Krav: Bygg trygghetsrum eller betala 22 miljoner, SL

Bevakning Storstockholms Lokaltrafik (SL) måste bygga nya trygghetsrum på tolv tunnelbanestationer till nästa sommar. Annars blir det 10 miljoner kronor i vite, skriver Arbetsmiljöverket i ett beslut. Dessutom krävs ytterligare 16 rum, annars blir det 12 miljoner till.

Carolina Nolasco
Carolina Nolasco. Foto Calle von Scheele

Carolina Nolasco, huvudskyddsombud på CSG, är glad när hon svarar i telefonen.

– Jag har kämpat för det här sedan jag blev ordningsvakt för snart åtta år sedan, säger hon och hoppas att hotet om miljonsmäll ska skynda på arbetet.

Arbetsmiljöverket konstaterar att jobbet som ordningsvakt i Stockholms tunnelbana är riskfyllt och att det finns stora risker för våld och hot. På sikt ska alla tunnelbanestationer ha minst ett trygghetsrum. Trygghetsrum är en plats dit ordningsvakter ska kunna ta gripna eller andra personer.

Sedan 2001 har Transport drivit på för att det ska finnas rum att förvara gripna på vid alla stationer. Arbetsmiljöverket ställde krav på trygghetsrum första gången 2012.

Carolina Nolasco berättar att hon som ny ordningsvakt ganska fort upptäckte att avsaknad av trygghetsrum var ett hot mot en god arbetsmiljö. Vissa rum som fanns var dessutom dåliga och fick agera avstjälpningsplats för städutrustning och byggmaterial, inte optimalt om en aggressiv person gripits. En station som saknar trygghetsrum är Gamla stan, en knutpunkt där människor byter tåg och många fester får sitt slut. Mycket fylla och bråk.

– När vi griper någon är vi så utsatta. Säg att det är ett ungdomsgäng eller några som festat och det urartar. Det blir handgemäng och till slut våld mot tjänsteman. Om vi griper någon vill de kanske frita sin kompis. Finns det inget rum har vi ingenstans att ta vägen med den gripne eller oss själva.

– Det handlar också om att vi ska kunna ta brottsoffer till en säker plats. Den som har blivit påhoppad, eller till och med våldtagen, ska inte behöva sitta och gråta bland folk.

En sak som underlättat arbetsmiljöarbetet med trygghetsrummen är att huvudskyddsombuden Carolina Nolasco på CSG och Daniel Lundblad på Nokas haft bra dialog med arbetsgivarna.

– Vi har varit ganska enade i det här, jag har aldrig hört mina chefer vara mot det, säger Carolina Nolasco.

– Dialogen med Nokas har varit bra. De vill också se att saker ska hända. Alla blir nöjda om det sker förbättring, säger Daniel Lundblad.

Förändringsarbete är på gång. I sina svar till Arbetsmiljöverket har SL skrivit att de jobbar på fler rum och har en tidsplan. En projektledare är anställd och flera rum är under byggnation.

– Alla timmar vi har jobbat med det här börjar ge resultat. Det händer någonting. De håller på som tusan nu och har tagit in en projektledare för att kolla på olika upplägg, finns inget i tunnelbanan kanske det finns något närliggande. Huvudsaken är att det finns något, säger Carolina Nolasco.

SL kommenterar genom presstjänstens Claes Keisu:

– Vi kommer att ha klart trygghetsrum inom den tidsplan som anges i föreläggandet från Arbetsmiljöverket. Det är vår projektplan och den bör hålla.

– Problemet har varit att vi inte har tillgång till egna utrymmen på alla stationer. Så vi är beroende av att förhandla med Stockholms stad och Trafikverket. Det är ju anledningen att det har dragit ut på tiden.

Det blir ingen överklagan?

– Vi har ju precis fått det här så det vet vi inte. Det är ett ganska saftigt vitesbelopp de drar till med. Men det är ingenting vi tagit ställning till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.