Dekalen som snart ska klistras upp på bilarna i Vellinge Taxi.
Close
Här är dekalen som snart ska klistras upp på bilarna i Vellinge Taxi.
Close

Kollektivavtal för taxi – ett krav i Vellinge

I skånska Vellinge tecknas kollektivavtal på löpande band. Transport i Malmö och taxibolaget i Vellinge är överens om att åkarna ska ha avtal. Nio av tolv transportörer har hittills skrivit på.

– Äntligen händer det något positivt i taxibranschen. Efter tio, femton år bär vårt arbete frukt, säger Lone Olsson.

Hon är ombudsman med ansvar för taxibranschen, och för ett år sedan gick hon och funderade. Tänk om Transport skulle ta fram ett märke som taxiåkare med kollektivavtal kunde sätta på sina bilar? Då ringde telefonen:

– Det var en taxiåkare i Vellinge, berättar hon. Och han hade samma idé …

Snart stod det klart att vd:n för Vellinge Taxi hade samma inställning. Han var snabbt med på att alla åkare som kör för beställningscentralen ska ha kollektivavtal för förarna. Och att det gärna ska visas upp med en dekal på bilarna.

– Egentligen står det kravet i vårt avtal med åkerierna sedan 2010, säger Jörgen Nilsson, vd på Vellinge Taxi. Men vi har vuxit sedan dess och alla hade inte tecknat avtal.

Han berättar att de minsta taxiåkerierna – även de där ägaren är den enda chauffören – också ska ha avtal för att få vara anslutna till beställningscentralen.

– Vi ser inte facket som en motpart, säger Jörgen Nilsson. Snarare som en samarbetspartner som kan hjälpa de små företagen att hålla reda på vad som gäller.

Lone Olsson på Transport är den som tecknar kollektivavtalen med taxiåkarna. I dag har hon tre kvar på sin lista. Nästa vecka ska alla ha skrivit på.

Märket för bilrutorna är redan framtaget, men hon avvaktar tills hela Vellinge Taxi är anslutet. Då ska det bli en liten ceremoni när den första dekalen sätts upp.

– Jag hoppas att det här gör att fler går med i facket också, säger hon. Det behövs verkligen i den här branschen.

Vellinge är dock inte den enda ljuspunkten när det gäller taxi i Malmötrakten. Lone Olsson har ytterligare två exempel:

– Vi har fått ner Svea Taxi till vårt område, ett dotterbolag till Taxi Stockholm, säger hon. Och även där är grundinställningen att åkarna ska ha kollektivavtal.

– Dessutom har ett limousinföretag hört av sig … Det har kollektivavtal och vill visa det med att sätta våra märken på sina snygga bilar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer

Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.

Skydd mot hyvling i flygtankningsavtalet

Flyg. Lönerna i flygtankningsavtalet höjs med 6,5 procent över tre år. Nytt i avtalet är också ett visst skydd mot hyvling.

Allonias Sebhatu

Högre lön för Stockholms färdtjänstförare

Färdtjänst. Sociala krav i nivå med kollektivavtalet ska ställas när Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänst. Taxi- och färdtjänstföraren Allonias Sebhatu har i flera år stridit för schystare villkor och är jublande glad: – Jag har jättesvårt att tro att det verkligen har hänt, säger han.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?