Klubbstyrelsen på UPS Göteborg
Close
Tre från klubbstyrelsen på UPS i Göteborg möter upp: Victor Larsson, ordförande och skyddsombud, Magnus Kvilén, huvudskyddsombud, och Tony Anderbecken, ­sekreterare. De tackar Transports avdelning 3 för ”jäkligt bra stöd”.
Close
Månadens klubb

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

– Eller sparken förresten? Det blev en uppgörelse till slut där han köptes ut.

Tony Anderbecken är sekreterare och var med i styrelsen redan när Transportklubben bildades, i en tid när det gigantiska och globala distributionsföretaget inte ”följde ett uns av kollektivavtalet”. Han var också med på förhandlingarna för två år sedan när den förra ordföranden tvingades sluta.

– Det var en riktig käftsmäll. Vi var ett antal som var väldigt, väldigt arga … och jag är det fortfarande, säger han.

Men när ett år hade gått började klubben komma igen. Tony Anderbecken vände sin ilska till en drivkraft och styrelsen fick in nya krafter som inspirerade.

De tre förtroendevalda som stannar kvar efter dagens körningar har alla varit aktiva i flera år. De delar med sig några trick för facklig framgång:

Bredda utbildningsnivån. Hellre många medlemmar med facklig grundutbildning än bara spetskompetens.

Skapa kontaktnät. Det är lätt att slå en signal till någon som man träffat på en facklig kurs.

Överlåt förhandlingsmandatet till förbundets avdelning.

– Det ska vara jobbigt för företaget att förhandla. Vi kommer med en ombudsman, och cheferna får se att facket är mycket större än en eller två personer, säger Tony Anderbecken.

I september bjöd klubben och avdelningen alla medlemmar – och deras familjer – till Liseberg. Med åkband åt alla. En rolig grej med tråkig bakgrund, konstaterar killarna i styrelsen.

2017 var nämligen andra året i rad som företaget tog ut för mycket övertid. Timmarna överskred med råge gränsen i transportavtalet. Skadeståndet gick till Lisebergsbesöket.

Hur ser relationen ut med företaget?

– Vi är på god väg mot bättre samverkan, tycker Victor Larsson, ordförande och skyddsombud.

Informationen har blivit bättre. Klubben har drivit på så att deltidare bland terminalarna har fått högre anställningsgrad. Och en kartläggning av personalens psykosociala arbetsmiljö ska bli en handlingsplan, efter att klubben ensamt drivit frågan under flera år.

– Men det kan inte vara lätt att vara arbetsledare här, konstaterar Tony Anderbecken.

Han tänker på kulturkrocken mellan ett globalt företag med grunden i amerikanska lagar och amerikansk arbetsrätt – i mötet med en stark facklig tradition i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Tommy Wreeth och Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

”Vi måste öka trycket på arbetsgivarna”

Åkeri mfl. Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal. – Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Hallå där!

Tomas Eneroth

… infrastrukturminister. Regeringen inför nya restriktioner för att stoppa smittspridningen och människor uppmanas att helt undvika kollektivtrafik.

Månadens medlem
På toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skogar.

Therese har flis och forskning i lasten

Flischauffören. Värmländska Therese Thörner trivs med livet som fjärrchaufför. Hon studerar samtidigt på distans och pluggar ofta i hytten. Examensarbetet handlar om hur transportledaren påverkar chaufförers liv.

På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.

Ingen tjafsar med Nixon

Hundförare. De skäller och fäller hår. Är ettriga och ibland vägrar de lyssna. Väktarna älskar sina hundar. – De är våra familjemedlemmar. Men om en gärningsman misshandlar en väktarhund räknas det oftast bara som skadegörelse, säger Kenneth Johansson.

Månadens avdelning
Trio från avdelning 6: ombudsman Mikael Ladman, ordförande Mikael Persson och ombudsman Örjan Jakobsson. När Transportarbetaren hälsade på var varken Monica Strandli, Jenny Franzén Nyström eller Sven-Åke Spets inne på kontoret.

Full fart på avdelning med fin utsikt

Avdelning 6 Värmland. Under omständigheterna öppet. Och mycket arbete ute, planering för studier och möten. Coronaanpassat. På kontoret i Karlstad finns folk som kan en hel del om säker arbetsmiljö.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.