Krav på TMA-skydd rivs upp för hundratals bärgningsfirmor

Bärgning. Arbetsmiljöverket har tänkt klart. Myndigheten river upp alla generella beslut om TMA-fordon vid bärgning och andra servicejobb på riskklassade vägar. – Det är chockerande. Vi kommer att överklaga till högsta instans, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Bärgare och däcksarbetare ute på vägarna har riskabla jobb. För sex, sju år sedan slog Arbetsmiljöverket in på en radikal linje. Alla företag i fem län fick krav på sig att kalla in skyddsfordon, TMA-bilar, vid allt arbete på särskilt utsatta vägar.

Tanken var att de generella kraven skulle utvidgas, så att reglerna blev lika i hela landet.

Men verket fick kalla fötter och gjorde en helomvändning. Transport spjärnade emot. Förbundet drev flera ärenden till domstol, men förlorade i två instanser.

Generellt krav på TMA är orimligt och oproportioneligt, ansåg både domstolarna och Arbetsmiljöverkets jurister. I stället ska bärgningsföretagen göra vanliga riskbedömningar, enligt Arbetsmiljölagen.

När domstolsutslaget kom i höstas var en fråga given: Vad skulle hända med alla de hundratals vitesbeslut som verket skickat ut i fem län, bland annat Stockholm?

Efter veckor av tystnad från verksledningen kom beslutet. Inriktningen blir att häva samtliga generella TMA-beslut. Arbetet med att återkalla dem ska starta i januari.

Transports ombudsman Martin Miljeteig är bestört:

– I dag på morgonen bestämde vi oss för att driva frågan ända upp i Högsta förvaltningsdomstolen. Det är ofattbart att Arbetsmiljöverket inte värderar människoliv högre.

Snacket om att det inte proportioneligt med generella regler tycker Miljeteig är svårsmält. Han reagerar också mot att olika aktörer gör helt olika bedömningar när de handlar om säkerheten.

När Trafikverket skickar ut folk för att laga exempelvis vajerräcken åtföljs de alltid av minst en TMA-bil, ofta två. Han säger:

– Tidigare har arbetsmarknadens parter tillsammans uppvaktat Arbetsmiljöverket i just den här frågan, och då begärt föreskrifter. Alltså tydliga regler, lika för alla över hela landet. Verkets inspektörer har dessutom drivit flera ärenden mot företag som motsatt sig TMA-skydd.

– Nu väljer man ändå en linje där dålig arbetsmiljö blir ett konkurrensmedel. Visst, vi ser att en del seriösa företag försöker göra riskbedömningar inför bärgningsuppdragen. Men i många fall kommer bedömningarna att bli rena skrivbordsprodukter.

Hur ska Transport hantera den uppkomna situationen?

– Vi jobbar med att ta fram en ny facklig strategi. I Högsta förvaltningsdomstolen krävs prövningstillstånd, om rätten ska ta upp ärendet. Tyvärr tror jag inte att vi får ett sådant, men vi måste ändå försöka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Elias:
    10 februari, 2019

    Tma-beslut var helt o hållet fel fattat. Det bara kostar massa pengar och mer problem för företagaren som vill överleva. Då kommer arbetsmiljöverket med en sånt dum ide, så klart det var rätt beslut att häva tma-krav.

  2. Patrik:
    28 januari, 2019

    Inför tjänstemannaansvar/Ämbetsmannaansvar så kanske det inte är så roligt att stifta puckade lagar och regler.

  3. Sören andersson:
    28 januari, 2019

    Arbetsmiljöverket bör byta namn till regelverket. Gör inget bara skriver nya regler som dom skyddar sej bakom.

  4. Magnus Fredlund:
    26 januari, 2019

    Återkommande problem i samhället, fel beslutsfattare som sitter på fel stolar. Dålig kunskap orsakar oftast till dåliga beslut.

    Jag personligen har stor erfarenhet att jobba ute på vägarna både för kommun och Trafikverket. Och jag kan säga utan överdrift ,att även om man har två TMA på arbetsplatsen så visa 60 procent av bilisterna ingen hänsyn när det gäller hastighet och vettigt uppförande vid provisoriska arbetsområden.

