Krav: Bygg trygghetsrum eller betala 22 miljoner, SL

Bevakning Storstockholms Lokaltrafik (SL) måste bygga nya trygghetsrum på tolv tunnelbanestationer till nästa sommar. Annars blir det 10 miljoner kronor i vite, skriver Arbetsmiljöverket i ett beslut. Dessutom krävs ytterligare 16 rum, annars blir det 12 miljoner till.

Carolina Nolasco
Carolina Nolasco. Foto Calle von Scheele

Carolina Nolasco, huvudskyddsombud på CSG, är glad när hon svarar i telefonen.

– Jag har kämpat för det här sedan jag blev ordningsvakt för snart åtta år sedan, säger hon och hoppas att hotet om miljonsmäll ska skynda på arbetet.

Arbetsmiljöverket konstaterar att jobbet som ordningsvakt i Stockholms tunnelbana är riskfyllt och att det finns stora risker för våld och hot. På sikt ska alla tunnelbanestationer ha minst ett trygghetsrum. Trygghetsrum är en plats dit ordningsvakter ska kunna ta gripna eller andra personer.

Sedan 2001 har Transport drivit på för att det ska finnas rum att förvara gripna på vid alla stationer. Arbetsmiljöverket ställde krav på trygghetsrum första gången 2012.

Carolina Nolasco berättar att hon som ny ordningsvakt ganska fort upptäckte att avsaknad av trygghetsrum var ett hot mot en god arbetsmiljö. Vissa rum som fanns var dessutom dåliga och fick agera avstjälpningsplats för städutrustning och byggmaterial, inte optimalt om en aggressiv person gripits. En station som saknar trygghetsrum är Gamla stan, en knutpunkt där människor byter tåg och många fester får sitt slut. Mycket fylla och bråk.

– När vi griper någon är vi så utsatta. Säg att det är ett ungdomsgäng eller några som festat och det urartar. Det blir handgemäng och till slut våld mot tjänsteman. Om vi griper någon vill de kanske frita sin kompis. Finns det inget rum har vi ingenstans att ta vägen med den gripne eller oss själva.

– Det handlar också om att vi ska kunna ta brottsoffer till en säker plats. Den som har blivit påhoppad, eller till och med våldtagen, ska inte behöva sitta och gråta bland folk.

En sak som underlättat arbetsmiljöarbetet med trygghetsrummen är att huvudskyddsombuden Carolina Nolasco på CSG och Daniel Lundblad på Nokas haft bra dialog med arbetsgivarna.

– Vi har varit ganska enade i det här, jag har aldrig hört mina chefer vara mot det, säger Carolina Nolasco.

– Dialogen med Nokas har varit bra. De vill också se att saker ska hända. Alla blir nöjda om det sker förbättring, säger Daniel Lundblad.

Förändringsarbete är på gång. I sina svar till Arbetsmiljöverket har SL skrivit att de jobbar på fler rum och har en tidsplan. En projektledare är anställd och flera rum är under byggnation.

– Alla timmar vi har jobbat med det här börjar ge resultat. Det händer någonting. De håller på som tusan nu och har tagit in en projektledare för att kolla på olika upplägg, finns inget i tunnelbanan kanske det finns något närliggande. Huvudsaken är att det finns något, säger Carolina Nolasco.

SL kommenterar genom presstjänstens Claes Keisu:

– Vi kommer att ha klart trygghetsrum inom den tidsplan som anges i föreläggandet från Arbetsmiljöverket. Det är vår projektplan och den bör hålla.

– Problemet har varit att vi inte har tillgång till egna utrymmen på alla stationer. Så vi är beroende av att förhandla med Stockholms stad och Trafikverket. Det är ju anledningen att det har dragit ut på tiden.

Det blir ingen överklagan?

– Vi har ju precis fått det här så det vet vi inte. Det är ett ganska saftigt vitesbelopp de drar till med. Men det är ingenting vi tagit ställning till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.