Klimatfrågan är vår tids viktigaste fråga

Krönika. I början av december möts världens ledare i Paris för att åter igen försöka hitta överenskommelser som minskar mänsklighetens påverkan på jordens klimat. Må de lyckas i sitt uppdrag. Hitintills har ansträngningarna inte gett så mycket resultat.

Det finns de som verkligen försöker, som till exempel vårt eget land. Bland annat har regeringen långtgående ambitioner när det gäller att minska transporternas klimatpåverkan. Vi ska ha ”en fossiloberoende fordonsflotta” redan 2030, och 2050 ska Sveriges utsläpp av växthusgaser vara klimatneutrala.

EU:s ministerråd har uttryckt likartade ambitioner. Det råder alltså inga som helst tvivel om Sveriges och EU:s makthavare tar klimathotet på allvar. Det är bra.

Mer problematiskt är att de i praktiken gör mycket lite för att förverkliga de klimatpolitiska ambitionerna. När det gäller transporterna lägger EU, i stort, ansvaret på medlemsländerna via ”nationella förpliktelser utanför utsläppshandeln”.

Det är alltså Sverige som ska hantera transporternas utsläpp, utom när det gäller civilflyget som ska in i den internationella utsläppshandeln. Hos oss handlar ett ambitiöst klimatarbete i ovanligt hög utsträckning om att minska just transporternas klimatpåverkan, de står i dag för cirka 41 procent av koldioxidutsläppen i landet. Detta att jämföra med 13 procent som transporterna genererar på internationell nivå.

För att nå klimatmålen med kraftigt reducerade utsläpp av koldioxid krävs enorma satsningar på järnväg och kustsjöfart. Även om så skulle ske ska man komma ihåg att flertalet transporter ändå kommer att utföras av lastbilar. Det är en absolut förutsättning för att hela Sverige ska leva och för att näringslivet ska fungera.

Men, som bekant har åkerinäringen redan i dag betydande svårigheter att bära ett klimatansvar. De systematiska brotten mot EU:s cabotageregler i kombination med fri rörlighet för tjänster har skapat en kombination av överetablering, lönedumpning och resursslöseri.

En svensk klimatpolitik måste bygga på begrepp som samordning, ansvar, långsiktighet och planering – även inom transportindustrin. Men nationella krav på klimatsmarta transporter är inte förenliga med EU:s regler om fri rörlighet.

Därför blir en av huvudfrågorna för det framtida klimatarbetet i Sverige om vi får ställa krav på att järnväg, sjöfart och maximalt klimatanpassade lastbilstransporter ska samordnas i intermodala system som i framtiden kan sköta våra inrikestransporter. Och detta även om transportkunderna kan hitta billigare och snabbare lösningar i andra EU-länder.

Konkret innebär detta att politiken bör stimulera uppbyggnaden av en transportindustri som underordnar sig långtgående miljökrav, men också har befogenheter och resurser att utveckla system för reell samordning av klimatsmarta transporter. Det bör kombineras med att större transportköpare åläggs ett beställaransvar där de måste redovisa hur de steg för steg använder långsiktigt hållbara transportsystem för både den egna produktionen och den egna varuförsörjningen.

Dessa frågor uppmärksammas även i ETF-kampanjen Fairtransporteurope, där vi pekar på de oönskade effekterna på klimatet som ”lägsta pris-filosofin” i det europeiska transportsystemet får.

Slutligen ska vi komma ihåg att klimatfrågan är global och kan endast lösas genom globala avtal mellan ansvarstagande parter. Låt oss hoppas att det är de som samlas i Paris den stundande veckan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förslag: Samma lön för tillfälliga EU-arbetare

EU. Tillfällig utländsk arbetskraft ska ha samma lön som alla andra. En stor majoritet i Europaparlamentets sysselsättningsutskott har röstat för ett förslag om nya regler.

Transportarbetarens logga

Chaufförer får böta för veckovila i hytten

Åkeri. Två ukrainska chaufförer tog sin långa veckovila i hytten. Helsingborgs tingsrätt dömde dem för brott mot kör- och vilotiderna. Straffet är 4 000 kronor i böter.

Transportarbetarens logga

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

David Ericssons senaste krönikor

Lösa förbindelser

Krönika Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

En sopig sommar

Krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Kul-tur på hjul

Krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Asylpolitiken måste ändras

Ledare. I Sverige pågår just nu ett utdraget drama i tusentals akter. Det handlar om asylsökanden som lever i oviss väntan på beslut från Migrationsverket. Får de stanna? Eller blir det avslag och utvisning?

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

SFI-undervisning

Kunskapslyft effektivare än sänkta löner

Debatt. I mitten av augusti presenterade allianspartierna förslag om låglönejobb för nyanlända och unga utan gymnasieutbildning. Politiker som ska sätta löner i stället för att samverka med parterna om hur man bäst skapar vägar in på arbetsmarknaden för personer med kort utbildning.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.