    Nej, sätt ut det där J- vla skrivbordet de sitter vid på E4 ,så kan de få en verklig upplevelse hur det är

  5. Benny Jonsson:
    25 januari, 2019

    Pga den stress som finns i hela samhället och mest i trafiken borde nu alla bärgare åtföljas av en polisbil där vägen avstängs helt vid bärgning. Detta borde alla bärgningsföretag kräva för att bärgning skall påbörjas.

    Har kört tradare i 16år och sett många idioter ibland privatbilismen.

  6. Tord:
    28 december, 2018

    TMA skydd är ett fantastiskt instrument för att skydda personal vid vägarbete,bärgning etc etc men efter att ha sett Tv 5 programmet vägens hjältar undra jag hur mycket skydd det är när man ställer TMA bilen 5-6 meter bakom dom som ska skyddas! På en motorväg med tillåten hastighetpå 110 ska TMT-at stå på 75 m avstånd =halva hastigheten + 20 m,med kortare avstånd blir ju tyvärr en dödsfälla för personal som utför sitt arbete!

  7. Mikael:
    29 november, 2018

    Helt jäkla sjukt. Nån högt uppsatt nisse inom arbetsmiljöverket kanske ska åka med på dessa arbeten för att se vilka hjältar vi har som vågar utsätta sig för fara för att hjälpa folk med bla punktering.
    Detta öppnar ju även upp för att vi kanske kommer få utländska åkare inom denna sektor oxå då alla kraven försvinner.
    Idioti

  8. Claes Björk:
    28 november, 2018

    Som sagt värdera människoliv är ett måste nära och kära vill ha hem sina bröder och systrar efter jobbet något annat finns inte.Ett krav för att utföra jobbet annars ingen bärgning.

  9. Ronny:
    28 november, 2018

    Tycker att dom ”intelligenta” personerna i Arbetsmiljöverket borde ut och jobba med bärgare och andra som jobbar efter vägarna! Efter dom bytt underkläderna så hade nog besluten blivit ett annat!! För jä.. ligt att inte säkerheten är värd mer i vissa yrken. Skamligt, men visar på hur otroligt ointelligenta personer alltid hamnar på fel plats.

  10. Kjell Strömstedt:
    27 november, 2018

    Man kan ju undra varifrån påtryckningarna mot AMV kommer ifrån?

  11. Jörgen Gustafsson:
    27 november, 2018

    Att ta bort TMA-bilarna är vansinne. Bärgare och servicefolk som jobbar på vägarna har ett av de farligaste jobb som finns. SKYDDA VÄGENS HJÄLTAR !!!!!

  12. Jerker Holmblad:
    27 november, 2018

    Det är AV i ett nötskal. Inga egna krav!!

  13. Evert Melander:
    27 november, 2018

    Detta beslut strider helt emot vad som är Arbetsmiljöverkets uppdrag. De skall verka för en god och säker arbetsmiljö, på alla arbetsplatser.
    Ett antal TMA-fordon har blivit "rammade", av personbilar, lastbilar och andra tunga fordon.
    Det krävs ingen raketforskning, för att räkna ut vad som kunde hänt med de personer som arbetade i skydd av dessa TMA-fordon, om inte de "tagit smällen".
    Gör om, gör rätt, Arbetsmiljöverket!

  14. Stefan Blomkvist:
    27 november, 2018

    Det är skrämmande hur Verket tänker i denna fråga. Ett människoliv är värt noll och intet.

  15. Inga-Lill Hägg Arvidsson:
    27 november, 2018

    Det är självklart att TMA bilar ska användas vid alla jobb på våra vägar, för de som bärgar fordon vid en olycka eller när något fått stopp sätter sina liv på spel utan skydd. Vi har ju redan sett det vid flera tillfällen hur även räddningstjänstens personal fått sätta livet till. Så för att skydda ett människoliv krävs det så lite som en TMA-bil ska det naturligtvis användas.

  16. HG Wendt:
    27 november, 2018

    Hur många kommer att dö innan något radikalt händer? Högsta instans ? Jag hade många RSO kollegeger som var sk 6:6a o Stopp fixerade till vilken nytta då ? Alla anställda har rätten o ibland skyldigheten att avbryta arbetet om man inte kan utföra det tryggt o säkert! För att överleva o Facklig Kamp Kamrater 👍🏿

Lästips:

Transportarbetarens logga

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.