Krypskytte mot systemet

Ledare. I september gick Sverigedemokraterna (SD) ut med att partiet tänker skjuta förslaget till ny upphandlingslag i sank. Det är en tung motgång för färdtjänstförare, flyttgubbar och tiotusentals andra löntagare som jobbar på uppdrag av stat och kommuner.

SD:s agerande är märkligt. Liksom argumenten som anförs när partiet nu gör en 180-gradersgir i synen på schysta villkor vid offentlig upphandling.

Det är ingen hemlighet att staten och kommunerna i praktiken fungerat som motor för lönedumpning och omfattande skattefusk i bland annat taxi- och flyttbranscherna. Krav på kollektivavtal skulle motverka avarterna. Att upphandlarna åtminstone måste begära villkor som motsvarar lägstanivån i avtalen – som civilminister Ardalan Shekarabi (S) föreslår – är ingen facklig tiopoängare, men väl ett steg i rätt riktning.

Varför säger SD plötsligt nej?

I debatten och partiets egen polemik går det att urskilja flera skäl.

Ett är hämnd. Hämnd för att Socialdemokraterna vägrar diskutera och förankra politiska förslag med SD innan de läggs fram i riksdagen.

Ett annat är okunskap eller möjligen historielöshet. SD:s talesman hävdade att lagförslaget var ett ingrepp i det fria företagandet. Ja, visst. Så är det. I princip alla civiliserade länder har infört förbud mot karteller. Exempelvis priskarteller.

Men lönekarteller är undantagna. Skälet är att det finns tillräckligt med bevis på de problem som uppstår när löntagare i desperata situationer börjar bjuda under varandra i jakten på arbete. Det är en spiral nedåt utan slut.

I Europa har alla länder utom tre lagstiftat om löneskydd för arbetstagarna, för att hindra just social dumpning. Antingen statlig minimilön eller så kallad allmängiltigförklaring av kollektivavtal.

Sverige är ett av de tre länderna som inte ingriper via lag. I stället har ansvaret lagts på arbetsmarknadens parter – alltså på fack och arbetsgivare.

Det är viktig en del av det vi brukar kalla den svenska modellen. En modell som uppenbarligen inte gillas av det parti som gjort ”Sverigevänner” till honnörsord.

Det är många som säger sig värna om den svenska modellen, inklusive kollektivavtalen. En del hycklar betänkligt. Svenskt Näringsliv tecknar via sina organisationer mängder av avtal med facken – samtidigt som man ägnar sig åt krypskytte mot systemet.

Som vid salladsbaren i Göteborg. Hotell- och restaurangfacket gjorde precis det man skulle. Begärde kollektivavtal. Ändå blev kritiken svidande och mediastormen monumental.

Nu har Svenskt Näringsliv hittat en ny fotsoldat att skicka ut i minfältet. SD är förkortningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.