Krav: Bygg trygghetsrum eller betala 22 miljoner, SL

Bevakning Storstockholms Lokaltrafik (SL) måste bygga nya trygghetsrum på tolv tunnelbanestationer till nästa sommar. Annars blir det 10 miljoner kronor i vite, skriver Arbetsmiljöverket i ett beslut. Dessutom krävs ytterligare 16 rum, annars blir det 12 miljoner till.

Carolina Nolasco
Carolina Nolasco. Foto Calle von Scheele

Carolina Nolasco, huvudskyddsombud på CSG, är glad när hon svarar i telefonen.

– Jag har kämpat för det här sedan jag blev ordningsvakt för snart åtta år sedan, säger hon och hoppas att hotet om miljonsmäll ska skynda på arbetet.

Arbetsmiljöverket konstaterar att jobbet som ordningsvakt i Stockholms tunnelbana är riskfyllt och att det finns stora risker för våld och hot. På sikt ska alla tunnelbanestationer ha minst ett trygghetsrum. Trygghetsrum är en plats dit ordningsvakter ska kunna ta gripna eller andra personer.

Sedan 2001 har Transport drivit på för att det ska finnas rum att förvara gripna på vid alla stationer. Arbetsmiljöverket ställde krav på trygghetsrum första gången 2012.

Carolina Nolasco berättar att hon som ny ordningsvakt ganska fort upptäckte att avsaknad av trygghetsrum var ett hot mot en god arbetsmiljö. Vissa rum som fanns var dessutom dåliga och fick agera avstjälpningsplats för städutrustning och byggmaterial, inte optimalt om en aggressiv person gripits. En station som saknar trygghetsrum är Gamla stan, en knutpunkt där människor byter tåg och många fester får sitt slut. Mycket fylla och bråk.

– När vi griper någon är vi så utsatta. Säg att det är ett ungdomsgäng eller några som festat och det urartar. Det blir handgemäng och till slut våld mot tjänsteman. Om vi griper någon vill de kanske frita sin kompis. Finns det inget rum har vi ingenstans att ta vägen med den gripne eller oss själva.

– Det handlar också om att vi ska kunna ta brottsoffer till en säker plats. Den som har blivit påhoppad, eller till och med våldtagen, ska inte behöva sitta och gråta bland folk.

En sak som underlättat arbetsmiljöarbetet med trygghetsrummen är att huvudskyddsombuden Carolina Nolasco på CSG och Daniel Lundblad på Nokas haft bra dialog med arbetsgivarna.

– Vi har varit ganska enade i det här, jag har aldrig hört mina chefer vara mot det, säger Carolina Nolasco.

– Dialogen med Nokas har varit bra. De vill också se att saker ska hända. Alla blir nöjda om det sker förbättring, säger Daniel Lundblad.

Förändringsarbete är på gång. I sina svar till Arbetsmiljöverket har SL skrivit att de jobbar på fler rum och har en tidsplan. En projektledare är anställd och flera rum är under byggnation.

– Alla timmar vi har jobbat med det här börjar ge resultat. Det händer någonting. De håller på som tusan nu och har tagit in en projektledare för att kolla på olika upplägg, finns inget i tunnelbanan kanske det finns något närliggande. Huvudsaken är att det finns något, säger Carolina Nolasco.

SL kommenterar genom presstjänstens Claes Keisu:

– Vi kommer att ha klart trygghetsrum inom den tidsplan som anges i föreläggandet från Arbetsmiljöverket. Det är vår projektplan och den bör hålla.

– Problemet har varit att vi inte har tillgång till egna utrymmen på alla stationer. Så vi är beroende av att förhandla med Stockholms stad och Trafikverket. Det är ju anledningen att det har dragit ut på tiden.

Det blir ingen överklagan?

– Vi har ju precis fått det här så det vet vi inte. Det är ett ganska saftigt vitesbelopp de drar till med. Men det är ingenting vi tagit ställning till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Transportarbetarens logga

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.