Dekalen som snart ska klistras upp på bilarna i Vellinge Taxi.
Close
Här är dekalen som snart ska klistras upp på bilarna i Vellinge Taxi.
Close

Kollektivavtal för taxi – ett krav i Vellinge

I skånska Vellinge tecknas kollektivavtal på löpande band. Transport i Malmö och taxibolaget i Vellinge är överens om att åkarna ska ha avtal. Nio av tolv transportörer har hittills skrivit på.

– Äntligen händer det något positivt i taxibranschen. Efter tio, femton år bär vårt arbete frukt, säger Lone Olsson.

Hon är ombudsman med ansvar för taxibranschen, och för ett år sedan gick hon och funderade. Tänk om Transport skulle ta fram ett märke som taxiåkare med kollektivavtal kunde sätta på sina bilar? Då ringde telefonen:

– Det var en taxiåkare i Vellinge, berättar hon. Och han hade samma idé …

Snart stod det klart att vd:n för Vellinge Taxi hade samma inställning. Han var snabbt med på att alla åkare som kör för beställningscentralen ska ha kollektivavtal för förarna. Och att det gärna ska visas upp med en dekal på bilarna.

– Egentligen står det kravet i vårt avtal med åkerierna sedan 2010, säger Jörgen Nilsson, vd på Vellinge Taxi. Men vi har vuxit sedan dess och alla hade inte tecknat avtal.

Han berättar att de minsta taxiåkerierna – även de där ägaren är den enda chauffören – också ska ha avtal för att få vara anslutna till beställningscentralen.

– Vi ser inte facket som en motpart, säger Jörgen Nilsson. Snarare som en samarbetspartner som kan hjälpa de små företagen att hålla reda på vad som gäller.

Lone Olsson på Transport är den som tecknar kollektivavtalen med taxiåkarna. I dag har hon tre kvar på sin lista. Nästa vecka ska alla ha skrivit på.

Märket för bilrutorna är redan framtaget, men hon avvaktar tills hela Vellinge Taxi är anslutet. Då ska det bli en liten ceremoni när den första dekalen sätts upp.

– Jag hoppas att det här gör att fler går med i facket också, säger hon. Det behövs verkligen i den här branschen.

Vellinge är dock inte den enda ljuspunkten när det gäller taxi i Malmötrakten. Lone Olsson har ytterligare två exempel:

– Vi har fått ner Svea Taxi till vårt område, ett dotterbolag till Taxi Stockholm, säger hon. Och även där är grundinställningen att åkarna ska ha kollektivavtal.

– Dessutom har ett limousinföretag hört av sig … Det har kollektivavtal och vill visa det med att sätta våra märken på sina snygga bilar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Arbetskläder. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.