Transportare på Arvidsjaurs flygplats.
Close
Transportarna på Arvidsjaurs flygplats har fått sitt centrala avtal klart. Nu återstår lokala förhandlingar.
Close

Kommunala avtal klara

Det finns faktiskt transportare med individuella löner. De är inte många – men i går fick de som jobbar i vissa kommunala bolag, som flygplatsen i Arvidsjaur, sitt nya avtal. Hela gruppen får i snitt 2,2 procent och alla garanteras 300 kronor i lönehöjning.

Förhandlingarna för flygplatspersonal på kommunala flygplatser och miljöarbetare i kommunala bolag är klara. Transports motpart heter KFS – som ska tydas Kommunala företagens samorganisation – och parterna förhandlade om de båda avtalen samtidigt.

Resultatet blev:

Ett tolv månader långt avtal från den 1 april. Löneutrymmet är 2,2 procent, men lönerna fördelas i lokala förhandlingar. Om parterna inte kommer överens blir det central förhandling på den enskilda arbetsplatsen. Alla Transports medlemmar på bolagen är dock garanterade minst 300 kronor.

Efter höjningen ska den som ha fyllt 19 år tjäna minst 19 349 kronor.

Arbetsgivarna gick in i förhandlingen med kravet att hela höjningen skulle fördelas individuellt. Transport hade den rakt motsatta hållningen: Alla skulle garanteras den höjning som de centrala parterna enades om.

– Vi är ju inte förtjusta i individuella löner, säger Peter Winsten, central ombudsman och en av Transports förhandlare. Men det blev en klassisk förhandling där vi möttes om nivån på den garanterade höjningen.

Det betyder att ungefär hälften av löneökningen är garanterad, resten fördelas mellan de anställda i lokala förhandlingar. Leif Härnvall, ombudsman på Transports flygavdelning, berättar hur en lokal förhandling kan gå till:

– Arbetsgivaren kommer med sitt förslag som jag och de lokala gubbarna begrundar. Vi har förstås också ett eget förslag på hur lönepotten ska fördelas. Vår linje är att de som har samma ansvar och formell kompetens ska få lika mycket. Sedan brukar vi komma överens med arbetsgivarna.

Den lokala uppgörelsen handlar enbart om Transports medlemmar på arbetsplatsen. Övriga får sin lön bestämd av chefen. Ickemedlemmar har inte heller de garanterade 300 kronorna. När det gäller flyget är det bara Västerås och Arvidsjaur som har kommunala flygplatser där KFS-avtalet gäller.

Att anställda i de kommunala bolagen har individuella löner har sin förklaring i att avtalen för kommunalt anställda har den konstruktionen.

I avtalen med KFS har även en rad redaktionella ändringar gjorts för att få modernare skrivningar.

Transport har fört parallella förhandlingar med den andra arbetsgivarorganisationen för kommunala bolag, Pacta. Där är ingen uppgörelse klar än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.