Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.
Close
Tommy Wreeth och Transports internationella chef Peter Lövkvist på plats i Singapore.
Close

Internationell kongress kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Den internationella transportarbetarkongressen beskrivs i dag i Aftonbladet utifrån svenska Transports kostnader för den. Totalsumman landar på 600 000 kronor för tolv personer som var utsända till ITF-kongressen i Singapore. Den pågick i sju dagar.

Tommy Wreeth, ordförande i Transport och en av deltagarna, är kostnaden rimlig?

– Det går alltid att resonera kring vad som är rimligt. Vi har följt förbundets resepolicy och i den står det att vi kan åka affärsklass när en flygresa tar över fem timmar.

Själva resorna kostade, enligt Transports kommunikationsavdelning, runt 25 000 kronor per person. Hotellet, som var bokat av arrangören ITF, kostade 2 200 kronor per natt.

Varför hölls kongressen så långt bort från Sverige?

– Det är ITF som beslutar var den ska hållas, och grunden är att den ska rulla mellan världsdelarna så att det blir rättvist mellan de olika förbunden. Förra gången, 2014, var vi i Sofia i Bulgarien.

Behövde Transport skicka tolv personer till Singapore?

– Jag tycker vi gjorde en rimlig bedömning. Sex var delegater på kongressen, utsedda av Transports styrelse. Resten var rådgivare så att vi kunde täcka in alla möten i de olika sektionerna.

Här behövs en beskrivning av hur en kongress med Internationella Transportfederationen går till:

Första dagen samlas delegaterna för övergripande diskussioner. Därefter följer en rad dagar med möten i olika yrkessektioner, för Transports del handlar det om åkeri (eller väg som är det internationella samlingsnamnet), hamn, flyg och taxi. Till detta kommer speciella kvinno- och ungdomssektioner. Under sektionsmötena diskuteras motioner och fattas beslut som sedan konfirmeras under slutdagarna i plenum.

Varför ska svenska Transport vara med på allt det där?

– De flesta av våra yrkesgrupper jobbar på en global marknad, därför är det oerhört viktigt att bevaka våra medlemmars intressen. Det kan handla om att helautomatiseringen av hamnar och terminaler har kommit längre i andra länder, och vad vi som fack kan göra för att inte bli frånåkta när den utvecklingen når Sverige.

– Men vi kan också bidra själva internationellt genom att prata för den svenska modellen med kollektivavtal.

Konkret, berätta något resultat från kongressen.

– På vårt initiativ bildades en egen avdelning för lager- och terminalarbetare. Den sorteras in under vägsektionen och ska arbeta med branschens specifika frågor som automatiseringen.

– Kongressen diskuterade också utförligt Ikea och förhållandena för chaufförer som kör för företaget. Direkt efteråt kom Ikeas besked om att företaget ska kräva kollektivavtal eller liknande villkor på åkerier som anlitas, det som vi samtalat om på svensk och internationell nivå i flera år.

Vilka reaktioner har förbundet fått efter Aftonbladets publicering?

– En del upprörda medlemmar har hört av sig efter tidningens publicering och vinkling. Vi försöker ge dem en mer komplett beskrivning av syftet med kongressen.

Själv åkte Tommy Wreeth tidigare till Singapore och tog tre dagars semester på plats. Flera av de andra i Transports delegation semestrade också före eller efter kongressen.

– Självklart betalade vi hotellet själva under semesterdagarna, säger Tommy Wreeth.

Kunde du och de andra som startade med semester ha tagit en billigare flygresa när ni inte skulle landa direkt före kongressjobbet?

– Vi är i gång med en översyn av resereglementet, och får överväga om vi i framtiden ska betala mellanskillnaden själv i en sådan situation. Eller om vi helt enkelt inte ska åka i förväg på framtida kongresser och konferenser.

Översynen av samtliga Transports policyer påbörjades för ett och ett halvt år sedan i samband med att förra ordföranden Lars Lindgren lämnade sin post. Han avgick efter att Aftonbladet berättat om hans representation och hur han använt en tjänstebil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stolt medlem sen 1979:
    19 november, 2018

    Beklämmande att så många har sin världsbild utifrån kvällstidningarnas sensationer.

  2. Dick:
    19 november, 2018

    Det började med topparna och Organizer projekten, (se andra artiklar). Och sedan spridigt sig ned till lokalnivå där förtroendevalda försöker kuppa bort sina kollegor, kör fulspel för att få lite av smulorna som vi alla ska dela på. Transport har tappat sin kämparglöd och blivit ett låtsas "svenskt näringsliv.

  3. Anders Ornell:
    19 november, 2018

    Jag tycker att det är beklämmande när våra så kallade företrädare helt tappar fotfästet i verkligheten.
    Jag har varit medlem i avd 46 Arlanda sedan 1989 och jag är även arbetstagarrepresentant i våran styrelse. Men nu är det morsning och godbye. Tack för kaffet.

  4. Pelle:
    18 november, 2018

    Styrelsen förskingrar våra medlemsavgifter, samtidigt som man anser sig ha så "hög moral", att man inte tillåter aktiva SD-are i facket!
    Beklämmande värdegrund ....

  5. Gert christensen:
    18 november, 2018

    Man kuppar bort den bäste ordförande Transport haft och sen gör man ännu värre saker än de man påstår han gjort!
    Fy tusan för denna skenhelighet och respektlöshet för medlemspengarna.
    Nu pratar man om att se över regelverket, det är bedrövligt att det först behövs en blåslampa där bak innan man skärper sig. Man kan undra hur mycket mer har skett utan att kommit fram?

  6. Lennart:
    16 november, 2018

    Vill inte säga för mycket men ovanstående kommentarer låter inte trovärdigt!
    Mao tycker inte om när man snor pengar fr medlemmar i Transport!

  7. Matthias Blom:
    16 november, 2018

    Man kan bli kräksjuk för mindre.

  8. Örjan Torpe:
    16 november, 2018

    600.000:- genom 12 st personer är lika med 50.000:- oer skalle. resan gick på 25.000:- st
    8 dagar a 2.200 = 17.600 för hotellet. Vad hände med det andra 7.400 kronorna

  9. Martin A:
    16 november, 2018

    Detta är inte försvarbart .... har altid varit " stolt " medlem av transport , idag skäms man för hur våra medlemsavgifter bränns på lyxliv

  10. Jan-Olof Nygren:
    16 november, 2018

    Det är tydligen stor skillnad mellan folk och fä.
    Inget annat att förvänta sig av transporttoppen eftersom de redan fjärmat sig från de som försörjer dem.

  11. Anders Petersson:
    16 november, 2018

    angående den semester dom tog i samband med mötet så borde dom inte bara stå för hotellet själva utan även en av resorna som nu medlemmarna får stå för INTE OK,

Lästips:

Tommy Wreeth

Vi ser ut att ha dragit det kortaste strået …

Ordförandeord. Så har januariöverenskommelsen manifesterat sig i en höstbudget som presenterades för någon vecka sedan.

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Tommy Wreeth

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.