Cassandra Svensson och kollegan Rickard Hasmar
Close
Lite snack, skratt och en nypa råd på vägen hinner Cassandra Svensson och kollegan Rickard Hasmar med innan klockan slår fem och de kör åt olika håll.
Close

”Lagandan är det bästa med jobbet”

Gravid! Mungiporna kunde ha dykt till golvet på Ekdahls miljö AB i Skurup. Men allt Cassandra Svensson fick höra var: ”Grattis!” Sen var det inte mer med det. Hon älskar sitt jobb som kranbilsförare.

Klockan är före fem på terminalen i Malmö. Cassandra klättar upp på flaket till sin tolv meter långa lastbil och kollar morgonens last av järnrör, balkar, pallar och armering. Hon är gravid, i femte månaden, och trots det fysiskt tunga arbetet har det gått bättre att jobba på än hon vågat hoppas.

Tack vare åkeriledningens anpassningar.

– Jag kan förstå om de blev lite oroliga först. En kranbilsförare som blir med barn var något nytt för dem. Vi är bara tre kvinnliga chaufförer på åkeriet, säger hon.

En kollega kommer fram. De pratar lite om gårdagen och han tar ett par snabba kliv upp på flaket. Några ord till hinner de med innan Cassandra styr mot Örkelljunga och Ljungby. Hon är alltid på plats i god tid.

Det är transportledaren Cassandra ringer, när det kör ihop sig. Han försöker ge henne lättare och kortare körningar med färre stopp, nu när sparkandet i magen stör hennes nattsömn.

Ledningen har också lovat göra en riskbedömning av hennes arbetsuppgifter.

– Vi ska tillsammans titta på hur många tunga lyft jag har och så där.

Transports ombudsmän och regionala skyddsombud lade pannan i djupa veck när Transportarbetaren bad om tips på transportare som har det bra på jobbet. De tar ju mest hand om medlemmar som har problem. Men Cassandra var en av dem som nappade när vi la ut samma fråga på tidningens Facebook-sida.

Hon älskar utmaningen att tråckla sig in med jättebilen i trånga villakvarter, där ägarna vill anlägga pool. Härom dagen fick Cassandra köra ända in i en ladugård, som skulle byggas ut. Dosan, för att styra den väloljade kranen, kräver fingertoppskänsla. Cassandra är blixtsnabb upp och nerför trappan till flaket, fixar med stroppar och landar godset, mjukt och lätt.

Det är nog lagandan hon uppskattar mest på åkeriet. En kultur som sitter i väggarna och sprids av vd, transportledare och kollegor. Cheferna är som ”vanligt folk”, hälsar alltid och frågar hur det är, är lätta att nå och prata med, beskriver hon.

De hjälper till att lösa problem och ger feedback som ”bra jobbat”. Klagar inte om Cassandra ringer och berättar om fördröjda leveranser, av olika skäl.

Det dagliga småpratet med arbetskamraterna är viktigt. Att höra efter hur det gått under dagen och tipsa varandra om det ena och det andra.

– Ibland när det ser helt galet ut på flaket kommer kollegor upp och hjälper mig. Det blir teamwork. Jag brukar fråga andra också om de vill ha hjälp. Vi kan lita på varandra.

Cassandra Svensson
”Lagandan och att vi hjälps åt gör jobbet och allting så mycket lättare”, säger kranbilsföraren Cassandra Svensson. Som inte kan tänka sig ett roligare jobb.

Att kunder, som känner igen Cassandra, byter några ord bidrar till trivseln. Hon önskar alla en trevlig dag, innan hon kör vidare.

– Några ord kan göra mycket om man känner sig trött och sliten en dag.

På pluskontot står också att Cassandra har sin egen kranbil att ansvara för. Verkstan ligger nära hemterminalen och hon gör själv upp om tider för att underhålla bilen. Nya arbetskläder går att hämta ut nu när magen växer.

Cassandra ser lätt i arbetsmobilen hur mycket hon jobbat, vad ob-tillägget blir och så vidare. Men hon stänger av den klockan fyra på eftermiddagen.

Friskvård eller gymkort finns inte, men det bekymrar inte Cassandra. Hon tycker hon får nog med träning varje dag när hon flänger upp och ner för flaket. Och så har hon jakthunden Berit.

– Hon är mitt träningsredskap, säger Cassandra Svensson och skrattar.

Det värsta som skulle kunna hända på jobbet vore nog att bli diskriminerad, mobbad och utfryst, funderar hon.

– Men jag stortrivs. Jag stannar på det här jobbet tills jag tröttnar på att köra kran.

 

Fotnot: På försäkringskassans hemsida, forsakringskassan.se, kan du som har ett tungt jobb läsa om graviditetspenning och omplacering till ett lättare jobb under graviditeten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Bärgare Jonte Rothman

Med livet som insats

Bärgning. Jonte kryper med näsan i asfalten för att kroka fast en Golf som kraschat i en lyktstolpe. Trafiken svischar förbi. Henrik är hans bodyguard. Vill du att bärgningsarbetarna ska komma hem i kväll?

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.