.

Det är transportledaren Cassandra ringer, när det kör ihop sig. Han försöker ge henne lättare och kortare körningar med färre stopp, nu när sparkandet i magen stör hennes nattsömn.

Ledningen har också lovat göra en riskbedömning av hennes arbetsuppgifter.

– Vi ska tillsammans titta på hur många tunga lyft jag har och så där.

Transports ombudsmän och regionala skyddsombud lade pannan i djupa veck när Transportarbetaren bad om tips på transportare som har det bra på jobbet. De tar ju mest hand om medlemmar som har problem. Men Cassandra var en av dem som nappade när vi la ut samma fråga på tidningens Facebook-sida.

Hon älskar utmaningen att tråckla sig in med jättebilen i trånga villakvarter, där ägarna vill anlägga pool. Härom dagen fick Cassandra köra ända in i en ladugård, som skulle byggas ut. Dosan, för att styra den väloljade kranen, kräver fingertoppskänsla. Cassandra är blixtsnabb upp och nerför trappan till flaket, fixar med stroppar och landar godset, mjukt och lätt.

Det är nog lagandan hon uppskattar mest på åkeriet. En kultur som sitter i väggarna och sprids av vd, transportledare och kollegor. Cheferna är som ”vanligt folk”, hälsar alltid och frågar hur det är, är lätta att nå och prata med, beskriver hon.

De hjälper till att lösa problem och ger feedback som ”bra jobbat”. Klagar inte om Cassandra ringer och berättar om fördröjda leveranser, av olika skäl.

Det dagliga småpratet med arbetskamraterna är viktigt. Att höra efter hur det gått under dagen och tipsa varandra om det ena och det andra.

– Ibland när det ser helt galet ut på flaket kommer kollegor upp och hjälper mig. Det blir teamwork. Jag brukar fråga andra också om de vill ha hjälp. Vi kan lita på varandra.

Cassandra Svensson
”Lagandan och att vi hjälps åt gör jobbet och allting så mycket lättare”, säger kranbilsföraren Cassandra Svensson. Som inte kan tänka sig ett roligare jobb.

Att kunder, som känner igen Cassandra, byter några ord bidrar till trivseln. Hon önskar alla en trevlig dag, innan hon kör vidare.

– Några ord kan göra mycket om man känner sig trött och sliten en dag.

På pluskontot står också att Cassandra har sin egen kranbil att ansvara för. Verkstan ligger nära hemterminalen och hon gör själv upp om tider för att underhålla bilen. Nya arbetskläder går att hämta ut nu när magen växer.

Cassandra ser lätt i arbetsmobilen hur mycket hon jobbat, vad ob-tillägget blir och så vidare. Men hon stänger av den klockan fyra på eftermiddagen.

Friskvård eller gymkort finns inte, men det bekymrar inte Cassandra. Hon tycker hon får nog med träning varje dag när hon flänger upp och ner för flaket. Och så har hon jakthunden Berit.

– Hon är mitt träningsredskap, säger Cassandra Svensson och skrattar.

Det värsta som skulle kunna hända på jobbet vore nog att bli diskriminerad, mobbad och utfryst, funderar hon.

– Men jag stortrivs. Jag stannar på det här jobbet tills jag tröttnar på att köra kran.

 

Fotnot: På försäkringskassans hemsida, forsakringskassan.se, kan du som har ett tungt jobb läsa om graviditetspenning och omplacering till ett lättare jobb under graviditeten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Självmord. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan. – När man mår som sämst är man ofta apatisk och har ingen handlingskraft, säger psykologen Stefan Blomberg.

”Du är kass, värdelös …”

Självmord. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Självmord. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.