Allonias Sebhatu slåss för bättre villkor i taxibranschen, efter att han fått sparken från Taxi Kurir.
Close
Allonias Sebhatu slåss för bättre villkor i taxibranschen, efter att han fått sparken från Taxi Kurir.
Close

Kollektivavtal huvudmålet för fackliga aktioner

I morgon, torsdagen den 17 mars, är det kollektivavtalets dag. I Stockholm anordnar Transport och LO-förbunden i 6F en manifestation på Medborgarplatsen. Parallellt kallar taxiföraren Allonias Sebhatu chaufförer till en bilkortege från Sundbyberg, under parollen "Utan förare stannar färdtjänsten!".

Kollektivavtalen är en central del av den svenska modellen där arbetsmarknadens parter fått ett stort ansvar för löner och arbetsvillkor. Avtalen har försvagats på grund av sjunkande organisationsgrad i facket och motgångar i EU-domstolen.

Nu kallar en rad LO-förbund till en manifestation. Den inleds klockan 15.30 i morgon på Medborgarplatsen på Södermalm.

Det blir flera tal, bland annat av arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm. Förutom tal och facklig information bjuds det på fika och musikalisk underhållning av artisten Sanna Carlstedt.

Allonias Sebhatu blev känd sedan han fått sparken från Taxi Kurir. I dag kör han färdtjänstbuss för bolaget Sirius. Han för också en kamp för att förbättra de hårt kritiserade villkoren i taxibranschen.

Sebhatu har tagit initiativ till en demonstration som startar klockan 10 i morgon utanför Taxi 020:s kontor i Sundbyberg, adress Löfströms allé 7. Han hoppas att minst 50–60 förare kommer att anamma uppropet och köra i konvoj från Sundbyberg till landstingshuset och sedan till Taxi Kurirs kontor i Hägersten.

– Vårt viktigaste krav är kollektivavtal, säger Allonias Sebhatu.

Enligt källor till Transportarbetaren är det åtskilliga taxichaufförer och åkare som planerar att stanna hemma från jobbet under morgondagen. I första hand är det en protest mot den senaste kommunala upphandlingen som försämrat villkoren ytterligare för de tusentals förare och åkare som kör färdtjänst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.