Cassandra Svensson och kollegan Rickard Hasmar
Close
Lite snack, skratt och en nypa råd på vägen hinner Cassandra Svensson och kollegan Rickard Hasmar med innan klockan slår fem och de kör åt olika håll.
Close

”Lagandan är det bästa med jobbet”

Gravid! Mungiporna kunde ha dykt till golvet på Ekdahls miljö AB i Skurup. Men allt Cassandra Svensson fick höra var: ”Grattis!” Sen var det inte mer med det. Hon älskar sitt jobb som kranbilsförare.

Klockan är före fem på terminalen i Malmö. Cassandra klättar upp på flaket till sin tolv meter långa lastbil och kollar morgonens last av järnrör, balkar, pallar och armering. Hon är gravid, i femte månaden, och trots det fysiskt tunga arbetet har det gått bättre att jobba på än hon vågat hoppas.

Tack vare åkeriledningens anpassningar.

– Jag kan förstå om de blev lite oroliga först. En kranbilsförare som blir med barn var något nytt för dem. Vi är bara tre kvinnliga chaufförer på åkeriet, säger hon.

En kollega kommer fram. De pratar lite om gårdagen och han tar ett par snabba kliv upp på flaket. Några ord till hinner de med innan Cassandra styr mot Örkelljunga och Ljungby. Hon är alltid på plats i god tid.

Det är transportledaren Cassandra ringer, när det kör ihop sig. Han försöker ge henne lättare och kortare körningar med färre stopp, nu när sparkandet i magen stör hennes nattsömn.

Ledningen har också lovat göra en riskbedömning av hennes arbetsuppgifter.

– Vi ska tillsammans titta på hur många tunga lyft jag har och så där.

Transports ombudsmän och regionala skyddsombud lade pannan i djupa veck när Transportarbetaren bad om tips på transportare som har det bra på jobbet. De tar ju mest hand om medlemmar som har problem. Men Cassandra var en av dem som nappade när vi la ut samma fråga på tidningens Facebook-sida.

Hon älskar utmaningen att tråckla sig in med jättebilen i trånga villakvarter, där ägarna vill anlägga pool. Härom dagen fick Cassandra köra ända in i en ladugård, som skulle byggas ut. Dosan, för att styra den väloljade kranen, kräver fingertoppskänsla. Cassandra är blixtsnabb upp och nerför trappan till flaket, fixar med stroppar och landar godset, mjukt och lätt.

Det är nog lagandan hon uppskattar mest på åkeriet. En kultur som sitter i väggarna och sprids av vd, transportledare och kollegor. Cheferna är som ”vanligt folk”, hälsar alltid och frågar hur det är, är lätta att nå och prata med, beskriver hon.

De hjälper till att lösa problem och ger feedback som ”bra jobbat”. Klagar inte om Cassandra ringer och berättar om fördröjda leveranser, av olika skäl.

Det dagliga småpratet med arbetskamraterna är viktigt. Att höra efter hur det gått under dagen och tipsa varandra om det ena och det andra.

– Ibland när det ser helt galet ut på flaket kommer kollegor upp och hjälper mig. Det blir teamwork. Jag brukar fråga andra också om de vill ha hjälp. Vi kan lita på varandra.

Cassandra Svensson
”Lagandan och att vi hjälps åt gör jobbet och allting så mycket lättare”, säger kranbilsföraren Cassandra Svensson. Som inte kan tänka sig ett roligare jobb.

Att kunder, som känner igen Cassandra, byter några ord bidrar till trivseln. Hon önskar alla en trevlig dag, innan hon kör vidare.

– Några ord kan göra mycket om man känner sig trött och sliten en dag.

På pluskontot står också att Cassandra har sin egen kranbil att ansvara för. Verkstan ligger nära hemterminalen och hon gör själv upp om tider för att underhålla bilen. Nya arbetskläder går att hämta ut nu när magen växer.

Cassandra ser lätt i arbetsmobilen hur mycket hon jobbat, vad ob-tillägget blir och så vidare. Men hon stänger av den klockan fyra på eftermiddagen.

Friskvård eller gymkort finns inte, men det bekymrar inte Cassandra. Hon tycker hon får nog med träning varje dag när hon flänger upp och ner för flaket. Och så har hon jakthunden Berit.

– Hon är mitt träningsredskap, säger Cassandra Svensson och skrattar.

Det värsta som skulle kunna hända på jobbet vore nog att bli diskriminerad, mobbad och utfryst, funderar hon.

– Men jag stortrivs. Jag stannar på det här jobbet tills jag tröttnar på att köra kran.

 

Fotnot: På försäkringskassans hemsida, forsakringskassan.se, kan du som har ett tungt jobb läsa om graviditetspenning och omplacering till ett lättare jobb under graviditeten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Självmord. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan. – När man mår som sämst är man ofta apatisk och har ingen handlingskraft, säger psykologen Stefan Blomberg.

”Du är kass, värdelös …”

Självmord. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Självmord. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.