Kommunal sa nej till LO:s samordning

Elva av LO:s 14 fackförbund ställde sig bakom förslaget till samordning i avtalsrörelsen. Transport var ett av dem. De tre förbund som sa nej var Kommunal, If Metall och GS-facket Det uppger källor för Transportarbetaren.

– I nuläget vill jag inte kommentera uppgifterna. Men det stämmer att vi ställde oss bakom förslaget, fast vi inte var odelat positiva, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

På onsdagsmorgonen stod det klart att LO-ledningen misslyckats med att ena fackförbunden inför lönerörelsen som omfattar totalt 3,3 miljoner löntagare.

Enligt vad Transportarbetaren erfar fick LO:s styrelse ta ställning till ett förslag till samordning som innehöll en specifik satsning på Kommunals 150 000 undersköterskor. Det är ett ultimativt krav som Kommunal tidigt ställde – om förbundet skulle acceptera en samordning.

Men. Förslaget innehöll dessutom en låglönesatsning som skulle träffa alla låglönegrupper – oavsett kön eller yrkesområde.

Den konstruktionen var den samma som i avtalsrörelsen 2013. Alla som tjänade under 25 000 kronor skulle då få ett fast lönepåslag i kronor. Alla därutöver fick nöja sig med lönepåslag i procent.

Konsekvensen av en sådan modell blir att ju lägre lön medlemmen har, desto större blir löneökningen i procent. Det bidrar till att utjämna löneskillnaderna – något som LO lagt fast som ett långsiktigt mål.

IF Metall ställde sig bakom prioriteringen av Kommunals undersköterskor, men sa nej till låglönesatsningen. GS-facket, en sammanslagning av grafikerna och skogs- och trä, sa också nej till samordningsförslaget.

Flera källor är i dag mycket kritiska mot att även Kommunal avfärdade samordningen, med hänvisning till den breda låglönesatsningen. Enligt uppgift ansåg Kommunals företrädare att brytpunkten, 25 000 kronor, var för hög.

I praktiken innebär det att Kommunal inte backar upp andra låglönegrupper med många kvinnor, menar kritikerna.

Transports ordförande Lars Lindgren beklagar att samordningen havererat. Men han ser också nya möjligheter för förbundet:

– Vi har fått en helt ny situation. Transport är ett starkt förbund och det här öppnar för lösningar som kan gynna våra medlemmar. Tidigare har vi varit bakbundna av ”märket”.

– Delar av industrin har det kärvt just nu, andra branscher går betydligt bättre. Nu kan vi se mer till våra olika branscher och vilka förutsättningar som finns där. Samtidigt vill vi ha fortsatta reallöneförbättringar. Då kan man inte agera på ett ansvarslöst sätt som pressar upp inflationen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).