Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.
Close
Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.
Close

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

– Charmen med yrket är det oväntade. Du vet aldrig på förhand vad som dyker upp, säger Mats Larsson, bilinspektör i Halland.

Han har jobbat inom Polisen sedan 1996. Mats Larsson är i dag också engagerad i utbildning av nya bilinspektörer och trafikpoliser. Sin bakgrund har Mats Larsson i det militära, på fordonssidan. Annars är det vanligt att bilinspektörer tidigare jobbat som kontrollanter på bilprovningen.

– Skillnaden är att då upprepas hela tiden samma slags kontroller, utifrån ett fastställt protokoll. Här är det lite tvärtom, för varje fordon får vi anpassa oss efter situationen. Det är det som gör jobbet intressant, säger Mats Larsson.

Trafikvecka

Tekniskt kunnande – och intresse – är en grundförutsättning för arbetet, oavsett om det handlar om att göra flygande kontroller, undersöka fordon efter olyckor eller hjälpa lokalpolisen med teknisk kompetens om a-traktorer. Det är också vanligt att utredare ber bilinspektörer om hjälp. Det kan vara allt från att identifiera ett fordon till att hitta vad exakt som är trimmat på en beslagtagen moped.

För dagen arbetar Mats Larsson och kollegorna vid kontrollplats Heberg, längs E6:an söder om Falkenberg. Det är under vecka 42, en särskild trafikvecka i landet.

– För oss är det trafikvecka varje vecka. Fast den här med något mer fokus på yrkestrafiken än vanligt, säger Mats, en av tre bilinspektörer i Halmstad.

Avgörande samarbete

Kontrollstationen är välutrustad med både kök och arbetsrum. Flera datorskärmar visar läget på motorvägen utanför. Stämningen är god. Polisen i Halland har fattat vikten av att ha med dem, tycker de båda bilinspektörerna i rummet. Och samarbetet är avgörande för att arbetet ska fungera bra.

– Aha, det är du som har kommit för att intervjua ”dom”? Vi brukar kalla dem så, säger mc-polisen Urban Enlund.

Nyss har han vinkat in en lastbil som bilinspektörerna sedan ska kontrollera.

Annars signalerar tre kontrollskyltar före Heberg vilka fordon som ska svänga av. I dag är det lastbilar. Det kan också vara särskilt fokus på ekipage med släp. Eller personbilar. Fast det fungerar inte så bra, enligt bilinspektören Jens Erixon: Privatbilister förstår inte signalerna.

– Skyltarna gäller som polisens tecken. Kör någon förbi kan polisen köra efter, om det finns tid.

Tre bilinspektörer

Totalt arbetar elva personer i länets trafikgrupp, varav tre bilinspektörer.

– Men vi skulle behöva vara många fler, i hela landet, säger Mats Larsson.

Mats Larsson är en av tre bilinspektörer i Halmstad. Han har varit anställd av Polisen sedan 1996.
Mats Larsson är en av tre bilinspektörer i Halmstad. Han har varit anställd av Polisen sedan 1996. Foto: Lilly Hallberg

Tillsammans med Jens kontrollerar Mats en lastbil som kommit in. Jens är nere i ”gropen” som påminner om den hos bilprovningen. Mats har tagit plats i hytten.

– Det är Jens som står för inspektionen. Vi hjälps åt, men här styr han mig.

Skakplattor testar hjulupphängningen.

– Nu testar jag bromsarna, det gör jag härifrån. Första testet var okej, båda hjulen. Men bromskraften skiljer sig för mycket mellan hjulen, 50 procent. Det får vara max 30 procent, säger Mats Larsson i hytten.

– Det är inte helt lätt att upptäcka för chauffören, och det är ett väldigt vanligt bromsfel särskilt med släp. Men det är viktigt att det fungerar vid en fullbromsning.

Mer försiktiga

Bilinspektörerna har under pandemin blivit mer försiktiga med att kliva upp i lastbilshytter. De har kompetens att göra en ingående kontroll, något få trafikpoliser har i dag.

