De viktigaste kraven i avtalsrörelsen.
Close
Ann-Sophie Graemer och Ingrid Berglin ingår i delegationen som diskuterar bensin- och gummiavtalet. Sedan återstår det för Transports förhandlare att driva frågor vidare till arbetsgivarna.
Close

Krav på gång i avtalsrörelsen

Viktigaste frågorna. Kraven till arbetsgivarna har lämnats när det gäller stora transportavtalet. För övriga yrkesgrupper diskuterar delegationer med medlemmar fortfarande vad som är viktigast i årets avtalsrörelse. När det gäller lönerna inväntar Transport och andra LO-fack uppgörelsen inom industrin. Avtalsdelegationen för bensin har samlats för att diskutera kraven som ska ställas på arbetsgivarna.

– För mig är det viktigast att timlönen ska baseras på vår arbetstid som är 38,25 timmar i veckan, säger Ingrid Berglin, OKQ8 i Västerås, i en paus.

Bakgrunden är att de som jobbar skift på bensinmackarna har förkortad arbetstid, men när det kommer till övertid och mertid räknas lön och ersättning som om de hade 40-timmarsvecka. Resultatet blir att lön och ersättningar blir lägre på extratiden.

– Jag hoppas också att vi ska få in i avtalet att permission när en anhörig plötsligt blir svårt sjuk ska gälla vuxna barn, barnbarn och gamla föräldrar – och inte bara hemmaboende anhöriga, säger Ann-Sophie Graemer, Circle K i Uppsala.

När avtalsdelegationerna har sagt sitt kommer Transports förhandlare att överlämna de mer allmänna kraven till arbetsgivarna i branschen. Det gäller bevakning, tidningsbud, renhållning och de övriga avtalsområdena.

Förhandlandet lär dock komma i gång på allvar först i april, för de tio avtal som löper ut den sista mars. Då har också fredsplikten upphört och facket har öppet för varslade strejker och blockader.

Den stora frågan om lönerna är dock beroende av hur industrifacken lyckas i sina förhandlingar. Industrins uppgörelser blir märket som övriga arbetsmarknaden i princip hamnar på.

Lönekravet som LO-facken är överens om inför årets förhandlingar ligger på 2,8 procent, men lägst 672 kronor.

– Om vi har tur blir vi klara med det första avtalet under de första veckorna i april, säger förbundsjuristen Marcel Carlstedt. Arbetsgivarna vill gärna att vi klarar av det stora transportavtalet först. Och där har ju vi en stor konfliktstyrka.

Han berättar att trygga anställningar och rätt till heltid är grundkrav som alla avtalsdelegationer diskuterar när kraven ska fastställas.

– Rätt till heltid är ett av de krav vi har lämnat till arbetsgivarna på transportavtalet, säger Lars Mikaelsson, central ombudsman på Transport.

Ett annat förslag, berättar han, är att bilda en gemensam arbetsgrupp som ska jobba för noll skadade och noll dödade på jobbet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.