Dekalen som snart ska klistras upp på bilarna i Vellinge Taxi.
Close
Här är dekalen som snart ska klistras upp på bilarna i Vellinge Taxi.
Close

Kollektivavtal för taxi – ett krav i Vellinge

I skånska Vellinge tecknas kollektivavtal på löpande band. Transport i Malmö och taxibolaget i Vellinge är överens om att åkarna ska ha avtal. Nio av tolv transportörer har hittills skrivit på.

– Äntligen händer det något positivt i taxibranschen. Efter tio, femton år bär vårt arbete frukt, säger Lone Olsson.

Hon är ombudsman med ansvar för taxibranschen, och för ett år sedan gick hon och funderade. Tänk om Transport skulle ta fram ett märke som taxiåkare med kollektivavtal kunde sätta på sina bilar? Då ringde telefonen:

– Det var en taxiåkare i Vellinge, berättar hon. Och han hade samma idé …

Snart stod det klart att vd:n för Vellinge Taxi hade samma inställning. Han var snabbt med på att alla åkare som kör för beställningscentralen ska ha kollektivavtal för förarna. Och att det gärna ska visas upp med en dekal på bilarna.

– Egentligen står det kravet i vårt avtal med åkerierna sedan 2010, säger Jörgen Nilsson, vd på Vellinge Taxi. Men vi har vuxit sedan dess och alla hade inte tecknat avtal.

Han berättar att de minsta taxiåkerierna – även de där ägaren är den enda chauffören – också ska ha avtal för att få vara anslutna till beställningscentralen.

– Vi ser inte facket som en motpart, säger Jörgen Nilsson. Snarare som en samarbetspartner som kan hjälpa de små företagen att hålla reda på vad som gäller.

Lone Olsson på Transport är den som tecknar kollektivavtalen med taxiåkarna. I dag har hon tre kvar på sin lista. Nästa vecka ska alla ha skrivit på.

Märket för bilrutorna är redan framtaget, men hon avvaktar tills hela Vellinge Taxi är anslutet. Då ska det bli en liten ceremoni när den första dekalen sätts upp.

– Jag hoppas att det här gör att fler går med i facket också, säger hon. Det behövs verkligen i den här branschen.

Vellinge är dock inte den enda ljuspunkten när det gäller taxi i Malmötrakten. Lone Olsson har ytterligare två exempel:

– Vi har fått ner Svea Taxi till vårt område, ett dotterbolag till Taxi Stockholm, säger hon. Och även där är grundinställningen att åkarna ska ha kollektivavtal.

– Dessutom har ett limousinföretag hört av sig … Det har kollektivavtal och vill visa det med att sätta våra märken på sina snygga bilar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Arbetskläder. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.