Krav: Bygg trygghetsrum eller betala 22 miljoner, SL

Bevakning Storstockholms Lokaltrafik (SL) måste bygga nya trygghetsrum på tolv tunnelbanestationer till nästa sommar. Annars blir det 10 miljoner kronor i vite, skriver Arbetsmiljöverket i ett beslut. Dessutom krävs ytterligare 16 rum, annars blir det 12 miljoner till.

Carolina Nolasco
Carolina Nolasco. Foto Calle von Scheele

Carolina Nolasco, huvudskyddsombud på CSG, är glad när hon svarar i telefonen.

– Jag har kämpat för det här sedan jag blev ordningsvakt för snart åtta år sedan, säger hon och hoppas att hotet om miljonsmäll ska skynda på arbetet.

Arbetsmiljöverket konstaterar att jobbet som ordningsvakt i Stockholms tunnelbana är riskfyllt och att det finns stora risker för våld och hot. På sikt ska alla tunnelbanestationer ha minst ett trygghetsrum. Trygghetsrum är en plats dit ordningsvakter ska kunna ta gripna eller andra personer.

Sedan 2001 har Transport drivit på för att det ska finnas rum att förvara gripna på vid alla stationer. Arbetsmiljöverket ställde krav på trygghetsrum första gången 2012.

Carolina Nolasco berättar att hon som ny ordningsvakt ganska fort upptäckte att avsaknad av trygghetsrum var ett hot mot en god arbetsmiljö. Vissa rum som fanns var dessutom dåliga och fick agera avstjälpningsplats för städutrustning och byggmaterial, inte optimalt om en aggressiv person gripits. En station som saknar trygghetsrum är Gamla stan, en knutpunkt där människor byter tåg och många fester får sitt slut. Mycket fylla och bråk.

– När vi griper någon är vi så utsatta. Säg att det är ett ungdomsgäng eller några som festat och det urartar. Det blir handgemäng och till slut våld mot tjänsteman. Om vi griper någon vill de kanske frita sin kompis. Finns det inget rum har vi ingenstans att ta vägen med den gripne eller oss själva.

– Det handlar också om att vi ska kunna ta brottsoffer till en säker plats. Den som har blivit påhoppad, eller till och med våldtagen, ska inte behöva sitta och gråta bland folk.

En sak som underlättat arbetsmiljöarbetet med trygghetsrummen är att huvudskyddsombuden Carolina Nolasco på CSG och Daniel Lundblad på Nokas haft bra dialog med arbetsgivarna.

– Vi har varit ganska enade i det här, jag har aldrig hört mina chefer vara mot det, säger Carolina Nolasco.

– Dialogen med Nokas har varit bra. De vill också se att saker ska hända. Alla blir nöjda om det sker förbättring, säger Daniel Lundblad.

Förändringsarbete är på gång. I sina svar till Arbetsmiljöverket har SL skrivit att de jobbar på fler rum och har en tidsplan. En projektledare är anställd och flera rum är under byggnation.

– Alla timmar vi har jobbat med det här börjar ge resultat. Det händer någonting. De håller på som tusan nu och har tagit in en projektledare för att kolla på olika upplägg, finns inget i tunnelbanan kanske det finns något närliggande. Huvudsaken är att det finns något, säger Carolina Nolasco.

SL kommenterar genom presstjänstens Claes Keisu:

– Vi kommer att ha klart trygghetsrum inom den tidsplan som anges i föreläggandet från Arbetsmiljöverket. Det är vår projektplan och den bör hålla.

– Problemet har varit att vi inte har tillgång till egna utrymmen på alla stationer. Så vi är beroende av att förhandla med Stockholms stad och Trafikverket. Det är ju anledningen att det har dragit ut på tiden.

Det blir ingen överklagan?

– Vi har ju precis fått det här så det vet vi inte. Det är ett ganska saftigt vitesbelopp de drar till med. Men det är ingenting vi tagit ställning till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Överbefälhavarens ryggtavla – när han pratar med Vegard, Wilhelm och Anna.

Försvaret + bevakning = sant

Bevakning. Säkerhetsvakter kan gå direkt in på ett civilt jobb efter en militär utbildning. Och anställda på bevakningsföretagen får ledigt för militära inhopp. En vinnar-vinnar-situation, kallas upplägget på mässan Skydd 2018.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.