Ali Shibl argumenterar för tryggare jobb.
Close
Ali Shibl talade för arbetsmarknadens svagast.
Close

Kongressveteran talar för tryggare jobb

På plats i talarstolen argumenterar Transports Ali Shibl för tryggare jobb. Han tycker att LO ska driva att det ska bli svårare att låta folk arbeta på tillfälliga anställningar. Att tillfällig visstid avskaffas i lagen. Frågan delade kongressen i två – och slutade med nederlag för LO:s styrelse.

– En LO-kongress är större än våra egna, det måste jag medge. Och då måste vi vara här och påverka.

Ali Shibl, ombudsman på Transport i Helsingborg och terminalare i grunden, gör sin femte LO-kongress. Han konstaterar att när de 14 LO-förbundens federation samlar sitt högsta beslutande organ påverkar det i högsta grad Transports arbete.

– Därför gäller det att vi ombud är pålästa och på hugget, säger han.

Själv var Ali Shibl en av dem som tog debatten om att LO måste driva frågorna om att avskaffa allmän visstid och bekämpa hyvling av arbetstiden hårdare.

– Det handlar om vem som ska ha makten på arbetsplatsen, säger han till Transportarbetaren. När en arbetsgivare har hyvlat ner arbetstiden för någon och sedan själv avgör om den anställda ska få fylla ut sina timmar till heltid blir det tyst på jobbet. Den anställda får stå med mössan i hand.

Ombuden gick på hans linje i den frågan och röstade för skärpning av LO-styrelsens förslag till beslut. LO ska verka för att lagen ändras så att ”regelverket gällande arbetsbrist blir tillämplig om en arbetsgivare avser att omreglera den anställdes sysselsättningsgrad”.

Allmän visstid – den osäkrare anställningsform som skrevs in i lagen om anställningsskydd 2007 – diskuterades under flera timmar på lördagseftermiddagen. Detta trots att samtliga talare var emot den allmänna visstiden.

Debatten handlade i stället om ifall LO ska kräva att riksdag och regering avskaffar den – eller om frågan ska lösas i förhandlingar med arbetsgivarna.

– Vi vill precis samma sak. Alva ska bort, alva ska bort, alva ska bort, sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson mot slutet av debatten.

När kongressen till sist gick till beslut blev det bakläxa för LO:s styrelse som inte ville kräva lagändring. LO ska kräva att allmän visstid ska tas bort från lagen om anställningsskydd.

Ali Shibl är besviken på att kongressen på lördagsmorgonen inte röstade igenom Transports motion om ett framtid stor-LO.

– Då skulle vi i framtiden slippa massor av de här diskussionerna, säger han. Gränsdragning mellan förbunden, avgiften till LO, om den medlem som har ett annat språk kan hjälpa till att tolka …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.