Kommuner tar sociala hänsyn vid upphandling av taxi

Krav på arbetsvillkor. Flera kommuner väljer att använda Upphandlingsmyndighetens guide för kräva kollektivavtalsliknande villkor när de upphandlar färdtjänst och skolskjutsar. – Det ska inte löna sig att dumpa löner eller andra sociala villkor för förarna, säger Emmelie Rova, upphandlingsstrateg i Östhammars kommun.

I oktober förra året lanserade den statliga Upphandlingsmyndigheten en guide över hur kommuner och myndigheter ska kunna ställa krav på bland annat goda sociala villkor i samband med upphandlingar. Den finns på myndighetens webbplats.

De företag som lämnar anbud, till en kommun eller myndighet som använder sig av upphandlingskriterierna i guiden, ska antingen ha kollektivavtal eller leva upp till förhållandena i ett kollektivavtal.

Emmelie Rova är upphandlingsstrateg i Östhammars kommun vid Upplandskusten. Där har man valt att använda sig av guiden i en kommande upphandling av skolskjutsar och färdtjänst i taxibilar.

– Den politiska enigheten om att använda kollektivavtalsliknande villkor i upphandlingen är bred och frågan är inte alls kontroversiell i kommunen, säger Emmelie Rova.

Det är första gången som Östhammar använder sig av kollektivavtalsliknande villkor. Att ta fram och ställa egna krav är kostsamt och tar stora resurser i anspråk, enligt Emmelie Rova.

– Det fina med de här upphandlingskriterierna är att de är kvalitetssäkrade så att vi som kommun kan känna oss trygga med att använda oss av den rekommendation som Upphandlingsmyndigheten ger.

Om Östhammars kommun kommer att fortsätta att använda kollektivavtalsliknande villkor i andra upphandlingar återstår att se, den kommande taxiupphandlingen får visa hur det fungerar.

På Upphandlingsmyndigheten är Karin Sandkull arbetsrättsexpert.

– De kriterier som nu finns på vår webbplats är ett exempel på hur vi kan ge stöd till upphandlande myndigheter och kommuner. Vi ser att dokumenten laddas ned. När lite tid har gått kan ett nästa steg bli att titta närmare på i vad mån de används, säger hon.

Regeringen har tidigare, genom civilminister Ardalan Shekarabi (S), agerat för att kollektivavtalsliknande villkor ska bli en del av lagen om upphandling. Ett förslag arbetades fram utifrån ett EU-direktiv under fjolåret och presenterades i juni 2016.

Ministern hoppades på ett politiskt stöd från Sverigedemokraterna (SD), men partiet drog i september förra året tillbaka detta. Partiledaren Jimmie Åkesson hävdade att förslaget i princip omöjliggjorde för små företag utan kollektivavtal att lägga anbud samt att regeringen inte hade pratat med SD under utarbetandet av lagförslaget.

Då Alliansens alla partier redan tidigare hade sagt nej till förslaget skulle det falla i riksdagen.

Vid riksdagsomröstningen den 30 november gick propositionen delvis igenom. Dock blev det nej till de delar av förslaget som rörde krav på lön, semester och arbetstid samt möjligheten att ställa krav på tjänstepension och försäkring.

Enligt tidningen Arbetet förhandlar regeringen återigen med allianspartierna om de delar som fick nej. Ett förslag skulle ha funnits framme den 24 januari i år, men samtalen har dragit ut på tiden. Något nytt datum har inte presenterats.

Upphandlingsmyndighetens kriterier består av särskilda kontraktsvillkor och omfattar även det lön, semester och arbetstid. De har tagits fram i samarbete med en expertgrupp där bland andra Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund ingick.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Blomstrand:
    24 augusti, 2017

    Åker ni med Uber, riskerar ni era liv och era ägodelar..!!!!!! Ni väljer själva....

Lästips:

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.