De viktigaste kraven i avtalsrörelsen.
Close
Ann-Sophie Graemer och Ingrid Berglin ingår i delegationen som diskuterar bensin- och gummiavtalet. Sedan återstår det för Transports förhandlare att driva frågor vidare till arbetsgivarna.
Close

Krav på gång i avtalsrörelsen

Viktigaste frågorna. Kraven till arbetsgivarna har lämnats när det gäller stora transportavtalet. För övriga yrkesgrupper diskuterar delegationer med medlemmar fortfarande vad som är viktigast i årets avtalsrörelse. När det gäller lönerna inväntar Transport och andra LO-fack uppgörelsen inom industrin. Avtalsdelegationen för bensin har samlats för att diskutera kraven som ska ställas på arbetsgivarna.

– För mig är det viktigast att timlönen ska baseras på vår arbetstid som är 38,25 timmar i veckan, säger Ingrid Berglin, OKQ8 i Västerås, i en paus.

Bakgrunden är att de som jobbar skift på bensinmackarna har förkortad arbetstid, men när det kommer till övertid och mertid räknas lön och ersättning som om de hade 40-timmarsvecka. Resultatet blir att lön och ersättningar blir lägre på extratiden.

– Jag hoppas också att vi ska få in i avtalet att permission när en anhörig plötsligt blir svårt sjuk ska gälla vuxna barn, barnbarn och gamla föräldrar – och inte bara hemmaboende anhöriga, säger Ann-Sophie Graemer, Circle K i Uppsala.

När avtalsdelegationerna har sagt sitt kommer Transports förhandlare att överlämna de mer allmänna kraven till arbetsgivarna i branschen. Det gäller bevakning, tidningsbud, renhållning och de övriga avtalsområdena.

Förhandlandet lär dock komma i gång på allvar först i april, för de tio avtal som löper ut den sista mars. Då har också fredsplikten upphört och facket har öppet för varslade strejker och blockader.

Den stora frågan om lönerna är dock beroende av hur industrifacken lyckas i sina förhandlingar. Industrins uppgörelser blir märket som övriga arbetsmarknaden i princip hamnar på.

Lönekravet som LO-facken är överens om inför årets förhandlingar ligger på 2,8 procent, men lägst 672 kronor.

– Om vi har tur blir vi klara med det första avtalet under de första veckorna i april, säger förbundsjuristen Marcel Carlstedt. Arbetsgivarna vill gärna att vi klarar av det stora transportavtalet först. Och där har ju vi en stor konfliktstyrka.

Han berättar att trygga anställningar och rätt till heltid är grundkrav som alla avtalsdelegationer diskuterar när kraven ska fastställas.

– Rätt till heltid är ett av de krav vi har lämnat till arbetsgivarna på transportavtalet, säger Lars Mikaelsson, central ombudsman på Transport.

Ett annat förslag, berättar han, är att bilda en gemensam arbetsgrupp som ska jobba för noll skadade och noll dödade på jobbet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Schysta villkor åt alla!

Ledare. Året är snart slut och mycket har handlat om kollektivavtalsförhandlingar. Nästan alla har fått nya avtal och med det löneökningar och andra ersättningar. I de allra flesta fall har förhandlingarna avlöpt utan större gupp.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.