Körigt för ensamstående pappa

Har du tid att både jobba och ha familj? Eller går pusslet inte ihop? Nästan alla transportare arbetar på oregelbundna tider. Men samhället är snarare anpassat efter åtta till fem-jobb och flexibla arbetstider.

Mathias Fjällstedt svänger in på parkeringen. Han har passat på att göra några ärenden inne i Umeå medan femåriga dottern Saga är på förskolan i hembyn Vännäs. På passagerarsätet ligger en barnbilkudde som han vant slänger in i baksätet.

Mathias är ensamstående varannanveckasförälder. Det har han varit sedan han och Sagas mamma separerade när dottern var tio månader. Han är också lastbilschaufför. En ekvation som bara med nöd och näppe går ihop.

– Man kan inte välja och vraka bland jobben direkt, det är nästan så man får mörka vad man har för förutsättningar. Men vill man jobba och man kan jobba 300 procent den veckan man inte har barn brukar det gå att lösa, säger han.

Själv arbetar han in det mesta av arbetstiden under den veckan då Saga bor hos sin mamma. På onsdagen åker han i väg söderut. Sen kommer han inte hem igen förrän på lördagen. Efter 24 timmars vila sätter han sig i bilen igen. När han kommer hem på tisdagsförmiddagen har han en halv dag innan det är dags att hämta dottern på dagis och åka hem för början på sin pappavecka. Sömnen brukar han prioritera bort.

– När jag kommer hem på tisdagen åker jag ofta runt och dricker kaffe med kompisar och sen går jag och lägger mig samtidigt som Saga på kvällen.

Tanken är att Mathias ska jobba en vecka borta och vara hemma en vecka. Men så blir det långt ifrån alltid. Tjänsten är inte på heltid så Mattias måste hoppa in när det finns jobb för att få mer arbetstid. Snart får han dock ett heltidschema. Problemet är bara att det innebär en resa med övernattning till Finland under den vecka då dottern bor hos honom.

– Antingen får hon fara till sin mamma en dag tidigare eller så får hon sova över hos farmor eller mormor. Eller så får jag vara pappaledig de dagarna.

Vad skulle du göra utan hjälp från dina föräldrar och svärföräldrar?

– Jag skulle behöva vara mycket hårdare mot min arbetsgivare. Och jag skulle inte kunna jobba heltid.

En fördel med att leva som han gör är att Mattias får mycket tid med dottern de veckor hon bor hos honom. Ofta går hon bara tre dagar på förskolan, på torsdagen eller fredagen tar de långhelg. Då kan de åka till stugan i fjällen, leka på leklandet i stan, träffa kompisar eller bara vara hemma.

– Det är enkelt när det bara är vi två, vi har bara varandra att ta hänsyn till.

Nackdelen är när det kör ihop sig. För det gör det, trots all uppbackning från familjen.

– Saga får fara med en hel del i lastbilen också. Men man kan ju inte ta med henne överallt. Man får kolla först vad man har för körningar.

Mathias berättar om en gång helt nyligen när Saga hade magsjuka. Men det gick inte att ta in någon för att sköta Mathias lastning. Så Sagas mamma fick ställa upp trots att det inte var hennes vecka, och Mathias gick till jobbet ändå.

– Det ställs för höga krav på oss chaufförer som är kvar i branschen för att kunna ta in extrafolk när det behövs.

En annan nackdel är att han i stort sett inte har någon barnfri fritid. Varannanveckasföräldrar brukar prata om hur mycket de hinner med de veckor när de inte har barnen. Men för Mattias del är den barnfria veckan bara jobb. Den tid han inte kör behöver han till återhämtning. Det sociala livet är i stort sett begränsat till de kompisar som också arbetar oregelbundna tider, som han kan fika med när Saga är på dagis. Och det sliter på kroppen att jobba så intensivt som han gör i perioder.

– Klart det känns.

Mathias är 30 år. För honom har det alltid varit självklart att ta lika stort ansvar för Saga som hennes mamma. Redan föräldraledigheten delade de i stort sett lika.

– Jag ville vara hemma, det var aldrig någon diskussion.

Och när separationen var ett faktum satte han upp ett mål.

– Min drivkraft har varit att det inte skulle gå ut över min och Sagas relation. Och det har det inte gjort heller.

Allt fler tjejer jobbar som lastbilschaufförer. Och allt fler män tar ett större ansvar för familjen än tidigare. Trots det lever föreställningar om hur en chaufför ska arbeta och vem som tar hand om barnen kvar i branschen, menar Mattias.

– Så sent som i förra veckan hade vi en diskussion jag och chefen där han sa ”du får väl skaffa dig en kärring”. På min förra arbetsplats fick jag förklara två gånger i månaden att jag inte kunde jobba de veckor som Saga bodde hos mig. De är vana i branschen vid att barnen bor hos männen varannan helg.

Mathias Fjällstedt tror att arbetstiderna skrämmer bort duktiga chaufförer. Går arbetet inte att kombinera med familjeliv kanske man väljer ett annat yrke.

– Man tappar många kompetenta människor, de försvinner till andra branscher. Och de som är i 25–35-årsåldern och byter yrke kommer inte tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats:
    12 november, 2019

    Sitter lite i samma sits. Har dock en 9åring på heltid då mamman avlidit. Kan jobba mellan 6-17 men finns inga jobb lediga på dessa tider.
    Har en anställning just nu sedan jag hade ett förhållande men den innebär övernattning varje sväng, så nu blir det inte många Tim /mån knappt man överlever..
    Skulle vara intressant att höra hur det gått och vad man kan göra som i min sits där det inte finns någon anhörig som kan backa upp.
    Ska man behöva byta bort den bransch man lever för?
    Å stormtrivs i?
    Bara för att överleva...

  2. Yasin Uygur:
    18 oktober, 2019

    Intressant livs artikel, hade dock varit kul att veta hur det har gått för honom och livspusslet nu några år senare. Mvh

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.