Allonias Sebhatu slåss för bättre villkor i taxibranschen, efter att han fått sparken från Taxi Kurir.
Close
Allonias Sebhatu slåss för bättre villkor i taxibranschen, efter att han fått sparken från Taxi Kurir.
Close

Kollektivavtal huvudmålet för fackliga aktioner

I morgon, torsdagen den 17 mars, är det kollektivavtalets dag. I Stockholm anordnar Transport och LO-förbunden i 6F en manifestation på Medborgarplatsen. Parallellt kallar taxiföraren Allonias Sebhatu chaufförer till en bilkortege från Sundbyberg, under parollen "Utan förare stannar färdtjänsten!".

Kollektivavtalen är en central del av den svenska modellen där arbetsmarknadens parter fått ett stort ansvar för löner och arbetsvillkor. Avtalen har försvagats på grund av sjunkande organisationsgrad i facket och motgångar i EU-domstolen.

Nu kallar en rad LO-förbund till en manifestation. Den inleds klockan 15.30 i morgon på Medborgarplatsen på Södermalm.

Det blir flera tal, bland annat av arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm. Förutom tal och facklig information bjuds det på fika och musikalisk underhållning av artisten Sanna Carlstedt.

Allonias Sebhatu blev känd sedan han fått sparken från Taxi Kurir. I dag kör han färdtjänstbuss för bolaget Sirius. Han för också en kamp för att förbättra de hårt kritiserade villkoren i taxibranschen.

Sebhatu har tagit initiativ till en demonstration som startar klockan 10 i morgon utanför Taxi 020:s kontor i Sundbyberg, adress Löfströms allé 7. Han hoppas att minst 50–60 förare kommer att anamma uppropet och köra i konvoj från Sundbyberg till landstingshuset och sedan till Taxi Kurirs kontor i Hägersten.

– Vårt viktigaste krav är kollektivavtal, säger Allonias Sebhatu.

Enligt källor till Transportarbetaren är det åtskilliga taxichaufförer och åkare som planerar att stanna hemma från jobbet under morgondagen. I första hand är det en protest mot den senaste kommunala upphandlingen som försämrat villkoren ytterligare för de tusentals förare och åkare som kör färdtjänst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).