Transports kongress 2017
Close
Slut på kongressen.
Close
Kongress 2017

Allt om kongressen 2017

Kongressen. Efter sex dagar i Örebro avslutar Transport sin kongress med avtackningar, tacktal, sång och fotografering. Här hittar du länkarna till referat, reportage, intervjuer och ledare.

Torsdag kl 14.05

Efter avtackningar och tacktal tar Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist gruppbilden på alla ombud, styrelsen och verkställande utskottet.

Torsdag kl 13.55

Internationalen sjungs som vid de flesta LO-fackliga kongresser. Men också Nenas Milosevics nyskrivna Transportlåt.

Torsdag kl 10.52

Kongressen debatterar och fattar beslut om välfärdsfrågor och försäkringar.  Ett blir att förbundet ska göra vad det kan för att stoppa alla tankar på att flytta upp gränserna i pensionssystemet.  

Inkomstförsäkringen skapade debatt.

Torsdag kl 9.00

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson talar när Transport startar sin sista kongressdag.

Onsdag kl 17.20

Beslut: Transportarbetarens fristående roll ska utredas.

Onsdag kl 17.19

Ledare: Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist om kampförbund och polarisering.

Onsdag kl 16

Vilket är bästa beslutet hittills? Enkät på webb-tv.

Onsdag kl 14.30

Nya förbundsordföranden kliver upp i talarstolen.

Onsdag kl 14.03

Nu finns beslutet: Transport är ett kampförbund.

Och lönemodellen med tariffer ska ses över.

Onsdag kl 11.30

Debatten om hur organisering bäst ska gå till blir lång.

Onsdag kl 11.10

Nolltolerans mot alkohol för medlemmarnas pengar klubbas efter debatt.

Onsdag kl 9.49

Kongressen fortsätter med debatter och beslut om olika motioner, först ut är blocket om organisationsfrågor.

Tisdag kl 17.35

Votering är begärd när det gäller valet av ersättare i förbundsstyrelsen. Valberedningen förbereder röstprocessen. Ombuden förbereder kvällsjobb.

Tisdag kl 16.40

Eduardo Chagas, generalsekreterare i Europeiska transportfederationen, håller tal.

Tisdag kl 16.35

Motioner om arbetsrätt behandlas. Ett beslut handlar om fackligt tolkcentrum.

Nästa område är avtalsfrågor. Färdtjänstavtal debatterades.

Arbetstider var också uppe till diskussion. För andra gången i rad beslutade kongressen att Transport ska jobbar för allmän 30-timmarsvecka.

Tisdag kl 14.54

Tommy Jonsson tog den sista platsen i förbundsstyrelsen. Hela ordinarie styrelsen är därmed utsedd.

Tisdag kl 14.35

Författaren Staffan Landin föreläser om fattigdomsbekämpning, mänsklig utveckling och förhållanden i världen.

Tisdag kl 11.15

Två namn till förbundsstyrelsen presenteras efter den andra valomgången.

Tisdag kl 11.00

Ombuden tar paus efter en lång debatt om de regionala skyddsombudens roll och hur de ska utses.

Tisdag kl 9.06

Anna Sundström, generalsekreterare i Palmecentret, talar om nödvändigheten av den globala arbetarrörelsen.

Måndag kl 18.41

Vad ska ledningen ta tag i? Första webb-tv-enkäten.

Måndag kl 15.30

De första sju namnen i förbundsstyrelsen är klara.

Måndag kl 12.33

Debatt pågår om ett antal förslag på ändringar i förbundets stadgar.

Måndag kl 11.23

Rösterna till förbundsstyrelsen räknas. För att bli vald måste den nominerade få minst hälften av de avlagda, godkända rösterna. De valda presenteras om en stund. Men sedan kan det bli en eller flera omgångar till, där kongressen väljer mellan dem som inte nådde upp till 50 procent av rösterna.

Måndag kl 11.15

Inrikesminister Anders Ygeman (S) svarar på publikens frågor.

Måndag kl 9.53

Anna Ryding, ombudsman i Västerås, väljs till förbundskassör i Transport. Valet skedde med acklamation.

Måndag kl 9.51

Matts Haglund, organisationssekreterare i dag, berättar att han har dragit tillbaka sin kandidatur till det verkställande utskottet.

Måndag kl 9.43

Valberedningen föreslår Lars Mikaelsson, central ombudsman, som förbundssekreterare och han väljs med acklamation.

Måndag kl 9.13

Bengt-Erik Johansson, ordförande i Dyslexiförbundet, och författaren Victor Estby berättar om ett pågående projekt om LO-yrken och läs- och skrivsvårigheter. Och hur yrkeslivet med olika medel kan förbättras för dyslektiker.

Söndag kl 17.35

Rösterna är räknade. Tommy Wreeth väljs till ordförande för Transport. Han tackar för förtroendet. Markus Pettersson berättar att han lämnar förbundet när kongressen är över.

Söndag kl 15.40

Valberedningens ordförande berättar att det fortfarande finns två kandidater till ordförandeposten: Tommy Wreeth och Markus Pettersson. Valberedningen låter kongressen avgöra utan att själv föreslå en av dem. Just nu håller kandidaterna korta anföranden för kongressen.

Söndag kl 15.00

Transportarbetaren intervjuar ITF:s Noel Coard, som talar till kongressen senare i eftermiddag.

Söndag kl 14.15

Anna Johansson, infrastrukturminister, håller sitt tal till transportarna.

Söndag 12:42

Ombuden går på lunch efter att, i stort sett i enighet, behandlat alla förslag inom området politik.

Söndag kl 11.58

Efter debatt beslöt kongressen att valet till ledamöter i förbundsstyrelsen även i framtiden ska vara fritt: Förslag om krav på en striktare fördelning mellan yrken, förtroendevalda på olika nivåer i förbundet, geografisk spridning avslogs.

Söndag kl 11.21

Transport ska under de närmaste fem åren utarbeta en långsiktig strategi över hur förbundets verksamhet ska se ut i framtiden. Vilka frågor som ska belysas bestämmer kongressen på andra beslutspunkter.

Söndag kl 11.06

Ombuden testar tekniken inför debatten om hur länge Transports ledning ska kunna jobba innan de går i pension.

Söndag kl 9.00

Ardalan Shekarabi, civilminster, berättar om vägen mot krav på schystare villkor vid offentliga upphandlingar.

Lördag kl 18.07

Beslut är fattat att Transports högsta ledning ska även i fortsättningen ska bestå av tre personer. Ingen avtalssekreterare ska väljas av kongressen.

Lördag kl 17

Kongressens viktigaste fråga? Vi frågade fem transportare under första dagen.

Lördag kl 16.30

Både förbundsstyrelsen och förbundsrådet har fått ansvarsfrihet för hela den femåriga kongressperioden. Därmed följde kongressen förslaget från revisorerna.

Lördag kl 13.00

Invigningen är i gång. Framåt eftermiddagen ska kongressen sedan bestämma om det verkställande utskottet ska bestå av tre eller fyra personer de närmaste fem åren.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.