Kvotplikt – snabbare väg till gröna drivmedel?

De som går vilse i biobränsledjungeln dök in på sin debatt vid Elmiamässan. I en annan sal fördjupade sig en rad tillverkare och försäljare av drivmedel i den så kallade kvotplikten, ett sätt att skynda på lastbilstrafikens övergång till fossilfria drivmedel.

Utgångspunkten för samtalet var att flertalet partier i riksdagen visat sig positiva till en kvotplikt på biobränslen. Med kvotplikt menas att en viss andel biodrivmedel ska blandas i diesel eller bensinbränslet.

I våras publicerade Sveriges Åkeriföretag tillsammans med Naturskyddsföreningen och tankesmedjan Fores ett debattinlägg med en uppmaning till regeringen att införa ett kvotpliktssystem. Något som miljödebattören och professorn Per Kågesson, tidigare intervjuad i Transportarbetaren, också propagerat för.

Debattörerna såg med oro på den ökade försäljningen av fossila drivmedel, vilket går på tvärs mot klimatmålen. För att bryta trenden krävs politiska styrmedel som kvotplikt. Koldioxidskatten minskar klimatutsläppen, men behöver kompletteras med ”mer kraftfulla styrmedel” när priset på olja sjunker. Krafttag krävs för att anpassa fordonsflottan och skapa anläggningar för nya biodrivmedel, ansåg debattörerna.

På Lastbilsmässan berättade biobränsletillverkaren Karin Varverud från Energifabriken att flertalet länder inom EU valt kvotplikt och full skatt på biobränslen.

– I Sverige har vi haft en annan strategi med skattelättnader för att stimulera till användning av fossilfria bränslen. Det har skapat en ny marknad och en bred fordonsflotta som är godkänd för flera biodrivmedel. Att införa en kvotplikt kan vara bra för att säkerställa inblandningen av biodrivmedel och skapa långsiktighet, anförde hon.

För att inte tränga undan miljövänligare drivmedel propagerade Karin Varverud för att succesivt öka beskattningen på förnybara bränslen. Lika höga skatter på klimatpåverkande som miljösmarta bränslen riskerar att bromsa utvecklingen och slå ut tillverkare av alternativa drivmedel, varnade hon.

På seminariet fanns också representanter för Shell truck diesel, Preem, Circle K och OKQ8. Flera anmärkte att de flesta länderna inom EU inte har godkända system för kvotplikt. Där krävs påtryckningar på unionens beslutsfattare för en samstämd lagstiftning. Som följs. Sverige har också fått ta strid för sin koldioxidskatt.

Morten Bendz från Preem berättade att bolaget påbörjat omställningen till förnybara bränslen, erkände att man inte kommit så långt men i alla fall hade ambitionen. Förändringen kommer att kräva omfattande forskning och investeringar.

– Det förra kvotpliktsförslaget blev en flopp och nu verkar en reduktionsplikt vara hetast bland våra politiker. Det betyder att man reducerar koldioxidutsläppen med en viss procent, som succesivt räknas upp.

– Att nå dit blir tufft och det kommer att behövas många olika former av drivmedel som biogas, etanol och så vidare, sa Morten Bendz.

Han trodde att en reduktionsplikt skulle gynna både oljebolagen och statens finanser, men samtidigt öka kostnaden för åkerierna med en krona eller ytterligare 20 öre, i en redan pressad bransch.

Erik Moglia på OKQ8 gav en bild av bolagets distribution inom både Sverige och Danmark, där kvotplikt redan införts. Moglia är positiv till ett svenskt kvotsystem, men det måste vara ett styrmedel som är tydligt, överskådligt och minimerar de ekonomiska riskerna, betonade han.

– Vi vill självklart att våra bilar ska ha så lite miljöpåverkan som möjligt. Men i dag vet vi knappt om det vi har i lager ena året är säljbart nästa. Det är ett stort steg att våga satsa på nya bränslen.

Erik Moglia tror att det finns en marknad för gröna drivmedel, även om kostnaden ökar för köpare som är beredda att satsa mer på miljön. I dagsläget främst staten och kommunerna, men också större företag.

Alternativbränsle-tillverkaren Karin Varverud var rädd att en snabb prisökning skulle sätta en stor ekonomisk press på kommunerna, som är bundna av miljökrav. Hon tillbakavisade synpunkter om att biobränslen inte kan göras kostnadseffektiva. Att förstöra vår livsmiljö kostar också.

– Det är som med hus. Har man ett hål i taket så lagar man det! Samma sak med miljön. Det är kostnadseffektivt att fasa ut de fossila bränslena. Därför är det jätteviktigt att vi får tydliga och klara regler, som skapar en långsiktig investeringsvilja. Och att konkurrensen förs på lika villkor, som inte gynnar vissa drivmedel. I Sverige ligger vi långt före övriga Europa.

– Ett bra system är en bottennivå inblandning av förnybara bränslen som ökar. Och ger möjlighet att gå över den nivån, tyckte Karin Varverud.

Erik Moglia ville ta ett bredare grepp och få i gång ett offentligt samtal.

– Att tro att bara kvotplikten ska lösa allt är fel. Vi behöver nog titta på ett helt paket av åtgärder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.