Kultur på hjul

Krönika. Jag vet inte riktigt vad jag förväntat mig när jag kom till Landskrona denna gråkalla förmiddag då lyftkranarna vid nedlagda hamnindustrier pekade dystert mot himlen.

Centrum för arbetarhistoria hade kallat till ett möte om, ja, vadå? Being a truck driver. Social and cultural changes since the 1970’s hette det. Alltså: Vad har hänt inom truckerkulturen sedan 1970-talet?

Det var inte vilka som helst som var där. Ett antal professorer skulle presentera sina forskningsrön. Bland dem Henrik Sternberg (han med cabotagestudien) och Shane Hamilton från USA. Hans Wallengren, ordförande för Centrum för arbetarhistoria, var förstås med. Plus Markus Pettersson, Transports förbundssekreterare, och många fler.

Själv hade jag hamnat där för att prata om lastbilschaufförers ökande boklyssnande tack vare vägbiblioteken.

Att komma från åkeriets fikarum in i den akademiska miljön på kastellet i Landskrona och få en analys av chaufförernas vardag var en blandad upplevelse. Och man hade väl i vissa avseenden inte kommit mycket längre än till just snacket vid fikabordet.

Mycket intressant var dock Shane Hamiltons berättelse från USA om den amerikanska truckerkulturen, som på många sätt är en föregångare till den svenska. Från trettiotalet var det riktiga cowboys, eller åtminstone farmare, som stod för de långväga transporterna. Det var bara de med eget gods som hade tillstånd att köra över statsgränserna.

Sedan dess har det varit strid mellan de som vill avreglera lastbilstrafiken och de som vill ha kvar regleringarna. Under sjuttiotalet kulminerade det i blodiga strejker. Systemet med ”owneroperator”, enbilsåkare, har vi också ärvt därifrån. Med samma förfärande resultat här som där.

Henrik Sternberg är något av en kändis i logistikvärlden. Hans cabotagestudie, där 8 000 chaufförer gjorde noteringar om utländska ekipage som bevisligen körde olagligt i Sverige, har gett eko ända upp i riksdagen.

Nu är han på gång igen i ett samarbete med bland andra Transport. Via appar i mobilen ska kunder kunna följa en vara och se om företagen på vägen har kollektivavtal. Mycket lovvärt, om du frågar mig.

Efter två dagars seminarium, helt på engelska, var jag ganska matt. Jag gick in på ett fik och tog en smörgås med tjock skånsk leverpastej. Utanför fönstret stod lyftkranarna fortfarande stilla och pekade upp mot molnen som stormade fram över himlen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.