Debatt

Kunskapslyft effektivare än sänkta löner

SFI-undervisning
Close
Debattörerna är kritiska till Alliansens förslag om låglönejobb. De vill hellre se ett rejält kunskapslyft för alla.
Close

Debatt. I mitten av augusti presenterade allianspartierna förslag om låglönejobb för nyanlända och unga utan gymnasieutbildning. Politiker som ska sätta löner i stället för att samverka med parterna om hur man bäst skapar vägar in på arbetsmarknaden för personer med kort utbildning.

Konsekvensen skulle bli en press nedåt på löner och arbetsvillkor och en urholkning av det gemensamma ansvarstagandet inom den svenska modellen.

ABF:s väg för att lösa utmaningarna som etableringen av nyanlända, men även de som den tekniska utvecklingen skapar, är kraftfulla reformer som ökar människors möjligheter till utbildning och bildning. Att öka människors möjligheter till lärande är en av de mest effektiva metoderna för att utveckla ett samhälle och stärka jämlikheten. Och omvänt är det svårt att tänka sig större hinder för utveckling än att avstå från att skapa förutsättningar för människor att utveckla sin fulla potential.

Regeringen har utökat rätten till vuxenutbildning och infört ett studiestartsstöd riktat till arbetslösa med stort utbildningsbehov. Men erfarenheterna från 1990-talets framgångsrika satsning visar att det krävs ett omfattande uppsökande arbete, studiemotiverande insatser och bra studiefinansiering som smörjmedel för att få fart på ett kunskapslyft. Det räcker inte med fler utbildningsplatser och satsningar på studiefinansiering riktade till personer som redan är arbetslösa.

Vi vill se ett kunskapslyft för alla.

Ett kunskapslyft där folkbildningens metoder och tekniker används för att nå personer med kort formell utbildning och ge dem mod och möjligheter att ta steget till vuxenstudier.

Ett kunskapslyft där människor har vettiga möjligheter att försörja sig och sina familjer under studietiden.

Ett kunskapslyft som rustar oss för teknikens framsteg och ser till att ingen lämnas bakom.

Med studieförbundens metoder, tekniker, nätverk och förutsättningar blir detta möjligt.

Därför föreslår ABF:

Att regeringen fortsätter bygga ut kunskapslyftet genom uppsökande och studiemotiverande verksamhet.

Att folkbildningen, fackföreningsrörelsen och det övriga föreningslivet är med och rekryterar fler till att delta i vuxenutbildning.

Att regeringen förstärker den statliga studiefinansieringen i studiemotiverande insatser och vuxenstudier på grundskole- och gymnasienivå.

Sveriges befolkning växer och tekniken utvecklas snabbt. Det kan vara fantastiska motorer för att utveckla hela samhället. Om det blir så eller inte är ett politiskt val.

Allianspartiernas förslag om låglönejobb är steg i helt fel riktning. Sverige ska utvecklas genom att ge alla tillgång till kompetensutveckling och livslångt lärande.

Nu är det upp till regeringen att ta nästa steg. För ett tryggare Sverige och för en framtid där alla medborgare känner att de kan förändra sitt liv och det samhälle de lever i.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.

Förarbrist – läge för höjd lön?

Åkeri. Högkonjunktur och byggboom driver på åkeribranschen. På tio års sikt saknas 50 000 lastbilsförare. Guldläge för höjd lön?

Transportarbetarens logga

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.