Transports kongress 2017
Close
Slut på kongressen.
Close
Kongress 2017

Allt om kongressen 2017

Kongressen. Efter sex dagar i Örebro avslutar Transport sin kongress med avtackningar, tacktal, sång och fotografering. Här hittar du länkarna till referat, reportage, intervjuer och ledare.

Torsdag kl 14.05

Efter avtackningar och tacktal tar Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist gruppbilden på alla ombud, styrelsen och verkställande utskottet.

Torsdag kl 13.55

Internationalen sjungs som vid de flesta LO-fackliga kongresser. Men också Nenad Milosevics nyskrivna Transportlåt.

Torsdag kl 10.52

Kongressen debatterar och fattar beslut om välfärdsfrågor och försäkringar.  Ett blir att förbundet ska göra vad det kan för att stoppa alla tankar på att flytta upp gränserna i pensionssystemet.  

Inkomstförsäkringen skapade debatt.

Torsdag kl 9.00

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson talar när Transport startar sin sista kongressdag.

Onsdag kl 17.20

Beslut: Transportarbetarens fristående roll ska utredas.

Onsdag kl 17.19

Ledare: Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist om kampförbund och polarisering.

Onsdag kl 16

Vilket är bästa beslutet hittills? Enkät på webb-tv.

Onsdag kl 14.30

Nya förbundsordföranden kliver upp i talarstolen.

Onsdag kl 14.03

Nu finns beslutet: Transport är ett kampförbund.

Och lönemodellen med tariffer ska ses över.

Onsdag kl 11.30

Debatten om hur organisering bäst ska gå till blir lång.

Onsdag kl 11.10

Nolltolerans mot alkohol för medlemmarnas pengar klubbas efter debatt.

Onsdag kl 9.49

Kongressen fortsätter med debatter och beslut om olika motioner, först ut är blocket om organisationsfrågor.

Tisdag kl 17.35

Votering är begärd när det gäller valet av ersättare i förbundsstyrelsen. Valberedningen förbereder röstprocessen. Ombuden förbereder kvällsjobb.

Tisdag kl 16.40

Eduardo Chagas, generalsekreterare i Europeiska transportfederationen, håller tal.

Tisdag kl 16.35

Motioner om arbetsrätt behandlas. Ett beslut handlar om fackligt tolkcentrum.

Nästa område är avtalsfrågor. Färdtjänstavtal debatterades.

Arbetstider var också uppe till diskussion. För andra gången i rad beslutade kongressen att Transport ska jobbar för allmän 30-timmarsvecka.

Tisdag kl 14.54

Tommy Jonsson tog den sista platsen i förbundsstyrelsen. Hela ordinarie styrelsen är därmed utsedd.

Tisdag kl 14.35

Författaren Staffan Landin föreläser om fattigdomsbekämpning, mänsklig utveckling och förhållanden i världen.

Tisdag kl 11.15

Två namn till förbundsstyrelsen presenteras efter den andra valomgången.

Tisdag kl 11.00

Ombuden tar paus efter en lång debatt om de regionala skyddsombudens roll och hur de ska utses.

Tisdag kl 9.06

Anna Sundström, generalsekreterare i Palmecentret, talar om nödvändigheten av den globala arbetarrörelsen.

Måndag kl 18.41

Vad ska ledningen ta tag i? Första webb-tv-enkäten.

Måndag kl 15.30

De första sju namnen i förbundsstyrelsen är klara.

Måndag kl 12.33

Debatt pågår om ett antal förslag på ändringar i förbundets stadgar.

Måndag kl 11.23

Rösterna till förbundsstyrelsen räknas. För att bli vald måste den nominerade få minst hälften av de avlagda, godkända rösterna. De valda presenteras om en stund. Men sedan kan det bli en eller flera omgångar till, där kongressen väljer mellan dem som inte nådde upp till 50 procent av rösterna.

Måndag kl 11.15

Inrikesminister Anders Ygeman (S) svarar på publikens frågor.

Måndag kl 9.53

Anna Ryding, ombudsman i Västerås, väljs till förbundskassör i Transport. Valet skedde med acklamation.

Måndag kl 9.51

Matts Haglund, organisationssekreterare i dag, berättar att han har dragit tillbaka sin kandidatur till det verkställande utskottet.

Måndag kl 9.43

Valberedningen föreslår Lars Mikaelsson, central ombudsman, som förbundssekreterare och han väljs med acklamation.

Måndag kl 9.13

Bengt-Erik Johansson, ordförande i Dyslexiförbundet, och författaren Victor Estby berättar om ett pågående projekt om LO-yrken och läs- och skrivsvårigheter. Och hur yrkeslivet med olika medel kan förbättras för dyslektiker.

Söndag kl 17.35

Rösterna är räknade. Tommy Wreeth väljs till ordförande för Transport. Han tackar för förtroendet. Markus Pettersson berättar att han lämnar förbundet när kongressen är över.

Söndag kl 15.40

Valberedningens ordförande berättar att det fortfarande finns två kandidater till ordförandeposten: Tommy Wreeth och Markus Pettersson. Valberedningen låter kongressen avgöra utan att själv föreslå en av dem. Just nu håller kandidaterna korta anföranden för kongressen.

Söndag kl 15.00

Transportarbetaren intervjuar ITF:s Noel Coard, som talar till kongressen senare i eftermiddag.

Söndag kl 14.15

Anna Johansson, infrastrukturminister, håller sitt tal till transportarna.

Söndag 12:42

Ombuden går på lunch efter att, i stort sett i enighet, behandlat alla förslag inom området politik.

Söndag kl 11.58

Efter debatt beslöt kongressen att valet till ledamöter i förbundsstyrelsen även i framtiden ska vara fritt: Förslag om krav på en striktare fördelning mellan yrken, förtroendevalda på olika nivåer i förbundet, geografisk spridning avslogs.

Söndag kl 11.21

Transport ska under de närmaste fem åren utarbeta en långsiktig strategi över hur förbundets verksamhet ska se ut i framtiden. Vilka frågor som ska belysas bestämmer kongressen på andra beslutspunkter.

Söndag kl 11.06

Ombuden testar tekniken inför debatten om hur länge Transports ledning ska kunna jobba innan de går i pension.

Söndag kl 9.00

Ardalan Shekarabi, civilminster, berättar om vägen mot krav på schystare villkor vid offentliga upphandlingar.

Lördag kl 18.07

Beslut är fattat att Transports högsta ledning ska även i fortsättningen ska bestå av tre personer. Ingen avtalssekreterare ska väljas av kongressen.

Lördag kl 17

Kongressens viktigaste fråga? Vi frågade fem transportare under första dagen.

Lördag kl 16.30

Både förbundsstyrelsen och förbundsrådet har fått ansvarsfrihet för hela den femåriga kongressperioden. Därmed följde kongressen förslaget från revisorerna.

Lördag kl 13.00

Invigningen är i gång. Framåt eftermiddagen ska kongressen sedan bestämma om det verkställande utskottet ska bestå av tre eller fyra personer de närmaste fem åren.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.