Corona

Krav på YKB-kurser skjuts upp

Chaufförer. Är din YKB på väg att gå ut? I spåren av corona föreslår regeringen att giltigheten för yrkeskompetensbevisen ska förlängas.

– Min prioritet är att säkra samhällsviktiga transporter. Därför har regeringen vidtagit ett antal åtgärder i syfte att underlätta för bland annat transportnäringen. Nu föreslår vi ytterligare regellättnader, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Det handlar om yrkeskompetensbeviset, som är obligatoriskt för alla som kör tung trafik eller buss. YKB innebär dels en längre grundutbildning för alla som ska in i yrket, dels fem dagars fortbildning vart femte år.

Sveriges trafikutbildares riksförbund (STR) gjorde nyligen en undersökning bland sina medlemsföretag och frågade om de har problem att hålla YKB-utbildningar i coronatider.  56 utbildare, varav tre rikstäckande företag, svarade och beskedet var det finns gott om tillfällen och platser för den som behöver fortbildning.

Regeringens besked är ändå att giltighetstiden för en förares YKB ska förlängas. Den hänvisar till att det har varit svårt att ordna fortbildningarna. Ett annat argument är att viktiga transporter inte ska störas av utbildningskravet.

Enligt förslaget ska giltighetstiden förlängas för dem vars YKB går ut under pandemin. Även de som haft ett yrkeskompetensbevis vars giltighetstid löpt ut under perioden 1 mars 2020–31 maj 2020 undantas från kravet i sex månader.

Slutgiltigt beslut ska riksdagen fatta. Enligt planen kommer frågan upp under maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mia:
    9 juli, 2020

    JA det är ju toppen , om man tänkt på dom som varit föräldralediga och hade tänkt sig avsluta föräldraledigheten under pandemin . Vilket för mig inneburit att planen varit att ta ykb-fortbildning i slutet av föräldraledigheten, som tyvärr råkat hamna mitt i en pågående pandemi . Så ska man till annan ort , utbildas i trånga lokaler med nytt folk från olika orter . Helt tossigt !!

  2. Laurynas Glebas:
    12 maj, 2020

    Super

  3. Mixa:
    5 maj, 2020

    Jag som har varit tvungen att betala YKB nu för att kunna få timanställning, ersätter någon detta?

  4. Tommy Jensen:
    4 maj, 2020

    Tycker att det med YKB inte ska behövas ta för dom som har typ så många års erfarenhet som tex jag,, mer än 30 år, det borde väl räcka som yrkeskompetens
    Mvh

  5. Christer Nyman:
    4 maj, 2020

    YKB kan ingå i ny utbildning men tas bort för oss som redan kört i 20-år eller mer.

  6. Patrik Englund:
    4 maj, 2020

    Vi som e uppsagda men inte får jobb igen innan det går ut vem betalar vårt då?? Vi vill ju fortsätta köra men kan ej pga pandemin? Vi har ju bara a-kassa å hur ska man klara det då?

  7. Thomas Laursen:
    2 maj, 2020

    Varför ska vi som kört prickfritt i årtionden både fjärr och lokalt med 18 meters,24 meters, 25,25 m eller "enkelbil" behöva bli skolade och betala dyrt för det?

  8. Jörgen eng:
    1 maj, 2020

    Mycket bättre att ta bort ykb för gott
    Mkt stora kostnader för mig att ställa bilen
    I 5 dagar.för mig som är enbilsåkare.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Transportarbetarens logga

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.