Ali Shibl argumenterar för tryggare jobb.
Close
Ali Shibl talade för arbetsmarknadens svagast.
Close

Kongressveteran talar för tryggare jobb

På plats i talarstolen argumenterar Transports Ali Shibl för tryggare jobb. Han tycker att LO ska driva att det ska bli svårare att låta folk arbeta på tillfälliga anställningar. Att tillfällig visstid avskaffas i lagen. Frågan delade kongressen i två – och slutade med nederlag för LO:s styrelse.

– En LO-kongress är större än våra egna, det måste jag medge. Och då måste vi vara här och påverka.

Ali Shibl, ombudsman på Transport i Helsingborg och terminalare i grunden, gör sin femte LO-kongress. Han konstaterar att när de 14 LO-förbundens federation samlar sitt högsta beslutande organ påverkar det i högsta grad Transports arbete.

– Därför gäller det att vi ombud är pålästa och på hugget, säger han.

Själv var Ali Shibl en av dem som tog debatten om att LO måste driva frågorna om att avskaffa allmän visstid och bekämpa hyvling av arbetstiden hårdare.

– Det handlar om vem som ska ha makten på arbetsplatsen, säger han till Transportarbetaren. När en arbetsgivare har hyvlat ner arbetstiden för någon och sedan själv avgör om den anställda ska få fylla ut sina timmar till heltid blir det tyst på jobbet. Den anställda får stå med mössan i hand.

Ombuden gick på hans linje i den frågan och röstade för skärpning av LO-styrelsens förslag till beslut. LO ska verka för att lagen ändras så att ”regelverket gällande arbetsbrist blir tillämplig om en arbetsgivare avser att omreglera den anställdes sysselsättningsgrad”.

Allmän visstid – den osäkrare anställningsform som skrevs in i lagen om anställningsskydd 2007 – diskuterades under flera timmar på lördagseftermiddagen. Detta trots att samtliga talare var emot den allmänna visstiden.

Debatten handlade i stället om ifall LO ska kräva att riksdag och regering avskaffar den – eller om frågan ska lösas i förhandlingar med arbetsgivarna.

– Vi vill precis samma sak. Alva ska bort, alva ska bort, alva ska bort, sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson mot slutet av debatten.

När kongressen till sist gick till beslut blev det bakläxa för LO:s styrelse som inte ville kräva lagändring. LO ska kräva att allmän visstid ska tas bort från lagen om anställningsskydd.

Ali Shibl är besviken på att kongressen på lördagsmorgonen inte röstade igenom Transports motion om ett framtid stor-LO.

– Då skulle vi i framtiden slippa massor av de här diskussionerna, säger han. Gränsdragning mellan förbunden, avgiften till LO, om den medlem som har ett annat språk kan hjälpa till att tolka …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.