Jessica Höglin och Emma Lundberg.
Close
Jessica Höglin och Emma Lundberg vill ha bättre villkor för landets taxitelefonister. Högre lön och kortare arbetstid är två krav på listan.
Close

Kortare arbetstid tungt krav från taxitelefonisterna

Jessica Höglin och Emma Lundberg är taxitelefonister. De sitter i den fackliga delegation som i dag inleder förhandlingarna om nya löneavtal inom taxi. Deras vardag skiljer sig åt. Emma jobbar på ett bolag som har 300 taxibilar ute en vanlig vardagsnatt. Hos Jessica räcker det med två bilar.

Emma Lundberg jobbar på Taxi 020 i Stockholm, ett bolag som hamnat i hetluften sedan vd:n slog mobilen ur handen på en taxiförare som deltog i en demonstration.

– Jag är förvånad över företagets agerande. Det enklaste hade ju varit om vd:n bad om ursäkt, säger Emma som jobbat som telefonist i drygt tio år.

Hon är fackligt aktiv och har fått massor av jobb sedan Taxi 020 och Taxi Kurir börjat slå ihop sina två växlar.

– Arbetsmiljön är under all kritik. Det har blivit stressigt och bullrigt sedan vi flyttade ihop i samma lokaler. Många reagerar över försämringar. Företaget har dragit in de fria taxiresor som vi tidigare hade rätt till efter nattpassen. Det har gjort att telefonister tvingats sluta.

När det gäller avtalsrörelsen säger Emma Lundberg:

– Den fråga som engagerar flest på min arbetsplats är ob-ersättningen. En rejäl höjning är det alla vill ha.

Jessica Höglin jobbade i 15 år på Taxi Sundsvall, som nyligen köptes upp av Cabonline – en jättekoncern där Taxi 020 och Kurir ingår. Numera är Kurir hennes arbetsgivare, fast jobbet är detsamma. Hon bemannar ofta växeln ensam och känner de flesta av förarna.

I Stockholm har den nya tekniken fått stort genomslag i taxinäringen. På bara något år har de inkommande telefonsamtalen till Taxi 020 minskat med omkring 50 procent. Fler och fler kunder bokar resa genom mobilappar.

– Våra telefonister har numera mest att göra på vardagsmorgnarna. Då är det många som ringer och bokar färdtjänst, säger Emma Lundberg.

Jessica Höglin fyller i:

– Hos oss har det inte gått lika långt. Det är fortfarande många som ringer och beställer på helgnätterna.

Emma och Jessica är överens om att taxitelefonisterna är undervärderade som yrkesgrupp. De jobbar ofta obekväm arbetstid, har nästan ingen arbetstidsförkortning och utför många gånger arbetsuppgifter som normalt ligger på arbetsgivare eller arbetsledare.

Som exempel berättar Jessica Höglin om en natt då hon blev magsjuk.

– Jag ringde arbetsgivaren och sa att jag inte kunde jobba dagen därpå. Då blev jag uppmanad att försöka få tag på en ersättare, men det är faktiskt inte mitt jobb.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) har precis inlett matchen om nya löner och anställningsvillkor för taxitelefonister och hyrverkschaufförer. Förhandlingsdelegation är inkallad i dag, torsdag, och i morgon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.