Ordföranden har ordet

Klimatfrågan är viktig för facken

Ordförandeord. Jag vill avsluta det här året med att prata om hopp och framtidstro.

När du läser detta kan det ha hänt mycket på den politiska arenan. I skrivande stund har vi ingen regering, men vi har en högerbudget som är framskissad av M och KD med politiska eftergifter till SD. Det är bekymmersamt och det drabbar som vanligt dem som redan i dag har det tufft, medan de med högre inkomster gynnas.

En högst påtaglig sak är att man i den här budgeten har avskaffat avdragsrätten för fackföreningsavgiften, medan arbetsgivarna märkligt nog har kvar motsvarande möjlighet. Men vi måste sätta tilltro både till vår demokrati och till den svenska modellen. Jag har full förståelse för att det krävs kompromisser för att hålla antidemokratiska strömningar borta från inflytande. Samtidigt ska vi värna om den svenska modellen och mitt budskap till samtliga partier är detta: Frågor som rör löner och villkor på svensk arbetsmarknad sköts bäst av parterna.

EU-besked ger hopp

För två veckor sedan kom beskedet från Bryssel som vi väntat på. EU:s ministrar har enats om en gemensam ståndpunkt i det så kallade mobilitetspaketet, det som reglerar vägtransporter inom EU. Förslaget inger hopp och är bättre än vi befarat. Men vi ser också tydliga eftergifter till östeuropeiska länder för att de ska kunna fortsätta köra i väst med dumpade villkor.

Går detta förslag igenom kan vi återigen konstatera att den svaga länken är vårt svenska kontrollsystem. Det läggs skrämmande lite resurser på att få stopp på den olagliga tunga trafiken, och där kommer Transportarbetareförbundet att lägga stort fokus under 2019. Det blir oerhört skevt om EU lyckas strama upp och täppa till kryphål – och om Sverige, som ett av de länder som har skrikit högst, sedan inte lyckas leva upp till en bra kontrollkvalitet.

Transport har kraften

Nyligen avslutades det globala klimatmötet i Katowice i Polen. Jag är oerhört stolt över vårt deltagande där och vill rikta ett personligt tack till Ulf Jarnefjord för hans klimatarbete inom vårt förbund.

Det finns ingen i dag, inget företag, inget politiskt parti och ingen organisation, som kan hävda att klimatet inte är deras fråga. Därför är klimatfrågan också viktig för facken. Det handlar om att arbeta med omställning, om att den ekologiska och sociala hållbarheten måste gå hand i hand så att ingen arbetare lämnas efter. Vi måste skapa nya arbetstillfällen i en ny, hållbar ekonomi och se till att vi alla blir medskapare i stället för motståndare till det.

Här har jag en stark tro på att Sverige kan vara ett föregångsland och att vi får med oss andra länder i det livsnödvändiga arbetet. Tillsammans kan vi, alla medlemmar i Transport, bli medskapare av hållbarhet och medskapare av framtidstro.

Riktningen är tydlig och vi har kraften att göra det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    7 januari, 2019

    I Sydamerika och delar av Asien kör man fortfarande med blyat bensin. Vad spelar det för roll och vara ett föregångsland när andra länder inte följer med. Vi måste också komma ihåg de enorma svårigheter det är för ett samhälle att ställa om sin energiförsörjning. Den svenska uppfinningen som innebär att man inte behövde ha kol för att framställa stål utan istället använda vätgas kräver 10% av Sveriges elförbrukning. Sverige har 3% av stålmarknaden i världen. Detta kan ge en liten fingervisning om omställningssvårigheterna. Det räcker inte med innovationer, de måste också hålla för en praktisk användning.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Transportarbetarens logga

Ytterligare försök att stoppa omröstning om cabotage

EU-politik. På initiativ av nationalistgruppen ECR blir det en tredje omröstning om att stoppa EU-förslagen till strängare regler för den europeiska åkeribranschen.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.