Transports kongress 2017
Close
Slut på kongressen.
Close
Kongress 2017

Allt om kongressen 2017

Kongressen. Efter sex dagar i Örebro avslutar Transport sin kongress med avtackningar, tacktal, sång och fotografering. Här hittar du länkarna till referat, reportage, intervjuer och ledare.

Torsdag kl 14.05

Efter avtackningar och tacktal tar Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist gruppbilden på alla ombud, styrelsen och verkställande utskottet.

Torsdag kl 13.55

Internationalen sjungs som vid de flesta LO-fackliga kongresser. Men också Nenas Milosevics nyskrivna Transportlåt.

Torsdag kl 10.52

Kongressen debatterar och fattar beslut om välfärdsfrågor och försäkringar.  Ett blir att förbundet ska göra vad det kan för att stoppa alla tankar på att flytta upp gränserna i pensionssystemet.  

Inkomstförsäkringen skapade debatt.

Torsdag kl 9.00

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson talar när Transport startar sin sista kongressdag.

Onsdag kl 17.20

Beslut: Transportarbetarens fristående roll ska utredas.

Onsdag kl 17.19

Ledare: Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist om kampförbund och polarisering.

Onsdag kl 16

Vilket är bästa beslutet hittills? Enkät på webb-tv.

Onsdag kl 14.30

Nya förbundsordföranden kliver upp i talarstolen.

Onsdag kl 14.03

Nu finns beslutet: Transport är ett kampförbund.

Och lönemodellen med tariffer ska ses över.

Onsdag kl 11.30

Debatten om hur organisering bäst ska gå till blir lång.

Onsdag kl 11.10

Nolltolerans mot alkohol för medlemmarnas pengar klubbas efter debatt.

Onsdag kl 9.49

Kongressen fortsätter med debatter och beslut om olika motioner, först ut är blocket om organisationsfrågor.

Tisdag kl 17.35

Votering är begärd när det gäller valet av ersättare i förbundsstyrelsen. Valberedningen förbereder röstprocessen. Ombuden förbereder kvällsjobb.

Tisdag kl 16.40

Eduardo Chagas, generalsekreterare i Europeiska transportfederationen, håller tal.

Tisdag kl 16.35

Motioner om arbetsrätt behandlas. Ett beslut handlar om fackligt tolkcentrum.

Nästa område är avtalsfrågor. Färdtjänstavtal debatterades.

Arbetstider var också uppe till diskussion. För andra gången i rad beslutade kongressen att Transport ska jobbar för allmän 30-timmarsvecka.

Tisdag kl 14.54

Tommy Jonsson tog den sista platsen i förbundsstyrelsen. Hela ordinarie styrelsen är därmed utsedd.

Tisdag kl 14.35

Författaren Staffan Landin föreläser om fattigdomsbekämpning, mänsklig utveckling och förhållanden i världen.

Tisdag kl 11.15

Två namn till förbundsstyrelsen presenteras efter den andra valomgången.

Tisdag kl 11.00

Ombuden tar paus efter en lång debatt om de regionala skyddsombudens roll och hur de ska utses.

Tisdag kl 9.06

Anna Sundström, generalsekreterare i Palmecentret, talar om nödvändigheten av den globala arbetarrörelsen.

Måndag kl 18.41

Vad ska ledningen ta tag i? Första webb-tv-enkäten.

Måndag kl 15.30

De första sju namnen i förbundsstyrelsen är klara.

Måndag kl 12.33

Debatt pågår om ett antal förslag på ändringar i förbundets stadgar.

Måndag kl 11.23

Rösterna till förbundsstyrelsen räknas. För att bli vald måste den nominerade få minst hälften av de avlagda, godkända rösterna. De valda presenteras om en stund. Men sedan kan det bli en eller flera omgångar till, där kongressen väljer mellan dem som inte nådde upp till 50 procent av rösterna.

Måndag kl 11.15

Inrikesminister Anders Ygeman (S) svarar på publikens frågor.

Måndag kl 9.53

Anna Ryding, ombudsman i Västerås, väljs till förbundskassör i Transport. Valet skedde med acklamation.

Måndag kl 9.51

Matts Haglund, organisationssekreterare i dag, berättar att han har dragit tillbaka sin kandidatur till det verkställande utskottet.

Måndag kl 9.43

Valberedningen föreslår Lars Mikaelsson, central ombudsman, som förbundssekreterare och han väljs med acklamation.

Måndag kl 9.13

Bengt-Erik Johansson, ordförande i Dyslexiförbundet, och författaren Victor Estby berättar om ett pågående projekt om LO-yrken och läs- och skrivsvårigheter. Och hur yrkeslivet med olika medel kan förbättras för dyslektiker.

Söndag kl 17.35

Rösterna är räknade. Tommy Wreeth väljs till ordförande för Transport. Han tackar för förtroendet. Markus Pettersson berättar att han lämnar förbundet när kongressen är över.

Söndag kl 15.40

Valberedningens ordförande berättar att det fortfarande finns två kandidater till ordförandeposten: Tommy Wreeth och Markus Pettersson. Valberedningen låter kongressen avgöra utan att själv föreslå en av dem. Just nu håller kandidaterna korta anföranden för kongressen.

Söndag kl 15.00

Transportarbetaren intervjuar ITF:s Noel Coard, som talar till kongressen senare i eftermiddag.

Söndag kl 14.15

Anna Johansson, infrastrukturminister, håller sitt tal till transportarna.

Söndag 12:42

Ombuden går på lunch efter att, i stort sett i enighet, behandlat alla förslag inom området politik.

Söndag kl 11.58

Efter debatt beslöt kongressen att valet till ledamöter i förbundsstyrelsen även i framtiden ska vara fritt: Förslag om krav på en striktare fördelning mellan yrken, förtroendevalda på olika nivåer i förbundet, geografisk spridning avslogs.

Söndag kl 11.21

Transport ska under de närmaste fem åren utarbeta en långsiktig strategi över hur förbundets verksamhet ska se ut i framtiden. Vilka frågor som ska belysas bestämmer kongressen på andra beslutspunkter.

Söndag kl 11.06

Ombuden testar tekniken inför debatten om hur länge Transports ledning ska kunna jobba innan de går i pension.

Söndag kl 9.00

Ardalan Shekarabi, civilminster, berättar om vägen mot krav på schystare villkor vid offentliga upphandlingar.

Lördag kl 18.07

Beslut är fattat att Transports högsta ledning ska även i fortsättningen ska bestå av tre personer. Ingen avtalssekreterare ska väljas av kongressen.

Lördag kl 17

Kongressens viktigaste fråga? Vi frågade fem transportare under första dagen.

Lördag kl 16.30

Både förbundsstyrelsen och förbundsrådet har fått ansvarsfrihet för hela den femåriga kongressperioden. Därmed följde kongressen förslaget från revisorerna.

Lördag kl 13.00

Invigningen är i gång. Framåt eftermiddagen ska kongressen sedan bestämma om det verkställande utskottet ska bestå av tre eller fyra personer de närmaste fem åren.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.