Ordföranden har ordet

Klimatfrågan är viktig för facken

Ordförandeord. Jag vill avsluta det här året med att prata om hopp och framtidstro.

När du läser detta kan det ha hänt mycket på den politiska arenan. I skrivande stund har vi ingen regering, men vi har en högerbudget som är framskissad av M och KD med politiska eftergifter till SD. Det är bekymmersamt och det drabbar som vanligt dem som redan i dag har det tufft, medan de med högre inkomster gynnas.

En högst påtaglig sak är att man i den här budgeten har avskaffat avdragsrätten för fackföreningsavgiften, medan arbetsgivarna märkligt nog har kvar motsvarande möjlighet. Men vi måste sätta tilltro både till vår demokrati och till den svenska modellen. Jag har full förståelse för att det krävs kompromisser för att hålla antidemokratiska strömningar borta från inflytande. Samtidigt ska vi värna om den svenska modellen och mitt budskap till samtliga partier är detta: Frågor som rör löner och villkor på svensk arbetsmarknad sköts bäst av parterna.

EU-besked ger hopp

För två veckor sedan kom beskedet från Bryssel som vi väntat på. EU:s ministrar har enats om en gemensam ståndpunkt i det så kallade mobilitetspaketet, det som reglerar vägtransporter inom EU. Förslaget inger hopp och är bättre än vi befarat. Men vi ser också tydliga eftergifter till östeuropeiska länder för att de ska kunna fortsätta köra i väst med dumpade villkor.

Går detta förslag igenom kan vi återigen konstatera att den svaga länken är vårt svenska kontrollsystem. Det läggs skrämmande lite resurser på att få stopp på den olagliga tunga trafiken, och där kommer Transportarbetareförbundet att lägga stort fokus under 2019. Det blir oerhört skevt om EU lyckas strama upp och täppa till kryphål – och om Sverige, som ett av de länder som har skrikit högst, sedan inte lyckas leva upp till en bra kontrollkvalitet.

Transport har kraften

Nyligen avslutades det globala klimatmötet i Katowice i Polen. Jag är oerhört stolt över vårt deltagande där och vill rikta ett personligt tack till Ulf Jarnefjord för hans klimatarbete inom vårt förbund.

Det finns ingen i dag, inget företag, inget politiskt parti och ingen organisation, som kan hävda att klimatet inte är deras fråga. Därför är klimatfrågan också viktig för facken. Det handlar om att arbeta med omställning, om att den ekologiska och sociala hållbarheten måste gå hand i hand så att ingen arbetare lämnas efter. Vi måste skapa nya arbetstillfällen i en ny, hållbar ekonomi och se till att vi alla blir medskapare i stället för motståndare till det.

Här har jag en stark tro på att Sverige kan vara ett föregångsland och att vi får med oss andra länder i det livsnödvändiga arbetet. Tillsammans kan vi, alla medlemmar i Transport, bli medskapare av hållbarhet och medskapare av framtidstro.

Riktningen är tydlig och vi har kraften att göra det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    7 januari, 2019

    I Sydamerika och delar av Asien kör man fortfarande med blyat bensin. Vad spelar det för roll och vara ett föregångsland när andra länder inte följer med. Vi måste också komma ihåg de enorma svårigheter det är för ett samhälle att ställa om sin energiförsörjning. Den svenska uppfinningen som innebär att man inte behövde ha kol för att framställa stål utan istället använda vätgas kräver 10% av Sveriges elförbrukning. Sverige har 3% av stålmarknaden i världen. Detta kan ge en liten fingervisning om omställningssvårigheterna. Det räcker inte med innovationer, de måste också hålla för en praktisk användning.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Vi kör rakt in i vildsvinsflocken

Ledare. Fredag kväll. Kolmörker. Det är 70-väg genom Roslagen och ganska mycket trafik. Plötsligt rusar de ut på vägbanan, bara några meter framför vår bil. En hel flock vildsvin. I ögonvrån hinner jag uppfatta minst två vuxna djur och en hoper små. En hundradels sekund senare plöjer vi in i klungan.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.