Kultur på hjul

Krönika. Jag vet inte riktigt vad jag förväntat mig när jag kom till Landskrona denna gråkalla förmiddag då lyftkranarna vid nedlagda hamnindustrier pekade dystert mot himlen.

Centrum för arbetarhistoria hade kallat till ett möte om, ja, vadå? Being a truck driver. Social and cultural changes since the 1970’s hette det. Alltså: Vad har hänt inom truckerkulturen sedan 1970-talet?

Det var inte vilka som helst som var där. Ett antal professorer skulle presentera sina forskningsrön. Bland dem Henrik Sternberg (han med cabotagestudien) och Shane Hamilton från USA. Hans Wallengren, ordförande för Centrum för arbetarhistoria, var förstås med. Plus Markus Pettersson, Transports förbundssekreterare, och många fler.

Själv hade jag hamnat där för att prata om lastbilschaufförers ökande boklyssnande tack vare vägbiblioteken.

Att komma från åkeriets fikarum in i den akademiska miljön på kastellet i Landskrona och få en analys av chaufförernas vardag var en blandad upplevelse. Och man hade väl i vissa avseenden inte kommit mycket längre än till just snacket vid fikabordet.

Mycket intressant var dock Shane Hamiltons berättelse från USA om den amerikanska truckerkulturen, som på många sätt är en föregångare till den svenska. Från trettiotalet var det riktiga cowboys, eller åtminstone farmare, som stod för de långväga transporterna. Det var bara de med eget gods som hade tillstånd att köra över statsgränserna.

Sedan dess har det varit strid mellan de som vill avreglera lastbilstrafiken och de som vill ha kvar regleringarna. Under sjuttiotalet kulminerade det i blodiga strejker. Systemet med ”owneroperator”, enbilsåkare, har vi också ärvt därifrån. Med samma förfärande resultat här som där.

Henrik Sternberg är något av en kändis i logistikvärlden. Hans cabotagestudie, där 8 000 chaufförer gjorde noteringar om utländska ekipage som bevisligen körde olagligt i Sverige, har gett eko ända upp i riksdagen.

Nu är han på gång igen i ett samarbete med bland andra Transport. Via appar i mobilen ska kunder kunna följa en vara och se om företagen på vägen har kollektivavtal. Mycket lovvärt, om du frågar mig.

Efter två dagars seminarium, helt på engelska, var jag ganska matt. Jag gick in på ett fik och tog en smörgås med tjock skånsk leverpastej. Utanför fönstret stod lyftkranarna fortfarande stilla och pekade upp mot molnen som stormade fram över himlen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.

Det är i vardagen vi hämtar vår kraft

Ordförandeord. Några dagar innan förbundet samlas för kongress i början av juni presenterar EU-kommissionen förslaget om nya gemensamma regler för åkerinäringen i Europa. En av våra ödesfrågor och vår största politiska kamp i förbundet de senaste 20 åren – EU:s avreglering av åkerinäringen – kommer att vara högaktuell under kongressen.

Markus eller Tommy?

Ledare. Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson går nu ut öppet med att han kandiderar till ordförandeposten på förbundets kongress i juni. Han meddelade beslutet till personal och förtroendevalda klockan 07.22 i dag på måndagsmorgonen, mindre än tre timmar innan Transportarbetaren går i tryck.