Kommuner tar sociala hänsyn vid upphandling av taxi

Krav på arbetsvillkor. Flera kommuner väljer att använda Upphandlingsmyndighetens guide för kräva kollektivavtalsliknande villkor när de upphandlar färdtjänst och skolskjutsar. – Det ska inte löna sig att dumpa löner eller andra sociala villkor för förarna, säger Emmelie Rova, upphandlingsstrateg i Östhammars kommun.

I oktober förra året lanserade den statliga Upphandlingsmyndigheten en guide över hur kommuner och myndigheter ska kunna ställa krav på bland annat goda sociala villkor i samband med upphandlingar. Den finns på myndighetens webbplats.

De företag som lämnar anbud, till en kommun eller myndighet som använder sig av upphandlingskriterierna i guiden, ska antingen ha kollektivavtal eller leva upp till förhållandena i ett kollektivavtal.

Emmelie Rova är upphandlingsstrateg i Östhammars kommun vid Upplandskusten. Där har man valt att använda sig av guiden i en kommande upphandling av skolskjutsar och färdtjänst i taxibilar.

– Den politiska enigheten om att använda kollektivavtalsliknande villkor i upphandlingen är bred och frågan är inte alls kontroversiell i kommunen, säger Emmelie Rova.

Det är första gången som Östhammar använder sig av kollektivavtalsliknande villkor. Att ta fram och ställa egna krav är kostsamt och tar stora resurser i anspråk, enligt Emmelie Rova.

– Det fina med de här upphandlingskriterierna är att de är kvalitetssäkrade så att vi som kommun kan känna oss trygga med att använda oss av den rekommendation som Upphandlingsmyndigheten ger.

Om Östhammars kommun kommer att fortsätta att använda kollektivavtalsliknande villkor i andra upphandlingar återstår att se, den kommande taxiupphandlingen får visa hur det fungerar.

På Upphandlingsmyndigheten är Karin Sandkull arbetsrättsexpert.

– De kriterier som nu finns på vår webbplats är ett exempel på hur vi kan ge stöd till upphandlande myndigheter och kommuner. Vi ser att dokumenten laddas ned. När lite tid har gått kan ett nästa steg bli att titta närmare på i vad mån de används, säger hon.

Regeringen har tidigare, genom civilminister Ardalan Shekarabi (S), agerat för att kollektivavtalsliknande villkor ska bli en del av lagen om upphandling. Ett förslag arbetades fram utifrån ett EU-direktiv under fjolåret och presenterades i juni 2016.

Ministern hoppades på ett politiskt stöd från Sverigedemokraterna (SD), men partiet drog i september förra året tillbaka detta. Partiledaren Jimmie Åkesson hävdade att förslaget i princip omöjliggjorde för små företag utan kollektivavtal att lägga anbud samt att regeringen inte hade pratat med SD under utarbetandet av lagförslaget.

Då Alliansens alla partier redan tidigare hade sagt nej till förslaget skulle det falla i riksdagen.

Vid riksdagsomröstningen den 30 november gick propositionen delvis igenom. Dock blev det nej till de delar av förslaget som rörde krav på lön, semester och arbetstid samt möjligheten att ställa krav på tjänstepension och försäkring.

Enligt tidningen Arbetet förhandlar regeringen återigen med allianspartierna om de delar som fick nej. Ett förslag skulle ha funnits framme den 24 januari i år, men samtalen har dragit ut på tiden. Något nytt datum har inte presenterats.

Upphandlingsmyndighetens kriterier består av särskilda kontraktsvillkor och omfattar även det lön, semester och arbetstid. De har tagits fram i samarbete med en expertgrupp där bland andra Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund ingick.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Blomstrand:
    24 augusti, 2017

    Åker ni med Uber, riskerar ni era liv och era ägodelar..!!!!!! Ni väljer själva....

Lästips:

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Ringduve taxiförare på avd 12

100 taxiförare blåsta på månadslönen

Löner. Ett av landets största taxiåkerier, Ringduve taxi i Malmö, har lurat omkring 100 chaufförer på lönen. Här kan ni läsa hela historien.

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.