– Det är nödvändigt att ha många strängar på sin lyra. En inspektör ska klara en rad områden, som alla kräver sin egen utbildning. Lastsäkring, kör- och vilotider, färdskrivare och så vidare, säger Mats.

Ute vid en kontrollplats, som den här dagen, arbetar bilinspektörerna alltid tillsammans med poliser.

Jens berättar att en trasig halvljuslampa kan fungera som ”inkörsport” för en utvidgad inspektion. Är allt okej går det dock snabbt sedan. Eller så kan det ta en arbetsdag. Att exempelvis utreda cabotage, transporter utförda av utländska åkerier, är komplext. Brott mot reglerna innebär att straffavgifterna ska betalas direkt, på plats. Något som inte alltid går helt smidigt innan chauffören får tag på åkaren, och lyckas få pengar överförda.

Får klampa

Bilinspektörerna har rätt att efter beslut klampa utländska fordon i 36 timmar. De har i dag också rätt att hantera en rad sanktionsärenden fullt ut, bland annat när det gäller kör- och vilotider. Befogenheterna utökades bara för något år sedan.

Det är få förare som upprörs över kontrollen. Med yrkeschaufförer fungerar det så gott som alltid bra, enligt bilinspektörerna ute vid Heberg.

– Många uppskattar kontrollen, det är ju deras trygghet och arbetsplats det handlar om, säger Mats Larsson.

Den lastbil som inspekteras när Transportarbetaren är med visar sig vara överlastad. Det betyder böter på 1 500 kronor, samt överlastavgift för åkeriet. Men den här gången väljer bilinspektörerna att inte kontrollera lastsäkringen. I bilen, en inrikestransport, finns lös aska.

– Vi gör egna bedömningar. Det den ena inte känner till gör någon annan. Ingen kan veta allt om alla fordon, säger Jens Erixon.

Som civilare inom polisen regleras deras arbete av en rad lagar och regler. Samtidigt verkar yrket på ett vis innebära stor frihet och variation. Jobbet som bilinspektörer har tagit Jens Erixon och Mats Larsson ut på bilträffar, street racing, till taxistolpar och arbetsplatser där olyckor skett – och in i hytter av alla de slag. Ekipaget med överlast som de just kollat låter de fara vidare norrut, med begränsad hastighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Transportarbetarens logga

Transport pushar för dansk modell när EU:s vägpaket införs

EU. I dag träffade Transport infrastrukturdepartementet för ett första möte om hur Sverige ska införa de nya reglerna i EU:s stora vägpaket, mobilitetspaketet. – Jag passade på att pusha för den danska modellen med ganska hårda straff vid lagbrott.

Express lastbil på väg

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

Avtal 2020
Skyddsvakt på Arlanda.

Väktare och ordningsvakter kliver in i avtalsmatchen

Bevakning. Avtalsförhandlingarna är i gång för anställda i bevakningsbranschen. Retroaktiv betalning är ett starkt krav från många medlemmar. – Det är fullt förståeligt. Men med den normering som nu gäller i LO satsar vi hellre på en lösning som ger mer pengar i plånboken, totalt sett, säger Tommy Wreeth, ordförande och förhandlingschef i Transport.

Avtal 2020

”Vi måste öka trycket på arbetsgivarna”

Åkeri mfl. Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal. – Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020

Renhållarnas lönematch pausad – fortsätter på tisdagen

Miljöarbete. Första förhandlingsdagen gav som väntat inget nytt löneavtal för landets miljöarbetare. Men redan i morgon, tisdag, återupptas överläggningarna. – Vi står fortfarande en rejäl bit från varandra. Hetast diskussion blev det om vårt krav på en förlängning av lönetrappan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetarna står på tur i Transports avtalsrörelse

