Klubbstyrelsen på UPS Göteborg
Close
Tre från klubbstyrelsen på UPS i Göteborg möter upp: Victor Larsson, ordförande och skyddsombud, Magnus Kvilén, huvudskyddsombud, och Tony Anderbecken, ­sekreterare. De tackar Transports avdelning 3 för ”jäkligt bra stöd”.
Close
Månadens klubb

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

– Eller sparken förresten? Det blev en uppgörelse till slut där han köptes ut.

Tony Anderbecken är sekreterare och var med i styrelsen redan när Transportklubben bildades, i en tid när det gigantiska och globala distributionsföretaget inte ”följde ett uns av kollektivavtalet”. Han var också med på förhandlingarna för två år sedan när den förra ordföranden tvingades sluta.

– Det var en riktig käftsmäll. Vi var ett antal som var väldigt, väldigt arga … och jag är det fortfarande, säger han.

Men när ett år hade gått började klubben komma igen. Tony Anderbecken vände sin ilska till en drivkraft och styrelsen fick in nya krafter som inspirerade.

De tre förtroendevalda som stannar kvar efter dagens körningar har alla varit aktiva i flera år. De delar med sig några trick för facklig framgång:

Bredda utbildningsnivån. Hellre många medlemmar med facklig grundutbildning än bara spetskompetens.

Skapa kontaktnät. Det är lätt att slå en signal till någon som man träffat på en facklig kurs.

Överlåt förhandlingsmandatet till förbundets avdelning.

– Det ska vara jobbigt för företaget att förhandla. Vi kommer med en ombudsman, och cheferna får se att facket är mycket större än en eller två personer, säger Tony Anderbecken.

I september bjöd klubben och avdelningen alla medlemmar – och deras familjer – till Liseberg. Med åkband åt alla. En rolig grej med tråkig bakgrund, konstaterar killarna i styrelsen.

2017 var nämligen andra året i rad som företaget tog ut för mycket övertid. Timmarna överskred med råge gränsen i transportavtalet. Skadeståndet gick till Lisebergsbesöket.

Hur ser relationen ut med företaget?

– Vi är på god väg mot bättre samverkan, tycker Victor Larsson, ordförande och skyddsombud.

Informationen har blivit bättre. Klubben har drivit på så att deltidare bland terminalarna har fått högre anställningsgrad. Och en kartläggning av personalens psykosociala arbetsmiljö ska bli en handlingsplan, efter att klubben ensamt drivit frågan under flera år.

– Men det kan inte vara lätt att vara arbetsledare här, konstaterar Tony Anderbecken.

Han tänker på kulturkrocken mellan ett globalt företag med grunden i amerikanska lagar och amerikansk arbetsrätt – i mötet med en stark facklig tradition i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.

Hallå där!

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Månadens medlem
Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Håkan Hellstrand, LO-ekonom

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

Hallå där!

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Tora Nord

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Hallå där!
Några av cirka 50 Transportmedlemmar och familjemedlemmar som blev bjudna på Liseberg, för ett skadestånd som arbetsgivaren fått betala.

Magnus Kvilén

… styrelseledamot i Transportklubben på UPS i Göteborg, som bjöd alla medlemmar och deras familjer till Liseberg.

Månadens klubb
Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.

Securitasklubben kan räkna segrarna

Securitas i Närke. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.

Månadens medlem
Roland Berglund

Roland är inte ute och cyklar när det gäller tvåhjulingar

Cyklar. Han är tidningsbud sedan 1971, och har rullat sin kärra på ungefär samma gångrunda i centrala Nyköping sedan dess. Med i Transport sedan 1972. Men nu efter sommaren blir det pension – från det jobbet i alla fall.