Krav: Bygg trygghetsrum eller betala 22 miljoner, SL

Bevakning Storstockholms Lokaltrafik (SL) måste bygga nya trygghetsrum på tolv tunnelbanestationer till nästa sommar. Annars blir det 10 miljoner kronor i vite, skriver Arbetsmiljöverket i ett beslut. Dessutom krävs ytterligare 16 rum, annars blir det 12 miljoner till.

Carolina Nolasco
Carolina Nolasco. Foto Calle von Scheele

Carolina Nolasco, huvudskyddsombud på CSG, är glad när hon svarar i telefonen.

– Jag har kämpat för det här sedan jag blev ordningsvakt för snart åtta år sedan, säger hon och hoppas att hotet om miljonsmäll ska skynda på arbetet.

Arbetsmiljöverket konstaterar att jobbet som ordningsvakt i Stockholms tunnelbana är riskfyllt och att det finns stora risker för våld och hot. På sikt ska alla tunnelbanestationer ha minst ett trygghetsrum. Trygghetsrum är en plats dit ordningsvakter ska kunna ta gripna eller andra personer.

Sedan 2001 har Transport drivit på för att det ska finnas rum att förvara gripna på vid alla stationer. Arbetsmiljöverket ställde krav på trygghetsrum första gången 2012.

Carolina Nolasco berättar att hon som ny ordningsvakt ganska fort upptäckte att avsaknad av trygghetsrum var ett hot mot en god arbetsmiljö. Vissa rum som fanns var dessutom dåliga och fick agera avstjälpningsplats för städutrustning och byggmaterial, inte optimalt om en aggressiv person gripits. En station som saknar trygghetsrum är Gamla stan, en knutpunkt där människor byter tåg och många fester får sitt slut. Mycket fylla och bråk.

– När vi griper någon är vi så utsatta. Säg att det är ett ungdomsgäng eller några som festat och det urartar. Det blir handgemäng och till slut våld mot tjänsteman. Om vi griper någon vill de kanske frita sin kompis. Finns det inget rum har vi ingenstans att ta vägen med den gripne eller oss själva.

– Det handlar också om att vi ska kunna ta brottsoffer till en säker plats. Den som har blivit påhoppad, eller till och med våldtagen, ska inte behöva sitta och gråta bland folk.

En sak som underlättat arbetsmiljöarbetet med trygghetsrummen är att huvudskyddsombuden Carolina Nolasco på CSG och Daniel Lundblad på Nokas haft bra dialog med arbetsgivarna.

– Vi har varit ganska enade i det här, jag har aldrig hört mina chefer vara mot det, säger Carolina Nolasco.

– Dialogen med Nokas har varit bra. De vill också se att saker ska hända. Alla blir nöjda om det sker förbättring, säger Daniel Lundblad.

Förändringsarbete är på gång. I sina svar till Arbetsmiljöverket har SL skrivit att de jobbar på fler rum och har en tidsplan. En projektledare är anställd och flera rum är under byggnation.

– Alla timmar vi har jobbat med det här börjar ge resultat. Det händer någonting. De håller på som tusan nu och har tagit in en projektledare för att kolla på olika upplägg, finns inget i tunnelbanan kanske det finns något närliggande. Huvudsaken är att det finns något, säger Carolina Nolasco.

SL kommenterar genom presstjänstens Claes Keisu:

– Vi kommer att ha klart trygghetsrum inom den tidsplan som anges i föreläggandet från Arbetsmiljöverket. Det är vår projektplan och den bör hålla.

– Problemet har varit att vi inte har tillgång till egna utrymmen på alla stationer. Så vi är beroende av att förhandla med Stockholms stad och Trafikverket. Det är ju anledningen att det har dragit ut på tiden.

Det blir ingen överklagan?

– Vi har ju precis fått det här så det vet vi inte. Det är ett ganska saftigt vitesbelopp de drar till med. Men det är ingenting vi tagit ställning till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Transportarbetarens logga

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.