Ali Shibl argumenterar för tryggare jobb.
Close
Ali Shibl talade för arbetsmarknadens svagast.
Close

Kongressveteran talar för tryggare jobb

På plats i talarstolen argumenterar Transports Ali Shibl för tryggare jobb. Han tycker att LO ska driva att det ska bli svårare att låta folk arbeta på tillfälliga anställningar. Att tillfällig visstid avskaffas i lagen. Frågan delade kongressen i två – och slutade med nederlag för LO:s styrelse.

– En LO-kongress är större än våra egna, det måste jag medge. Och då måste vi vara här och påverka.

Ali Shibl, ombudsman på Transport i Helsingborg och terminalare i grunden, gör sin femte LO-kongress. Han konstaterar att när de 14 LO-förbundens federation samlar sitt högsta beslutande organ påverkar det i högsta grad Transports arbete.

– Därför gäller det att vi ombud är pålästa och på hugget, säger han.

Själv var Ali Shibl en av dem som tog debatten om att LO måste driva frågorna om att avskaffa allmän visstid och bekämpa hyvling av arbetstiden hårdare.

– Det handlar om vem som ska ha makten på arbetsplatsen, säger han till Transportarbetaren. När en arbetsgivare har hyvlat ner arbetstiden för någon och sedan själv avgör om den anställda ska få fylla ut sina timmar till heltid blir det tyst på jobbet. Den anställda får stå med mössan i hand.

Ombuden gick på hans linje i den frågan och röstade för skärpning av LO-styrelsens förslag till beslut. LO ska verka för att lagen ändras så att ”regelverket gällande arbetsbrist blir tillämplig om en arbetsgivare avser att omreglera den anställdes sysselsättningsgrad”.

Allmän visstid – den osäkrare anställningsform som skrevs in i lagen om anställningsskydd 2007 – diskuterades under flera timmar på lördagseftermiddagen. Detta trots att samtliga talare var emot den allmänna visstiden.

Debatten handlade i stället om ifall LO ska kräva att riksdag och regering avskaffar den – eller om frågan ska lösas i förhandlingar med arbetsgivarna.

– Vi vill precis samma sak. Alva ska bort, alva ska bort, alva ska bort, sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson mot slutet av debatten.

När kongressen till sist gick till beslut blev det bakläxa för LO:s styrelse som inte ville kräva lagändring. LO ska kräva att allmän visstid ska tas bort från lagen om anställningsskydd.

Ali Shibl är besviken på att kongressen på lördagsmorgonen inte röstade igenom Transports motion om ett framtid stor-LO.

– Då skulle vi i framtiden slippa massor av de här diskussionerna, säger han. Gränsdragning mellan förbunden, avgiften till LO, om den medlem som har ett annat språk kan hjälpa till att tolka …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.