Kostnaden väcker ilska

Facket. Några frågar hur de enklast går ur Transport. Andra rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. Och andra vill över huvud taget inte att förbundet ska skicka delegater och rådgivare till en kongress som hålls på andra sidan jordklotet.

Transports informationsavdelning har haft fullt upp under helgen. Medlemmar och andra har fått svar på sina inlägg i sociala medier. Förbundets medlemscenter har också fått många samtal från medlemmar.

– Vi har full förståelse för att medlemmar är arga och besvikna. Vi gör dem uppmärksamma på de förmånerna som finns i medlemskapet, till exempel olika försäkringar, så att de inte skjuter sig i foten i ren affekt, säger Diana Rahm, en av dem som svarar i telefonen när du ringer Transport.

Kritiken känns massiv bland dem som kommenterar den internationella transportarbetarkongressen och att Transport åkte med tolv personer till Singapore. Men alla diskuterar den ur olika utgångspunkter. Transportarbetaren ringde upp några medlemmar och fackligt förtroendevalda. Första frågan är vad de kände i fredags när Aftonbladet berättade att kongressen kostade 600 000 kronor och att Transport delegation flugit business class, även de som startade med flera dagars semester före kongressen.

– Jag blev heligt jävla förbannad på pampfasonerna. De tar business class för att vara utvilade till mötet – och sedan börjar de med semester, svarar Peo Jonasson, lastbilschaufför i Norrköping.

Han har själv varit med i facket sedan första dagen han klev in på ett verkstadsgolv. Han har ingenting emot att transportarna var på plats på världskongressen, men saknar etik, moral och sunt förnuft när det gäller kostnaderna:

– Hur kan de försvara sig med att de har följt regler som de själva har satt? Jag tycker att de antingen ska betala tillbaka pengarna som går utöver normala kostnader eller avgå.

Roger Hägg i Söderköping är också lastbilschaufför. Han har begärt utträde ur Transport.

– Jag kände framför allt en stor ilska i fredags! Tänker de inte själva? Jag kör explosiv biogas i mitt jobb, och då gäller det att ta eget ansvar. Det måste våra förtroendevalda också ta.

Han anser att delegationen skulle ha åkt vanlig turistklass på flyget och att de som tog semester ska betala tillbaka åtminstone halva reskostnaden ur egen ficka.

– De som sitter i fackets ledning är anställda av mig och mina kompisar som är medlemmar i Transport. Och då ska de inte låta oss betala för lyxresor, säger Roger Hägg.

Hans utträdesansökan tickar på. Men om Transport skärper sig kan han överväga att gå med igen.

Patrik Vildtörne är väktare i Sundsvall, men även facklig förtroendeman på gräsrotsnivå. Han är arbetsplatsombud och sitter i företagsrådet.

– Spontant tänkte jag … är det dags nu igen? Det är säkert bra att vara med på kongressen, men jag har svårt att se varför man skickar tolv personer när medlemsantalet sjunker. 600 000 kronor är en hiskelig summa när det handlar om medlemmarnas pengar.

Han hade själv tänkt dra i gång en värvningskampanj under vintern.

– Men nu måste jag försöka få de som är medlemmar att förstå att de ska stanna kvar och slåss. Facket är vi själva, och vi måste tillsammans bilda det förbund som vi förtjänar.

Jennifer Axelsson är också både väktare och förtroendevald. Hon jobbar i Nacka, sitter i Stockholmsavdelningens repskap och är skyddsombud.

– Varför har ni inte lärt er, var min första tanke. Om förbundet bara hade gått ut i förväg och talat om vad de tolv skulle göra i Singapore och exakt hur mycket det kostade, kanske skickat ut ett pressmeddelande för att ha ryggen fri. Sedan ifrågasätter jag att Transport betalade 25 000 för en flygstol när andra förbund hittade resor för 10 000.

– Jag vet att jag kommer att få frågan från medlemmarna – om vi inte har lärt oss något av förra året när Lindgren avgick …

Lastbilschauffören Anna Axelsson från Ljungby ser inte heller fram emot att möta sina arbetskamrater. Hon är arbetsplatsombud och skyddsombud på åkeriet, och blev upprörd när hon nåddes av uppgifterna i fredags.

– Konferensen behövs, men att de tar semester i samband med den! Och att de inte tog ett billigare flyg till sin semester. På min arbetsplats är det jag som är facket och får stå till svars för detta.

Hon anser att Transport behöver en krisplan. Att fackförbundet behöver bli mer modernt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    21 november, 2018

    Tj Farbrorn, så här skriver vi i nästa nummer av Transportarbetaren:
    Facket Seko (som organiserar personal inom järnväg, kollektivtrafik, flyget och på sjön) hade åtta personer på plats i Singapore. Deras flygbiljetter i economy plus kostade 10 000 per person, enligt Sekotidningen. Ingen tog semester i anslutning till kongressen.
    Kommunalarbetareförbundet (som organiserar bland annat bussförare) skickade fem personer. De flög i ekonomiklass i direkt anslutning till kongressens start och slut, enligt förbundets pressavdelning.

  2. Tj Fabrorn:
    21 november, 2018

    Det antyds att det finns biljetter som kommits över för mindre än halva priset för samma resa. Har ngn kollat om det var för en enkel resa?
    Låga el lägre flygbiljettpriser är lurigare att nå via eventbokningar med kort tid på vald ort. Ffa svårt om det behövs 12 flygbiljetter

Lästips:

Transportarbetarens logga

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

Transportarbetarens logga

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.