Körigt för ensamstående pappa

Har du tid att både jobba och ha familj? Eller går pusslet inte ihop? Nästan alla transportare arbetar på oregelbundna tider. Men samhället är snarare anpassat efter åtta till fem-jobb och flexibla arbetstider.

Mathias Fjällstedt svänger in på parkeringen. Han har passat på att göra några ärenden inne i Umeå medan femåriga dottern Saga är på förskolan i hembyn Vännäs. På passagerarsätet ligger en barnbilkudde som han vant slänger in i baksätet.

Mathias är ensamstående varannanveckasförälder. Det har han varit sedan han och Sagas mamma separerade när dottern var tio månader. Han är också lastbilschaufför. En ekvation som bara med nöd och näppe går ihop.

– Man kan inte välja och vraka bland jobben direkt, det är nästan så man får mörka vad man har för förutsättningar. Men vill man jobba och man kan jobba 300 procent den veckan man inte har barn brukar det gå att lösa, säger han.

Själv arbetar han in det mesta av arbetstiden under den veckan då Saga bor hos sin mamma. På onsdagen åker han i väg söderut. Sen kommer han inte hem igen förrän på lördagen. Efter 24 timmars vila sätter han sig i bilen igen. När han kommer hem på tisdagsförmiddagen har han en halv dag innan det är dags att hämta dottern på dagis och åka hem för början på sin pappavecka. Sömnen brukar han prioritera bort.

– När jag kommer hem på tisdagen åker jag ofta runt och dricker kaffe med kompisar och sen går jag och lägger mig samtidigt som Saga på kvällen.

Tanken är att Mathias ska jobba en vecka borta och vara hemma en vecka. Men så blir det långt ifrån alltid. Tjänsten är inte på heltid så Mattias måste hoppa in när det finns jobb för att få mer arbetstid. Snart får han dock ett heltidschema. Problemet är bara att det innebär en resa med övernattning till Finland under den vecka då dottern bor hos honom.

– Antingen får hon fara till sin mamma en dag tidigare eller så får hon sova över hos farmor eller mormor. Eller så får jag vara pappaledig de dagarna.

Vad skulle du göra utan hjälp från dina föräldrar och svärföräldrar?

– Jag skulle behöva vara mycket hårdare mot min arbetsgivare. Och jag skulle inte kunna jobba heltid.

En fördel med att leva som han gör är att Mattias får mycket tid med dottern de veckor hon bor hos honom. Ofta går hon bara tre dagar på förskolan, på torsdagen eller fredagen tar de långhelg. Då kan de åka till stugan i fjällen, leka på leklandet i stan, träffa kompisar eller bara vara hemma.

– Det är enkelt när det bara är vi två, vi har bara varandra att ta hänsyn till.

Nackdelen är när det kör ihop sig. För det gör det, trots all uppbackning från familjen.

– Saga får fara med en hel del i lastbilen också. Men man kan ju inte ta med henne överallt. Man får kolla först vad man har för körningar.

Mathias berättar om en gång helt nyligen när Saga hade magsjuka. Men det gick inte att ta in någon för att sköta Mathias lastning. Så Sagas mamma fick ställa upp trots att det inte var hennes vecka, och Mathias gick till jobbet ändå.

– Det ställs för höga krav på oss chaufförer som är kvar i branschen för att kunna ta in extrafolk när det behövs.

En annan nackdel är att han i stort sett inte har någon barnfri fritid. Varannanveckasföräldrar brukar prata om hur mycket de hinner med de veckor när de inte har barnen. Men för Mattias del är den barnfria veckan bara jobb. Den tid han inte kör behöver han till återhämtning. Det sociala livet är i stort sett begränsat till de kompisar som också arbetar oregelbundna tider, som han kan fika med när Saga är på dagis. Och det sliter på kroppen att jobba så intensivt som han gör i perioder.

– Klart det känns.

Mathias är 30 år. För honom har det alltid varit självklart att ta lika stort ansvar för Saga som hennes mamma. Redan föräldraledigheten delade de i stort sett lika.

– Jag ville vara hemma, det var aldrig någon diskussion.

Och när separationen var ett faktum satte han upp ett mål.

– Min drivkraft har varit att det inte skulle gå ut över min och Sagas relation. Och det har det inte gjort heller.

Allt fler tjejer jobbar som lastbilschaufförer. Och allt fler män tar ett större ansvar för familjen än tidigare. Trots det lever föreställningar om hur en chaufför ska arbeta och vem som tar hand om barnen kvar i branschen, menar Mattias.

– Så sent som i förra veckan hade vi en diskussion jag och chefen där han sa ”du får väl skaffa dig en kärring”. På min förra arbetsplats fick jag förklara två gånger i månaden att jag inte kunde jobba de veckor som Saga bodde hos mig. De är vana i branschen vid att barnen bor hos männen varannan helg.

Mathias Fjällstedt tror att arbetstiderna skrämmer bort duktiga chaufförer. Går arbetet inte att kombinera med familjeliv kanske man väljer ett annat yrke.

– Man tappar många kompetenta människor, de försvinner till andra branscher. Och de som är i 25–35-årsåldern och byter yrke kommer inte tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.