Miljöarbete. Under måndagen går Transport in i avtalsrörelsen med ytterligare en yrkesgrupp, miljöarbetarna. – Precis som på åkeri- och terminalområdet prioriterar vi tryggheten i jobbet. Det är inte ovanligt med allvarliga hot mot våra medlemmar, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Avtal 2020

Parterna pausar förhandlingarna om nytt åkeri- och terminalavtal

Åkeri och terminal. Fack och arbetsgivare pausar nu förhandlingarna om nytt avtal för Transports största yrkesgrupp, chaufförer och terminalarbetare. – Vi fortsätter nästa vecka. Fredagens förhandlingar var mer konstruktiva än gårdagens. Arbetsgivarna har insett att man måste komma upp ur skyttegraven, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Corona

Regeringen driver frågan om pandemi-regler för YKB i EU

(UPPDATERAD) Åkeri. Chaufförer och åkare trycker på för dispensregler kring fortbildning och yrkeskompetensbevis, YKB när pandemin slagit till i en andra våg. Nu kommer svar från infrastrukturdepartementet.

Corona

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Taxiföretag fortsätter hämta förare utanför EU

Taxi. I storstäderna, främst Stockholm, fortsätter taxiföretag att ta in förare från länder utanför EU – trots att corona har slagit extremt hårt mot taxibranschen. Bara i Stockholm har Transport fått 21 ansökningar sedan pandemiutbrottet i mars.

Avtal 2020

Transport löneförhandlar vidare på fredagen

Åkeri och terminal. På seneftermiddagen avbröts förhandlingarna om ett nytt avtal för åkerichaufförer och terminalarbetare. De återupptas i morgon, fredag. – Det går trögt, men det brukar det ju göra första dagen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Corona

Oro för YKB-kurser när pandemin växer

Åkeri. Pandemin växer i en andra våg. Samtidigt stiger oron bland yrkesförare med yrkeskompetensbevis (YKB) som snart löper ut att de ska smittas i skolsalar. – Min kompis ska på kurs i helgen och är så stressad att han mår illa, säger Freddy Welle.

Avtal 2020
Tommy Wreeth och Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

Nu är lönematchen i gång för chaufförer och terminalare

Åkeri och terminal. Nu startar Transport avtalsrörelsen på allvar. Under torsdagen möter de fackliga förhandlarna Biltrafikens Arbetsgivareförbund för en första rond om villkoren för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Flyttföretag kör vidare – trots konkurs

Flytt. Flyttfirman som opererar under namnet "Orkar inte" lever vidare, trots avslöjanden om svartarbete, skattefiffel och två konkurser. I dag hävdar huvudmannen att flyttjobben bedrivs via en enskild firma. En restaurangrörelse som inte redovisat en krona i arbetsgivaravgifter det senaste kvartalet.

Corona

Snålblåst kring provtagning i tält

Arbetsmiljö. Kyla och blåst gör arbetsmiljön allt sämre. På Gotland bemannar ägare till öns största taxibolag tälten där coronatester görs. I går möttes fack, personal och arbetsgivare för att diskutera problemen.

Hamnarbetarna får tillbaka surrningsjobb i Göteborg

Hamn. Transport vann striden om surrningsjobben på två båtar från rederiet CLDN, som anlöper Göteborgs ro/ro-terminal. – Hamnarbetarna har alltid skött surrningen tidigare. Men i våras fick vi släppa jobbet tillfälligt. Sedan blev det tjafs, men nu är det klart att vi får tillbaka surrningen vid årsskiftet, säger Lars Nydén, facklig förtroendeman i Transport.

Avtal 2020

Låglönesatsningen skapar strid i avtalsrörelsen

LO. Om en vecka bryter strejken ut inom handeln, om inte parterna kommer överens om hur satsningen på de lägst avlönade ska betalas. Arbetsgivarna hävdar att pengarna ska tas från det ”märke” på 5,4 procent i lönelyft som industrin la fast förra helgen. Handels och LO anser att låglönesatsningen ska ligga utanför.