Transports kongress 2017
Close
Slut på kongressen.
Close
Kongress 2017

Allt om kongressen 2017

Kongressen. Efter sex dagar i Örebro avslutar Transport sin kongress med avtackningar, tacktal, sång och fotografering. Här hittar du länkarna till referat, reportage, intervjuer och ledare.

Torsdag kl 14.05

Efter avtackningar och tacktal tar Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist gruppbilden på alla ombud, styrelsen och verkställande utskottet.

Torsdag kl 13.55

Internationalen sjungs som vid de flesta LO-fackliga kongresser. Men också Nenad Milosevics nyskrivna Transportlåt.

Torsdag kl 10.52

Kongressen debatterar och fattar beslut om välfärdsfrågor och försäkringar.  Ett blir att förbundet ska göra vad det kan för att stoppa alla tankar på att flytta upp gränserna i pensionssystemet.  

Inkomstförsäkringen skapade debatt.

Torsdag kl 9.00

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson talar när Transport startar sin sista kongressdag.

Onsdag kl 17.20

Beslut: Transportarbetarens fristående roll ska utredas.

Onsdag kl 17.19

Ledare: Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist om kampförbund och polarisering.

Onsdag kl 16

Vilket är bästa beslutet hittills? Enkät på webb-tv.

Onsdag kl 14.30

Nya förbundsordföranden kliver upp i talarstolen.

Onsdag kl 14.03

Nu finns beslutet: Transport är ett kampförbund.

Och lönemodellen med tariffer ska ses över.

Onsdag kl 11.30

Debatten om hur organisering bäst ska gå till blir lång.

Onsdag kl 11.10

Nolltolerans mot alkohol för medlemmarnas pengar klubbas efter debatt.

Onsdag kl 9.49

Kongressen fortsätter med debatter och beslut om olika motioner, först ut är blocket om organisationsfrågor.

Tisdag kl 17.35

Votering är begärd när det gäller valet av ersättare i förbundsstyrelsen. Valberedningen förbereder röstprocessen. Ombuden förbereder kvällsjobb.

Tisdag kl 16.40

Eduardo Chagas, generalsekreterare i Europeiska transportfederationen, håller tal.

Tisdag kl 16.35

Motioner om arbetsrätt behandlas. Ett beslut handlar om fackligt tolkcentrum.

Nästa område är avtalsfrågor. Färdtjänstavtal debatterades.

Arbetstider var också uppe till diskussion. För andra gången i rad beslutade kongressen att Transport ska jobbar för allmän 30-timmarsvecka.

Tisdag kl 14.54

Tommy Jonsson tog den sista platsen i förbundsstyrelsen. Hela ordinarie styrelsen är därmed utsedd.

Tisdag kl 14.35

Författaren Staffan Landin föreläser om fattigdomsbekämpning, mänsklig utveckling och förhållanden i världen.

Tisdag kl 11.15

Två namn till förbundsstyrelsen presenteras efter den andra valomgången.

Tisdag kl 11.00

Ombuden tar paus efter en lång debatt om de regionala skyddsombudens roll och hur de ska utses.

Tisdag kl 9.06

Anna Sundström, generalsekreterare i Palmecentret, talar om nödvändigheten av den globala arbetarrörelsen.

Måndag kl 18.41

Vad ska ledningen ta tag i? Första webb-tv-enkäten.

Måndag kl 15.30

De första sju namnen i förbundsstyrelsen är klara.

Måndag kl 12.33

Debatt pågår om ett antal förslag på ändringar i förbundets stadgar.

Måndag kl 11.23

Rösterna till förbundsstyrelsen räknas. För att bli vald måste den nominerade få minst hälften av de avlagda, godkända rösterna. De valda presenteras om en stund. Men sedan kan det bli en eller flera omgångar till, där kongressen väljer mellan dem som inte nådde upp till 50 procent av rösterna.

Måndag kl 11.15

Inrikesminister Anders Ygeman (S) svarar på publikens frågor.

Måndag kl 9.53

Anna Ryding, ombudsman i Västerås, väljs till förbundskassör i Transport. Valet skedde med acklamation.

Måndag kl 9.51

Matts Haglund, organisationssekreterare i dag, berättar att han har dragit tillbaka sin kandidatur till det verkställande utskottet.

Måndag kl 9.43

Valberedningen föreslår Lars Mikaelsson, central ombudsman, som förbundssekreterare och han väljs med acklamation.

Måndag kl 9.13

Bengt-Erik Johansson, ordförande i Dyslexiförbundet, och författaren Victor Estby berättar om ett pågående projekt om LO-yrken och läs- och skrivsvårigheter. Och hur yrkeslivet med olika medel kan förbättras för dyslektiker.

Söndag kl 17.35

Rösterna är räknade. Tommy Wreeth väljs till ordförande för Transport. Han tackar för förtroendet. Markus Pettersson berättar att han lämnar förbundet när kongressen är över.

Söndag kl 15.40

Valberedningens ordförande berättar att det fortfarande finns två kandidater till ordförandeposten: Tommy Wreeth och Markus Pettersson. Valberedningen låter kongressen avgöra utan att själv föreslå en av dem. Just nu håller kandidaterna korta anföranden för kongressen.

Söndag kl 15.00

Transportarbetaren intervjuar ITF:s Noel Coard, som talar till kongressen senare i eftermiddag.

Söndag kl 14.15

Anna Johansson, infrastrukturminister, håller sitt tal till transportarna.

Söndag 12:42

Ombuden går på lunch efter att, i stort sett i enighet, behandlat alla förslag inom området politik.

Söndag kl 11.58

Efter debatt beslöt kongressen att valet till ledamöter i förbundsstyrelsen även i framtiden ska vara fritt: Förslag om krav på en striktare fördelning mellan yrken, förtroendevalda på olika nivåer i förbundet, geografisk spridning avslogs.

Söndag kl 11.21

Transport ska under de närmaste fem åren utarbeta en långsiktig strategi över hur förbundets verksamhet ska se ut i framtiden. Vilka frågor som ska belysas bestämmer kongressen på andra beslutspunkter.

Söndag kl 11.06

Ombuden testar tekniken inför debatten om hur länge Transports ledning ska kunna jobba innan de går i pension.

Söndag kl 9.00

Ardalan Shekarabi, civilminster, berättar om vägen mot krav på schystare villkor vid offentliga upphandlingar.

Lördag kl 18.07

Beslut är fattat att Transports högsta ledning ska även i fortsättningen ska bestå av tre personer. Ingen avtalssekreterare ska väljas av kongressen.

Lördag kl 17

Kongressens viktigaste fråga? Vi frågade fem transportare under första dagen.

Lördag kl 16.30

Både förbundsstyrelsen och förbundsrådet har fått ansvarsfrihet för hela den femåriga kongressperioden. Därmed följde kongressen förslaget från revisorerna.

Lördag kl 13.00

Invigningen är i gång. Framåt eftermiddagen ska kongressen sedan bestämma om det verkställande utskottet ska bestå av tre eller fyra personer de närmaste fem åren.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.