Krypskytte mot systemet

Ledare. I september gick Sverigedemokraterna (SD) ut med att partiet tänker skjuta förslaget till ny upphandlingslag i sank. Det är en tung motgång för färdtjänstförare, flyttgubbar och tiotusentals andra löntagare som jobbar på uppdrag av stat och kommuner.

SD:s agerande är märkligt. Liksom argumenten som anförs när partiet nu gör en 180-gradersgir i synen på schysta villkor vid offentlig upphandling.

Det är ingen hemlighet att staten och kommunerna i praktiken fungerat som motor för lönedumpning och omfattande skattefusk i bland annat taxi- och flyttbranscherna. Krav på kollektivavtal skulle motverka avarterna. Att upphandlarna åtminstone måste begära villkor som motsvarar lägstanivån i avtalen – som civilminister Ardalan Shekarabi (S) föreslår – är ingen facklig tiopoängare, men väl ett steg i rätt riktning.

Varför säger SD plötsligt nej?

I debatten och partiets egen polemik går det att urskilja flera skäl.

Ett är hämnd. Hämnd för att Socialdemokraterna vägrar diskutera och förankra politiska förslag med SD innan de läggs fram i riksdagen.

Ett annat är okunskap eller möjligen historielöshet. SD:s talesman hävdade att lagförslaget var ett ingrepp i det fria företagandet. Ja, visst. Så är det. I princip alla civiliserade länder har infört förbud mot karteller. Exempelvis priskarteller.

Men lönekarteller är undantagna. Skälet är att det finns tillräckligt med bevis på de problem som uppstår när löntagare i desperata situationer börjar bjuda under varandra i jakten på arbete. Det är en spiral nedåt utan slut.

I Europa har alla länder utom tre lagstiftat om löneskydd för arbetstagarna, för att hindra just social dumpning. Antingen statlig minimilön eller så kallad allmängiltigförklaring av kollektivavtal.

Sverige är ett av de tre länderna som inte ingriper via lag. I stället har ansvaret lagts på arbetsmarknadens parter – alltså på fack och arbetsgivare.

Det är viktig en del av det vi brukar kalla den svenska modellen. En modell som uppenbarligen inte gillas av det parti som gjort ”Sverigevänner” till honnörsord.

Det är många som säger sig värna om den svenska modellen, inklusive kollektivavtalen. En del hycklar betänkligt. Svenskt Näringsliv tecknar via sina organisationer mängder av avtal med facken – samtidigt som man ägnar sig åt krypskytte mot systemet.

Som vid salladsbaren i Göteborg. Hotell- och restaurangfacket gjorde precis det man skulle. Begärde kollektivavtal. Ändå blev kritiken svidande och mediastormen monumental.

Nu har Svenskt Näringsliv hittat en ny fotsoldat att skicka ut i minfältet. SD är förkortningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.