Transports kongress 2017
Close
Slut på kongressen.
Close
Kongress 2017

Allt om kongressen 2017

Kongressen. Efter sex dagar i Örebro avslutar Transport sin kongress med avtackningar, tacktal, sång och fotografering. Här hittar du länkarna till referat, reportage, intervjuer och ledare.

Torsdag kl 14.05

Efter avtackningar och tacktal tar Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist gruppbilden på alla ombud, styrelsen och verkställande utskottet.

Torsdag kl 13.55

Internationalen sjungs som vid de flesta LO-fackliga kongresser. Men också Nenad Milosevics nyskrivna Transportlåt.

Torsdag kl 10.52

Kongressen debatterar och fattar beslut om välfärdsfrågor och försäkringar.  Ett blir att förbundet ska göra vad det kan för att stoppa alla tankar på att flytta upp gränserna i pensionssystemet.  

Inkomstförsäkringen skapade debatt.

Torsdag kl 9.00

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson talar när Transport startar sin sista kongressdag.

Onsdag kl 17.20

Beslut: Transportarbetarens fristående roll ska utredas.

Onsdag kl 17.19

Ledare: Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist om kampförbund och polarisering.

Onsdag kl 16

Vilket är bästa beslutet hittills? Enkät på webb-tv.

Onsdag kl 14.30

Nya förbundsordföranden kliver upp i talarstolen.

Onsdag kl 14.03

Nu finns beslutet: Transport är ett kampförbund.

Och lönemodellen med tariffer ska ses över.

Onsdag kl 11.30

Debatten om hur organisering bäst ska gå till blir lång.

Onsdag kl 11.10

Nolltolerans mot alkohol för medlemmarnas pengar klubbas efter debatt.

Onsdag kl 9.49

Kongressen fortsätter med debatter och beslut om olika motioner, först ut är blocket om organisationsfrågor.

Tisdag kl 17.35

Votering är begärd när det gäller valet av ersättare i förbundsstyrelsen. Valberedningen förbereder röstprocessen. Ombuden förbereder kvällsjobb.

Tisdag kl 16.40

Eduardo Chagas, generalsekreterare i Europeiska transportfederationen, håller tal.

Tisdag kl 16.35

Motioner om arbetsrätt behandlas. Ett beslut handlar om fackligt tolkcentrum.

Nästa område är avtalsfrågor. Färdtjänstavtal debatterades.

Arbetstider var också uppe till diskussion. För andra gången i rad beslutade kongressen att Transport ska jobbar för allmän 30-timmarsvecka.

Tisdag kl 14.54

Tommy Jonsson tog den sista platsen i förbundsstyrelsen. Hela ordinarie styrelsen är därmed utsedd.

Tisdag kl 14.35

Författaren Staffan Landin föreläser om fattigdomsbekämpning, mänsklig utveckling och förhållanden i världen.

Tisdag kl 11.15

Två namn till förbundsstyrelsen presenteras efter den andra valomgången.

Tisdag kl 11.00

Ombuden tar paus efter en lång debatt om de regionala skyddsombudens roll och hur de ska utses.

Tisdag kl 9.06

Anna Sundström, generalsekreterare i Palmecentret, talar om nödvändigheten av den globala arbetarrörelsen.

Måndag kl 18.41

Vad ska ledningen ta tag i? Första webb-tv-enkäten.

Måndag kl 15.30

De första sju namnen i förbundsstyrelsen är klara.

Måndag kl 12.33

Debatt pågår om ett antal förslag på ändringar i förbundets stadgar.

Måndag kl 11.23

Rösterna till förbundsstyrelsen räknas. För att bli vald måste den nominerade få minst hälften av de avlagda, godkända rösterna. De valda presenteras om en stund. Men sedan kan det bli en eller flera omgångar till, där kongressen väljer mellan dem som inte nådde upp till 50 procent av rösterna.

Måndag kl 11.15

Inrikesminister Anders Ygeman (S) svarar på publikens frågor.

Måndag kl 9.53

Anna Ryding, ombudsman i Västerås, väljs till förbundskassör i Transport. Valet skedde med acklamation.

Måndag kl 9.51

Matts Haglund, organisationssekreterare i dag, berättar att han har dragit tillbaka sin kandidatur till det verkställande utskottet.

Måndag kl 9.43

Valberedningen föreslår Lars Mikaelsson, central ombudsman, som förbundssekreterare och han väljs med acklamation.

Måndag kl 9.13

Bengt-Erik Johansson, ordförande i Dyslexiförbundet, och författaren Victor Estby berättar om ett pågående projekt om LO-yrken och läs- och skrivsvårigheter. Och hur yrkeslivet med olika medel kan förbättras för dyslektiker.

Söndag kl 17.35

Rösterna är räknade. Tommy Wreeth väljs till ordförande för Transport. Han tackar för förtroendet. Markus Pettersson berättar att han lämnar förbundet när kongressen är över.

Söndag kl 15.40

Valberedningens ordförande berättar att det fortfarande finns två kandidater till ordförandeposten: Tommy Wreeth och Markus Pettersson. Valberedningen låter kongressen avgöra utan att själv föreslå en av dem. Just nu håller kandidaterna korta anföranden för kongressen.

Söndag kl 15.00

Transportarbetaren intervjuar ITF:s Noel Coard, som talar till kongressen senare i eftermiddag.

Söndag kl 14.15

Anna Johansson, infrastrukturminister, håller sitt tal till transportarna.

Söndag 12:42

Ombuden går på lunch efter att, i stort sett i enighet, behandlat alla förslag inom området politik.

Söndag kl 11.58

Efter debatt beslöt kongressen att valet till ledamöter i förbundsstyrelsen även i framtiden ska vara fritt: Förslag om krav på en striktare fördelning mellan yrken, förtroendevalda på olika nivåer i förbundet, geografisk spridning avslogs.

Söndag kl 11.21

Transport ska under de närmaste fem åren utarbeta en långsiktig strategi över hur förbundets verksamhet ska se ut i framtiden. Vilka frågor som ska belysas bestämmer kongressen på andra beslutspunkter.

Söndag kl 11.06

Ombuden testar tekniken inför debatten om hur länge Transports ledning ska kunna jobba innan de går i pension.

Söndag kl 9.00

Ardalan Shekarabi, civilminster, berättar om vägen mot krav på schystare villkor vid offentliga upphandlingar.

Lördag kl 18.07

Beslut är fattat att Transports högsta ledning ska även i fortsättningen ska bestå av tre personer. Ingen avtalssekreterare ska väljas av kongressen.

Lördag kl 17

Kongressens viktigaste fråga? Vi frågade fem transportare under första dagen.

Lördag kl 16.30

Både förbundsstyrelsen och förbundsrådet har fått ansvarsfrihet för hela den femåriga kongressperioden. Därmed följde kongressen förslaget från revisorerna.

Lördag kl 13.00

Invigningen är i gång. Framåt eftermiddagen ska kongressen sedan bestämma om det verkställande utskottet ska bestå av tre eller fyra personer de närmaste fem åren.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.