Krav på TMA-skydd rivs upp för hundratals bärgningsfirmor

Bärgning. Arbetsmiljöverket har tänkt klart. Myndigheten river upp alla generella beslut om TMA-fordon vid bärgning och andra servicejobb på riskklassade vägar. – Det är chockerande. Vi kommer att överklaga till högsta instans, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Bärgare och däcksarbetare ute på vägarna har riskabla jobb. För sex, sju år sedan slog Arbetsmiljöverket in på en radikal linje. Alla företag i fem län fick krav på sig att kalla in skyddsfordon, TMA-bilar, vid allt arbete på särskilt utsatta vägar.

Tanken var att de generella kraven skulle utvidgas, så att reglerna blev lika i hela landet.

Men verket fick kalla fötter och gjorde en helomvändning. Transport spjärnade emot. Förbundet drev flera ärenden till domstol, men förlorade i två instanser.

Generellt krav på TMA är orimligt och oproportioneligt, ansåg både domstolarna och Arbetsmiljöverkets jurister. I stället ska bärgningsföretagen göra vanliga riskbedömningar, enligt Arbetsmiljölagen.

När domstolsutslaget kom i höstas var en fråga given: Vad skulle hända med alla de hundratals vitesbeslut som verket skickat ut i fem län, bland annat Stockholm?

Efter veckor av tystnad från verksledningen kom beslutet. Inriktningen blir att häva samtliga generella TMA-beslut. Arbetet med att återkalla dem ska starta i januari.

Transports ombudsman Martin Miljeteig är bestört:

– I dag på morgonen bestämde vi oss för att driva frågan ända upp i Högsta förvaltningsdomstolen. Det är ofattbart att Arbetsmiljöverket inte värderar människoliv högre.

Snacket om att det inte proportioneligt med generella regler tycker Miljeteig är svårsmält. Han reagerar också mot att olika aktörer gör helt olika bedömningar när de handlar om säkerheten.

När Trafikverket skickar ut folk för att laga exempelvis vajerräcken åtföljs de alltid av minst en TMA-bil, ofta två. Han säger:

– Tidigare har arbetsmarknadens parter tillsammans uppvaktat Arbetsmiljöverket i just den här frågan, och då begärt föreskrifter. Alltså tydliga regler, lika för alla över hela landet. Verkets inspektörer har dessutom drivit flera ärenden mot företag som motsatt sig TMA-skydd.

– Nu väljer man ändå en linje där dålig arbetsmiljö blir ett konkurrensmedel. Visst, vi ser att en del seriösa företag försöker göra riskbedömningar inför bärgningsuppdragen. Men i många fall kommer bedömningarna att bli rena skrivbordsprodukter.

Hur ska Transport hantera den uppkomna situationen?

– Vi jobbar med att ta fram en ny facklig strategi. I Högsta förvaltningsdomstolen krävs prövningstillstånd, om rätten ska ta upp ärendet. Tyvärr tror jag inte att vi får ett sådant, men vi måste ändå försöka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    29 november, 2018

    Helt jäkla sjukt. Nån högt uppsatt nisse inom arbetsmiljöverket kanske ska åka med på dessa arbeten för att se vilka hjältar vi har som vågar utsätta sig för fara för att hjälpa folk med bla punktering.
    Detta öppnar ju även upp för att vi kanske kommer få utländska åkare inom denna sektor oxå då alla kraven försvinner.
    Idioti

  2. Claes Björk:
    28 november, 2018

    Som sagt värdera människoliv är ett måste nära och kära vill ha hem sina bröder och systrar efter jobbet något annat finns inte.Ett krav för att utföra jobbet annars ingen bärgning.

  3. Ronny:
    28 november, 2018

    Tycker att dom ”intelligenta” personerna i Arbetsmiljöverket borde ut och jobba med bärgare och andra som jobbar efter vägarna! Efter dom bytt underkläderna så hade nog besluten blivit ett annat!! För jä.. ligt att inte säkerheten är värd mer i vissa yrken. Skamligt, men visar på hur otroligt ointelligenta personer alltid hamnar på fel plats.

  4. Kjell Strömstedt:
    27 november, 2018

    Man kan ju undra varifrån påtryckningarna mot AMV kommer ifrån?

  5. Jörgen Gustafsson:
    27 november, 2018

    Att ta bort TMA-bilarna är vansinne. Bärgare och servicefolk som jobbar på vägarna har ett av de farligaste jobb som finns. SKYDDA VÄGENS HJÄLTAR !!!!!

  6. Jerker Holmblad:
    27 november, 2018

    Det är AV i ett nötskal. Inga egna krav!!

  7. Evert Melander:
    27 november, 2018

    Detta beslut strider helt emot vad som är Arbetsmiljöverkets uppdrag. De skall verka för en god och säker arbetsmiljö, på alla arbetsplatser.
    Ett antal TMA-fordon har blivit "rammade", av personbilar, lastbilar och andra tunga fordon.
    Det krävs ingen raketforskning, för att räkna ut vad som kunde hänt med de personer som arbetade i skydd av dessa TMA-fordon, om inte de "tagit smällen".
    Gör om, gör rätt, Arbetsmiljöverket!

  8. Stefan Blomkvist:
    27 november, 2018

    Det är skrämmande hur Verket tänker i denna fråga. Ett människoliv är värt noll och intet.

  9. Inga-Lill Hägg Arvidsson:
    27 november, 2018

    Det är självklart att TMA bilar ska användas vid alla jobb på våra vägar, för de som bärgar fordon vid en olycka eller när något fått stopp sätter sina liv på spel utan skydd. Vi har ju redan sett det vid flera tillfällen hur även räddningstjänstens personal fått sätta livet till. Så för att skydda ett människoliv krävs det så lite som en TMA-bil ska det naturligtvis användas.

  10. HG Wendt:
    27 november, 2018

    Hur många kommer att dö innan något radikalt händer? Högsta instans ? Jag hade många RSO kollegeger som var sk 6:6a o Stopp fixerade till vilken nytta då ? Alla anställda har rätten o ibland skyldigheten att avbryta arbetet om man inte kan utföra det tryggt o säkert! För att överleva o Facklig Kamp Kamrater 👍🏿

Lästips:

Daniel Bergman håller ett öga på trafiken. Hastig­heterna går ner först när det bildats kö.

Yrke: Krockskydd

Bärgning. TMA-chaufförens jobb är att rädda liv. Bilens lysande bakparti hjälper till att undvika olyckor. Och när smällen väl kommer ska skyddet rädda livet på både olycksfågeln och de som är på väg att bli överkörda.

Transportarbetarens logga

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Transportarbetarens logga

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.