Kommuner tar sociala hänsyn vid upphandling av taxi

Krav på arbetsvillkor. Flera kommuner väljer att använda Upphandlingsmyndighetens guide för kräva kollektivavtalsliknande villkor när de upphandlar färdtjänst och skolskjutsar. – Det ska inte löna sig att dumpa löner eller andra sociala villkor för förarna, säger Emmelie Rova, upphandlingsstrateg i Östhammars kommun.

I oktober förra året lanserade den statliga Upphandlingsmyndigheten en guide över hur kommuner och myndigheter ska kunna ställa krav på bland annat goda sociala villkor i samband med upphandlingar. Den finns på myndighetens webbplats.

De företag som lämnar anbud, till en kommun eller myndighet som använder sig av upphandlingskriterierna i guiden, ska antingen ha kollektivavtal eller leva upp till förhållandena i ett kollektivavtal.

Emmelie Rova är upphandlingsstrateg i Östhammars kommun vid Upplandskusten. Där har man valt att använda sig av guiden i en kommande upphandling av skolskjutsar och färdtjänst i taxibilar.

– Den politiska enigheten om att använda kollektivavtalsliknande villkor i upphandlingen är bred och frågan är inte alls kontroversiell i kommunen, säger Emmelie Rova.

Det är första gången som Östhammar använder sig av kollektivavtalsliknande villkor. Att ta fram och ställa egna krav är kostsamt och tar stora resurser i anspråk, enligt Emmelie Rova.

– Det fina med de här upphandlingskriterierna är att de är kvalitetssäkrade så att vi som kommun kan känna oss trygga med att använda oss av den rekommendation som Upphandlingsmyndigheten ger.

Om Östhammars kommun kommer att fortsätta att använda kollektivavtalsliknande villkor i andra upphandlingar återstår att se, den kommande taxiupphandlingen får visa hur det fungerar.

På Upphandlingsmyndigheten är Karin Sandkull arbetsrättsexpert.

– De kriterier som nu finns på vår webbplats är ett exempel på hur vi kan ge stöd till upphandlande myndigheter och kommuner. Vi ser att dokumenten laddas ned. När lite tid har gått kan ett nästa steg bli att titta närmare på i vad mån de används, säger hon.

Regeringen har tidigare, genom civilminister Ardalan Shekarabi (S), agerat för att kollektivavtalsliknande villkor ska bli en del av lagen om upphandling. Ett förslag arbetades fram utifrån ett EU-direktiv under fjolåret och presenterades i juni 2016.

Ministern hoppades på ett politiskt stöd från Sverigedemokraterna (SD), men partiet drog i september förra året tillbaka detta. Partiledaren Jimmie Åkesson hävdade att förslaget i princip omöjliggjorde för små företag utan kollektivavtal att lägga anbud samt att regeringen inte hade pratat med SD under utarbetandet av lagförslaget.

Då Alliansens alla partier redan tidigare hade sagt nej till förslaget skulle det falla i riksdagen.

Vid riksdagsomröstningen den 30 november gick propositionen delvis igenom. Dock blev det nej till de delar av förslaget som rörde krav på lön, semester och arbetstid samt möjligheten att ställa krav på tjänstepension och försäkring.

Enligt tidningen Arbetet förhandlar regeringen återigen med allianspartierna om de delar som fick nej. Ett förslag skulle ha funnits framme den 24 januari i år, men samtalen har dragit ut på tiden. Något nytt datum har inte presenterats.

Upphandlingsmyndighetens kriterier består av särskilda kontraktsvillkor och omfattar även det lön, semester och arbetstid. De har tagits fram i samarbete med en expertgrupp där bland andra Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund ingick.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Blomstrand:
    24 augusti, 2017

    Åker ni med Uber, riskerar ni era liv och era ägodelar..!!!!!! Ni väljer själva....

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.