Kommuner tar sociala hänsyn vid upphandling av taxi

Krav på arbetsvillkor. Flera kommuner väljer att använda Upphandlingsmyndighetens guide för kräva kollektivavtalsliknande villkor när de upphandlar färdtjänst och skolskjutsar. – Det ska inte löna sig att dumpa löner eller andra sociala villkor för förarna, säger Emmelie Rova, upphandlingsstrateg i Östhammars kommun.

I oktober förra året lanserade den statliga Upphandlingsmyndigheten en guide över hur kommuner och myndigheter ska kunna ställa krav på bland annat goda sociala villkor i samband med upphandlingar. Den finns på myndighetens webbplats.

De företag som lämnar anbud, till en kommun eller myndighet som använder sig av upphandlingskriterierna i guiden, ska antingen ha kollektivavtal eller leva upp till förhållandena i ett kollektivavtal.

Emmelie Rova är upphandlingsstrateg i Östhammars kommun vid Upplandskusten. Där har man valt att använda sig av guiden i en kommande upphandling av skolskjutsar och färdtjänst i taxibilar.

– Den politiska enigheten om att använda kollektivavtalsliknande villkor i upphandlingen är bred och frågan är inte alls kontroversiell i kommunen, säger Emmelie Rova.

Det är första gången som Östhammar använder sig av kollektivavtalsliknande villkor. Att ta fram och ställa egna krav är kostsamt och tar stora resurser i anspråk, enligt Emmelie Rova.

– Det fina med de här upphandlingskriterierna är att de är kvalitetssäkrade så att vi som kommun kan känna oss trygga med att använda oss av den rekommendation som Upphandlingsmyndigheten ger.

Om Östhammars kommun kommer att fortsätta att använda kollektivavtalsliknande villkor i andra upphandlingar återstår att se, den kommande taxiupphandlingen får visa hur det fungerar.

På Upphandlingsmyndigheten är Karin Sandkull arbetsrättsexpert.

– De kriterier som nu finns på vår webbplats är ett exempel på hur vi kan ge stöd till upphandlande myndigheter och kommuner. Vi ser att dokumenten laddas ned. När lite tid har gått kan ett nästa steg bli att titta närmare på i vad mån de används, säger hon.

Regeringen har tidigare, genom civilminister Ardalan Shekarabi (S), agerat för att kollektivavtalsliknande villkor ska bli en del av lagen om upphandling. Ett förslag arbetades fram utifrån ett EU-direktiv under fjolåret och presenterades i juni 2016.

Ministern hoppades på ett politiskt stöd från Sverigedemokraterna (SD), men partiet drog i september förra året tillbaka detta. Partiledaren Jimmie Åkesson hävdade att förslaget i princip omöjliggjorde för små företag utan kollektivavtal att lägga anbud samt att regeringen inte hade pratat med SD under utarbetandet av lagförslaget.

Då Alliansens alla partier redan tidigare hade sagt nej till förslaget skulle det falla i riksdagen.

Vid riksdagsomröstningen den 30 november gick propositionen delvis igenom. Dock blev det nej till de delar av förslaget som rörde krav på lön, semester och arbetstid samt möjligheten att ställa krav på tjänstepension och försäkring.

Enligt tidningen Arbetet förhandlar regeringen återigen med allianspartierna om de delar som fick nej. Ett förslag skulle ha funnits framme den 24 januari i år, men samtalen har dragit ut på tiden. Något nytt datum har inte presenterats.

Upphandlingsmyndighetens kriterier består av särskilda kontraktsvillkor och omfattar även det lön, semester och arbetstid. De har tagits fram i samarbete med en expertgrupp där bland andra Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund ingick.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Blomstrand:
    24 augusti, 2017

    Åker ni med Uber, riskerar ni era liv och era ägodelar..!!!!!! Ni väljer själva....

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxiförare skjutna och misshandlade

Taxi. En taxiförare skottskadades i Malmö i helgen. Två blev attackerade och hotade av en rånare.

Transportarbetarens logga

Staten betalar förarnas lön – men stormen fortsätter i taxibolaget

Färdtjänst. Ringduve taxis rekonstruktör fick gå efter klagomål från Skatteverket. En chaufför har vunnit en lönetvist mot bolaget och en annan väntar fortfarande på att företaget ska dyka upp vid förhandlingsbordet.

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.