Debatt

Kunskapslyft effektivare än sänkta löner

SFI-undervisning
Close
Debattörerna är kritiska till Alliansens förslag om låglönejobb. De vill hellre se ett rejält kunskapslyft för alla.
Close

Debatt. I mitten av augusti presenterade allianspartierna förslag om låglönejobb för nyanlända och unga utan gymnasieutbildning. Politiker som ska sätta löner i stället för att samverka med parterna om hur man bäst skapar vägar in på arbetsmarknaden för personer med kort utbildning.

Konsekvensen skulle bli en press nedåt på löner och arbetsvillkor och en urholkning av det gemensamma ansvarstagandet inom den svenska modellen.

ABF:s väg för att lösa utmaningarna som etableringen av nyanlända, men även de som den tekniska utvecklingen skapar, är kraftfulla reformer som ökar människors möjligheter till utbildning och bildning. Att öka människors möjligheter till lärande är en av de mest effektiva metoderna för att utveckla ett samhälle och stärka jämlikheten. Och omvänt är det svårt att tänka sig större hinder för utveckling än att avstå från att skapa förutsättningar för människor att utveckla sin fulla potential.

Regeringen har utökat rätten till vuxenutbildning och infört ett studiestartsstöd riktat till arbetslösa med stort utbildningsbehov. Men erfarenheterna från 1990-talets framgångsrika satsning visar att det krävs ett omfattande uppsökande arbete, studiemotiverande insatser och bra studiefinansiering som smörjmedel för att få fart på ett kunskapslyft. Det räcker inte med fler utbildningsplatser och satsningar på studiefinansiering riktade till personer som redan är arbetslösa.

Vi vill se ett kunskapslyft för alla.

Ett kunskapslyft där folkbildningens metoder och tekniker används för att nå personer med kort formell utbildning och ge dem mod och möjligheter att ta steget till vuxenstudier.

Ett kunskapslyft där människor har vettiga möjligheter att försörja sig och sina familjer under studietiden.

Ett kunskapslyft som rustar oss för teknikens framsteg och ser till att ingen lämnas bakom.

Med studieförbundens metoder, tekniker, nätverk och förutsättningar blir detta möjligt.

Därför föreslår ABF:

Att regeringen fortsätter bygga ut kunskapslyftet genom uppsökande och studiemotiverande verksamhet.

Att folkbildningen, fackföreningsrörelsen och det övriga föreningslivet är med och rekryterar fler till att delta i vuxenutbildning.

Att regeringen förstärker den statliga studiefinansieringen i studiemotiverande insatser och vuxenstudier på grundskole- och gymnasienivå.

Sveriges befolkning växer och tekniken utvecklas snabbt. Det kan vara fantastiska motorer för att utveckla hela samhället. Om det blir så eller inte är ett politiskt val.

Allianspartiernas förslag om låglönejobb är steg i helt fel riktning. Sverige ska utvecklas genom att ge alla tillgång till kompetensutveckling och livslångt lärande.

Nu är det upp till regeringen att ta nästa steg. För ett tryggare Sverige och för en framtid där alla medborgare känner att de kan förändra sitt liv och det samhälle de lever i.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Transportarbetarens logga

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Transportarbetarens logga

Förarna utan lön på krisdrabbade Ringduve taxi

Taxi. Det skånska bolaget Ringduve taxi brottas med stora ekonomiska problem. I januari beslagtog Kronofogden 43 bilar som leasats från Ford. Ännu har förarna inte fått januarilönen och många är oroliga. – Vi hanteras som djur på en marknad, säger en besviken chaufför.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.