Transportare på Arvidsjaurs flygplats.
Close
Transportarna på Arvidsjaurs flygplats har fått sitt centrala avtal klart. Nu återstår lokala förhandlingar.
Close

Kommunala avtal klara

Det finns faktiskt transportare med individuella löner. De är inte många – men i går fick de som jobbar i vissa kommunala bolag, som flygplatsen i Arvidsjaur, sitt nya avtal. Hela gruppen får i snitt 2,2 procent och alla garanteras 300 kronor i lönehöjning.

Förhandlingarna för flygplatspersonal på kommunala flygplatser och miljöarbetare i kommunala bolag är klara. Transports motpart heter KFS – som ska tydas Kommunala företagens samorganisation – och parterna förhandlade om de båda avtalen samtidigt.

Resultatet blev:

Ett tolv månader långt avtal från den 1 april. Löneutrymmet är 2,2 procent, men lönerna fördelas i lokala förhandlingar. Om parterna inte kommer överens blir det central förhandling på den enskilda arbetsplatsen. Alla Transports medlemmar på bolagen är dock garanterade minst 300 kronor.

Efter höjningen ska den som ha fyllt 19 år tjäna minst 19 349 kronor.

Arbetsgivarna gick in i förhandlingen med kravet att hela höjningen skulle fördelas individuellt. Transport hade den rakt motsatta hållningen: Alla skulle garanteras den höjning som de centrala parterna enades om.

– Vi är ju inte förtjusta i individuella löner, säger Peter Winsten, central ombudsman och en av Transports förhandlare. Men det blev en klassisk förhandling där vi möttes om nivån på den garanterade höjningen.

Det betyder att ungefär hälften av löneökningen är garanterad, resten fördelas mellan de anställda i lokala förhandlingar. Leif Härnvall, ombudsman på Transports flygavdelning, berättar hur en lokal förhandling kan gå till:

– Arbetsgivaren kommer med sitt förslag som jag och de lokala gubbarna begrundar. Vi har förstås också ett eget förslag på hur lönepotten ska fördelas. Vår linje är att de som har samma ansvar och formell kompetens ska få lika mycket. Sedan brukar vi komma överens med arbetsgivarna.

Den lokala uppgörelsen handlar enbart om Transports medlemmar på arbetsplatsen. Övriga får sin lön bestämd av chefen. Ickemedlemmar har inte heller de garanterade 300 kronorna. När det gäller flyget är det bara Västerås och Arvidsjaur som har kommunala flygplatser där KFS-avtalet gäller.

Att anställda i de kommunala bolagen har individuella löner har sin förklaring i att avtalen för kommunalt anställda har den konstruktionen.

I avtalen med KFS har även en rad redaktionella ändringar gjorts för att få modernare skrivningar.

Transport har fört parallella förhandlingar med den andra arbetsgivarorganisationen för kommunala bolag, Pacta. Där är ingen uppgörelse klar än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.