Cassandra Svensson och kollegan Rickard Hasmar
Close
Lite snack, skratt och en nypa råd på vägen hinner Cassandra Svensson och kollegan Rickard Hasmar med innan klockan slår fem och de kör åt olika håll.
Close

”Lagandan är det bästa med jobbet”

Gravid! Mungiporna kunde ha dykt till golvet på Ekdahls miljö AB i Skurup. Men allt Cassandra Svensson fick höra var: ”Grattis!” Sen var det inte mer med det. Hon älskar sitt jobb som kranbilsförare.

Klockan är före fem på terminalen i Malmö. Cassandra klättar upp på flaket till sin tolv meter långa lastbil och kollar morgonens last av järnrör, balkar, pallar och armering. Hon är gravid, i femte månaden, och trots det fysiskt tunga arbetet har det gått bättre att jobba på än hon vågat hoppas.

Tack vare åkeriledningens anpassningar.

– Jag kan förstå om de blev lite oroliga först. En kranbilsförare som blir med barn var något nytt för dem. Vi är bara tre kvinnliga chaufförer på åkeriet, säger hon.

En kollega kommer fram. De pratar lite om gårdagen och han tar ett par snabba kliv upp på flaket. Några ord till hinner de med innan Cassandra styr mot Örkelljunga och Ljungby. Hon är alltid på plats i god tid.

Det är transportledaren Cassandra ringer, när det kör ihop sig. Han försöker ge henne lättare och kortare körningar med färre stopp, nu när sparkandet i magen stör hennes nattsömn.

Ledningen har också lovat göra en riskbedömning av hennes arbetsuppgifter.

– Vi ska tillsammans titta på hur många tunga lyft jag har och så där.

Transports ombudsmän och regionala skyddsombud lade pannan i djupa veck när Transportarbetaren bad om tips på transportare som har det bra på jobbet. De tar ju mest hand om medlemmar som har problem. Men Cassandra var en av dem som nappade när vi la ut samma fråga på tidningens Facebook-sida.

Hon älskar utmaningen att tråckla sig in med jättebilen i trånga villakvarter, där ägarna vill anlägga pool. Härom dagen fick Cassandra köra ända in i en ladugård, som skulle byggas ut. Dosan, för att styra den väloljade kranen, kräver fingertoppskänsla. Cassandra är blixtsnabb upp och nerför trappan till flaket, fixar med stroppar och landar godset, mjukt och lätt.

Det är nog lagandan hon uppskattar mest på åkeriet. En kultur som sitter i väggarna och sprids av vd, transportledare och kollegor. Cheferna är som ”vanligt folk”, hälsar alltid och frågar hur det är, är lätta att nå och prata med, beskriver hon.

De hjälper till att lösa problem och ger feedback som ”bra jobbat”. Klagar inte om Cassandra ringer och berättar om fördröjda leveranser, av olika skäl.

Det dagliga småpratet med arbetskamraterna är viktigt. Att höra efter hur det gått under dagen och tipsa varandra om det ena och det andra.

– Ibland när det ser helt galet ut på flaket kommer kollegor upp och hjälper mig. Det blir teamwork. Jag brukar fråga andra också om de vill ha hjälp. Vi kan lita på varandra.

Cassandra Svensson
”Lagandan och att vi hjälps åt gör jobbet och allting så mycket lättare”, säger kranbilsföraren Cassandra Svensson. Som inte kan tänka sig ett roligare jobb.

Att kunder, som känner igen Cassandra, byter några ord bidrar till trivseln. Hon önskar alla en trevlig dag, innan hon kör vidare.

– Några ord kan göra mycket om man känner sig trött och sliten en dag.

På pluskontot står också att Cassandra har sin egen kranbil att ansvara för. Verkstan ligger nära hemterminalen och hon gör själv upp om tider för att underhålla bilen. Nya arbetskläder går att hämta ut nu när magen växer.

Cassandra ser lätt i arbetsmobilen hur mycket hon jobbat, vad ob-tillägget blir och så vidare. Men hon stänger av den klockan fyra på eftermiddagen.

Friskvård eller gymkort finns inte, men det bekymrar inte Cassandra. Hon tycker hon får nog med träning varje dag när hon flänger upp och ner för flaket. Och så har hon jakthunden Berit.

– Hon är mitt träningsredskap, säger Cassandra Svensson och skrattar.

Det värsta som skulle kunna hända på jobbet vore nog att bli diskriminerad, mobbad och utfryst, funderar hon.

– Men jag stortrivs. Jag stannar på det här jobbet tills jag tröttnar på att köra kran.

 

Fotnot: På försäkringskassans hemsida, forsakringskassan.se, kan du som har ett tungt jobb läsa om graviditetspenning och omplacering till ett lättare jobb under graviditeten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stor ökning av tips om dålig arbetsmiljö första halvåret

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket ser en stor ökning av tips om missförhållanden på arbetsplatserna. 73 procent fler under årets första halva, jämfört med samma period förra året.

Kvarts miljon har otrygga jobb

Otrygga anställningar. LO beskriver i dag att det är vanligast bland unga och kvinnor med arbetarjobb att tvingas gå på sms-inhopp, vikariat och andra tidsbegränsade jobb. I Transport har 12 procent av medlemmarna ett jobb som inte är fast. – Det är svårt att se vad en arbetsgivare vinner på att människor inte kan känna trygghet på jobbet, säger Emil Burman, utredare på Transport.

Reno Norden lämnar Stenungsund

I Stenungsund går kommunen och Reno Norden skilda vägar efter ett år med sophämtningsstrul.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?