Kor som lastas i en djurtransport av djurtransportör Peter Kolmodin.
Close
Klämskador är vanligt bland djurtransportörer. Peter Kolmodin får ofta törnar av tjurar och kor. ”Det är en del av jobbet. Men ingen ska behöva dö på det sätt som Mats gjorde”, säger Peter.
Close

Kollegans död tog hårt på Peter

I januari klämdes en djurtransportör så illa under en fallande ramp att han senare avled på sjukhus. Olyckan tog hårt på arbetskamraten Peter Kolmodin. – Att köra djur är en risk i sig. Det vet alla i branschen. Men ingen ska behöva dö på det här sättet.

Den ångande värmen slår emot oss. En lång sträv tunga försöker fånga in Peter Kolmodins högerhand. Fyra tjurar i 800-kilosklassen ska strax i väg på sin sista resa.

Peter har redan backat till med lastbilen och fällt ned den hydrauliska baklämmen. Samma sorts ramp som kollegan hade.

– Fast min är något mindre. Ändå väger den nog närmare 400 kilo, säger han och kliver in i båset.

Den här morgonen är inte som andra i lagården. Främmande människor. Nya okända lukter. Tjurarna som först varit avvaktande blir oroliga och börjar buffas. Som rugbyspelare i jätteformat.

Peter hoppar vant undan när en brun-svart stridsvagn oväntat svänger runt.

– Det gäller att ha ögonkontakt med djuren. Hela tiden. Och inte vara rädd. Det känner de av direkt, säger Peter som själv var lantbrukare innan han började köra djur för tio år sedan.

Några minuter senare har han och bonden med gemensamma krafter baxat upp tjurarna på bilen. Lite pappersarbete återstår innan släpet kopplas och vi är på väg mot nästa gård.

Peter Kolmodin tittar ut över det snöiga landskapet som är mer grått än vitt i gryningsljuset:

– Jag vill berätta om Mats, säger han lite trevande. Vi umgicks inte privat, men han var en kille som ändå betydde väldigt mycket.

– Vi brukade stöta ihop i tvätthallen på slakteriet. Mats var ofta klar med bilen före mig och plötsligt var han där med vattenstrålen. Utan att ens fråga ryckte han in och hjälpte andra. Han var sån. En go kompis.

Peter Kolmodin kommer in på själva olyckan.

Det är tisdag kväll den 19 januari. Åkeriet har fyra djurekipage. Mats har precis hämtat ut sin bil från verkstaden. Den har varit inne för reparation av ett elektriskt fel på den hydrauliska baklämmen. Rampen som djuren kliver på.

Mats kör till en spånfålla där chaufförerna skyfflar in strö i djurboxarna. Ingen vet exakt vad som hände sedan, men det mesta talar för att Mats ställt sig bakom lastbilen och lossat spärren som låser baklämmen i uppfällt läge.

Men i stället för att stanna kvar slår rampen ner. Mats hinner inte undan. Han får den över ryggen och trycks ner i spagat med överkroppen pressad framåt över ena benet. Som en fällkniv.

Trots svåra inre skador är Mats vid medvetande. Ingen hör hans rop på hjälp, men han lyckas till slut få fram mobilen. Efter närmare en timme och en rad desperata försök att larma är räddningstjänsten på plats. Tre personer lyckas baxa upp lämmen så att Mats kan befrias ur skruvstädet. Han är vid medvetande, knappt.

I en kort tidningsnotis i Hallands Nyheter återges olyckan. Chaufförens tillstånd beskrivs som allvarligt, men stabilt. Fast tillståndet försämras snabbt och efter två veckor avlider han på sjukhuset.

– Mats skulle fyllt 52 i år, säger Peter. Jag berättar det här för att hedra honom. Och för att samma sak inte får hända igen.

Peter Kolmodin tycker att samhället alltför ofta jagar en syndabock när något gått snett. Själv tycker han att olyckan handlar om ett systemfel. Om brist på information.

– Tänk om vi pratat mer med varandra. Tänk om Mats vetat att baklämmen varit inne för ett elfel och att verkstaden inte provkörde rampen efteråt. Då hade han garanterat inte stått under den när spärren lossades.

Baklämmen lyfts och sänks via två oljefyllda hydrauliska kolvar. Om styrsystemet går sönder är det vanligt att man använder truck eller någon annan maskin för att pressa upp lämmen igen, så att chauffören kan ta sig till verkstad.

– Så hade man gjort på Mats bil, förklarar Peter. Det gör att cylindrarna töms på olja. Kör man lämmen upp och ner några gånger så fylls systemet på igen. Men om det inte görs finns inget som hindrar den från att falla fritt.

För några veckor sedan var det begravning. Peter Kolmodin var där och lyckades läsa en kort dikt innan rösten svek. Fortfarande tänker han på olyckan varje dag.

– Mina anhöriga undrar om vi snart skulle kunna prata om något annat vid middagsbordet. Men jag kan inte släppa det.

Peter har funderat mycket över åkeriets agerande. Informationen som förarna fick var knapphändig. Företaget har inget fungerande arbetsmiljöarbete. Ingen riskbedömning och ingen plan för krishantering.

Någon vecka efter olyckan hade åkeriet planerat in en personalfest för de anställda. Den genomfördes – samtidigt som Mats låg medvetslös på sjukhuset. Peter valde att inte gå dit.

– Jag fattar inte att folk pallade. Är det verkligen så viktigt med ett mål gratis mat?

Nu i efterhand inser Peter att han förmodligen skulle behövt professionell hjälp.

– Tyngst var det veckorna efter olyckan. Då körde jag Mats bil, till bönderna han brukade besöka. De hade inte hört om olyckan och flera började gråta när jag gav dem beskedet.

Peter tystnar. Han ber mig ställa frågor, om det är något som är minsta oklart. Han vill inte att jag namnger åkeriet. Nya ägare är på väg att ta över och Peter tycker att ledningen anammat en modernare företagskultur.

Olyckan är anmäld till Arbetsmiljöverket och utreds av polisen. Det kan bli fråga om åtal för arbetsmiljöbrott. Peter Kolmodin säger:

– Olyckan kunde ha hänt vem som helst på företaget. I vårt jobb kan man bli ihjälstångad av en tjur. Men det som drabbade Mats var så onödigt. Så fruktansvärt onödigt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.