Klimatkrisen ställer nya krav

Krönika. När detta skrivs ska den Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, inleda sin kongress. Ett hundratal transportfack samlas i Berlin för att diskutera hur man ska förhålla sig till alla de svårigheter och kriser som Europas arbetare drabbats av under det senaste årtiondet. De återkommande finanskriserna har lett till skyhög arbetslöshet och EU:s åtstramningspolitik verkar mest göra ont värre.

Utvecklingen är djupt oroande och vi vet att det krävs verkliga krafttag för att utveckla gemensamma och solidariska metoder för att bryta den destruktiva utvecklingen.

Det kan te sig motsägelsefullt att den långsiktigt mest svårhanterliga av alla kriser, klimathotet, faktiskt kan erbjuda öppningar för att utveckla en mer rimlig politik i såväl EU som Sverige. Klimathotet är i grund och botten en global fråga som måste finna globala lösningar. Dessutom har problemen, i första hand, skapats i de rika länderna, men får sina svåraste konsekvenser i de fattiga.

Det åligger oss i den rika världen att utveckla klimatsmart teknik som minskar utsläppen hos oss, men också gör det möjligt för fattiga länder att utveckla välstånd utan ständigt växande utsläpp av klimatgaser.

Utmaningen är närmast ofattbar. Den innebär att det mesta av dagens produktion, och dagens transportsystem, måste förändras radikalt.

Det förändringskravet gör klimatfrågan till en facklig fråga av högsta rang. Vi i Transport vet att transportsystemen står för över 30 procent av de svenska utsläppen. För att ändra på den saken krävs mängder av investeringar i järnvägar och ny teknik, men också nya system för transportstyrning och logistik.

En klimatsmart transportnäring präglas av begrepp som samordning, långsiktighet och ansvar. Det är en ordning som står i skarp kontrast till den kaosartade och sönderdumpade åkerimarknad som vi sett utvecklas under de senaste 20 åren.

Klimatkrisen ställer nya krav och framtiden avgörs av vår förmåga att av bygga en fossilfri produktion och fossilfria transportlösningar.

I den processen försvinner mängder av jobb. Men samtidigt tillkommer massor av nya arbetsuppgifter när verksamheter, steg för steg, ställs om i mer långsiktigt hållbara banor.

I detta ligger också något hoppfullt och positivt: Att klimatfrågan gör det möjligt och nödvändigt att ta itu med det kortsiktiga och ohållbara marknadskaos som präglar så stora delar av västvärldens ekonomier.

Klimathotet ställer krav på ansvar där demokratiskt valda politiker på alla nivåer återtar makten över samhällsutvecklingen. I den processen måste också fackföreningar engagera sig och lyfta fram begrepp som ”hållbara jobb”, ”grön tillväxt” och ”trygghet i förändring”.

Insikten att klimatfrågan är så viktig att den kan bryta den förödande åtstramningspolitiken, växer nu i den europeiska fackföreningsrörelsen. I Transport har vi utvecklat ett brett studie- och informationsmaterial kring klimathotet och dess konsekvenser. Jag hoppas att du som medlem tar del av materialet (det finns på Transports hemsida) och diskuterar frågan med dina arbetskamrater. Med kunskap och vilja kan vi sedan påverka förändringen så att den blir så konstruktiv som det bara är möjligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för buss i beställningstrafik

Politik. EU-parlamentet och EU:s ministerråd har kommit överens om nya regler om kör- och vilotider. Bland annat ska 45-minutersrasten gå att dela i två delar. Inte tre, som tidigare föreslagits.

Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.