Transportare på Arvidsjaurs flygplats.
Close
Transportarna på Arvidsjaurs flygplats har fått sitt centrala avtal klart. Nu återstår lokala förhandlingar.
Close

Kommunala avtal klara

Det finns faktiskt transportare med individuella löner. De är inte många – men i går fick de som jobbar i vissa kommunala bolag, som flygplatsen i Arvidsjaur, sitt nya avtal. Hela gruppen får i snitt 2,2 procent och alla garanteras 300 kronor i lönehöjning.

Förhandlingarna för flygplatspersonal på kommunala flygplatser och miljöarbetare i kommunala bolag är klara. Transports motpart heter KFS – som ska tydas Kommunala företagens samorganisation – och parterna förhandlade om de båda avtalen samtidigt.

Resultatet blev:

Ett tolv månader långt avtal från den 1 april. Löneutrymmet är 2,2 procent, men lönerna fördelas i lokala förhandlingar. Om parterna inte kommer överens blir det central förhandling på den enskilda arbetsplatsen. Alla Transports medlemmar på bolagen är dock garanterade minst 300 kronor.

Efter höjningen ska den som ha fyllt 19 år tjäna minst 19 349 kronor.

Arbetsgivarna gick in i förhandlingen med kravet att hela höjningen skulle fördelas individuellt. Transport hade den rakt motsatta hållningen: Alla skulle garanteras den höjning som de centrala parterna enades om.

– Vi är ju inte förtjusta i individuella löner, säger Peter Winsten, central ombudsman och en av Transports förhandlare. Men det blev en klassisk förhandling där vi möttes om nivån på den garanterade höjningen.

Det betyder att ungefär hälften av löneökningen är garanterad, resten fördelas mellan de anställda i lokala förhandlingar. Leif Härnvall, ombudsman på Transports flygavdelning, berättar hur en lokal förhandling kan gå till:

– Arbetsgivaren kommer med sitt förslag som jag och de lokala gubbarna begrundar. Vi har förstås också ett eget förslag på hur lönepotten ska fördelas. Vår linje är att de som har samma ansvar och formell kompetens ska få lika mycket. Sedan brukar vi komma överens med arbetsgivarna.

Den lokala uppgörelsen handlar enbart om Transports medlemmar på arbetsplatsen. Övriga får sin lön bestämd av chefen. Ickemedlemmar har inte heller de garanterade 300 kronorna. När det gäller flyget är det bara Västerås och Arvidsjaur som har kommunala flygplatser där KFS-avtalet gäller.

Att anställda i de kommunala bolagen har individuella löner har sin förklaring i att avtalen för kommunalt anställda har den konstruktionen.

I avtalen med KFS har även en rad redaktionella ändringar gjorts för att få modernare skrivningar.

Transport har fört parallella förhandlingar med den andra arbetsgivarorganisationen för kommunala bolag, Pacta. Där är ingen uppgörelse klar än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.