Jessica Höglin och Emma Lundberg.
Close
Jessica Höglin och Emma Lundberg vill ha bättre villkor för landets taxitelefonister. Högre lön och kortare arbetstid är två krav på listan.
Close

Kortare arbetstid tungt krav från taxitelefonisterna

Jessica Höglin och Emma Lundberg är taxitelefonister. De sitter i den fackliga delegation som i dag inleder förhandlingarna om nya löneavtal inom taxi. Deras vardag skiljer sig åt. Emma jobbar på ett bolag som har 300 taxibilar ute en vanlig vardagsnatt. Hos Jessica räcker det med två bilar.

Emma Lundberg jobbar på Taxi 020 i Stockholm, ett bolag som hamnat i hetluften sedan vd:n slog mobilen ur handen på en taxiförare som deltog i en demonstration.

– Jag är förvånad över företagets agerande. Det enklaste hade ju varit om vd:n bad om ursäkt, säger Emma som jobbat som telefonist i drygt tio år.

Hon är fackligt aktiv och har fått massor av jobb sedan Taxi 020 och Taxi Kurir börjat slå ihop sina två växlar.

– Arbetsmiljön är under all kritik. Det har blivit stressigt och bullrigt sedan vi flyttade ihop i samma lokaler. Många reagerar över försämringar. Företaget har dragit in de fria taxiresor som vi tidigare hade rätt till efter nattpassen. Det har gjort att telefonister tvingats sluta.

När det gäller avtalsrörelsen säger Emma Lundberg:

– Den fråga som engagerar flest på min arbetsplats är ob-ersättningen. En rejäl höjning är det alla vill ha.

Jessica Höglin jobbade i 15 år på Taxi Sundsvall, som nyligen köptes upp av Cabonline – en jättekoncern där Taxi 020 och Kurir ingår. Numera är Kurir hennes arbetsgivare, fast jobbet är detsamma. Hon bemannar ofta växeln ensam och känner de flesta av förarna.

I Stockholm har den nya tekniken fått stort genomslag i taxinäringen. På bara något år har de inkommande telefonsamtalen till Taxi 020 minskat med omkring 50 procent. Fler och fler kunder bokar resa genom mobilappar.

– Våra telefonister har numera mest att göra på vardagsmorgnarna. Då är det många som ringer och bokar färdtjänst, säger Emma Lundberg.

Jessica Höglin fyller i:

– Hos oss har det inte gått lika långt. Det är fortfarande många som ringer och beställer på helgnätterna.

Emma och Jessica är överens om att taxitelefonisterna är undervärderade som yrkesgrupp. De jobbar ofta obekväm arbetstid, har nästan ingen arbetstidsförkortning och utför många gånger arbetsuppgifter som normalt ligger på arbetsgivare eller arbetsledare.

Som exempel berättar Jessica Höglin om en natt då hon blev magsjuk.

– Jag ringde arbetsgivaren och sa att jag inte kunde jobba dagen därpå. Då blev jag uppmanad att försöka få tag på en ersättare, men det är faktiskt inte mitt jobb.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) har precis inlett matchen om nya löner och anställningsvillkor för taxitelefonister och hyrverkschaufförer. Förhandlingsdelegation är inkallad i dag, torsdag, och i morgon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.