Kilometerskatt på gång

Åkeri. Kilometerskatten närmar sig. I dag på fredagseftermiddagen kommer en plan från regeringen: Fordon som väger över 3,5 ton ska betala den nya skatten på de större vägarna. Tanken är att ett skarpt förslag ska hamna hos riksdagen före årets val.

En utredning om vägslitageskatt för tunga lastbilar tillsattes våren 2015. Men ett par dagar innan den presenterade sitt förslag dömde finansminister Magdalena Andersson ut resultatet. Regeringen satte då, för ett drygt år sedan, i gång ett eget arbete för att kunna presentera ett förslag på vägslitageskatt under 2018.

Så här ser inriktningen ut i den promemoria som finansdepartementet levererade i dag:

Tunga lastbilar ska beskattas utifrån hur långt de kör. Vägslitageskatten bör, enligt förslaget, omfatta Europavägar, övriga riksvägar och primära länsvägar. Dessutom på vissa andra vägar för att undvika att den tunga trafiken väljer dem i stället för de där skatten tas ut.

Skatten ska vara olika utifrån hur mycket fordonstypen sliter på vägarna. Denna differentiering bör, skriver departementet, ske utifrån motorfordonets vikt och antal hjulaxlar samt med hänsyn till om det finns en draganordning. Den ska också ligga på olika nivåer utifrån utsläppen från fordonen.

Hur det ska gå till? Så här står det i promemorian:

”Systemet för att ta ut skatten bör baseras på ett elektroniskt avläsningsförfarande med satellitpositionering som teknisk lösning för skatteuttaget.”

Transport har länge drivit frågan om en  kilometeravgift eller skatt för samtliga lastbilar som körs på svenska vägar. Förbundets ordförande Tommy Wreeth kommenterar det senaste upplägget från finansdepartementet i ett pressmeddelande:

– I praktiken handlar detta om satellitpositionerad gps-övervakning av godstrafik och lika skatt för alla lastbilar. Det är bra. Gps-övervakning är en fråga som Transportarbetareförbundet har drivit aktivt och högljutt under nästan tio års tid. Vi är oerhört glada att regeringen har lyssnat och förstått vikten av detta för svensk åkerinäring.

Även arbetsgivarna i Sveriges Åkeriföretag är positiva till regeringens idéer:

– Det är ett framsynt förslag, och differentieringen utefter trafikintensitet och geografi gör att timmertransporter och stora delar av Norrlands inland kan undantas. Det är också bra att skatten ska gälla redan för fordon över 3,5 ton och inte enbart tas ut på tyngre lastbilar som varit aktuellt tidigare, säger vd:n Rickard Gegö i ett uttalande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Patrik Kårle:
    16 april, 2018

    Nya skatter till staten folk får fan snart ingen frihet alls att tex köra husbil blir dyrt sen? dåligt förslag!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Politikerna eniga om gps-övervakning av den tunga trafiken

Kilometerskatt. Både allianspartierna och de rödgröna säger ja till gps-övervakning av den tunga lastbilstrafiken. Fast de borgerliga vill inte ha någon ny skatt som baseras på körda kilometer.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Leif Jakobsson,sakkunnig på finansdepartementet

Fortfarande okänd nivå på föreslagen kilometerskatt

Åkeri. Kilometerskatt är föreslagen. Men om den kommer att höja kostnaderna för att köra tung trafik eller om andra skatter och avgifter ska sänkas – det kan regeringen inte ge besked om.

Tidningsbuden jobbar kvar i Småland

Tidningsbud. Hall Media säljs till två stora medieföretag med inriktning på lokaltidningar. Planerade stora nedskärningar får avvakta. Varslet om uppsägning för 95 tidningsbud blir inte allvar.

Avtal 2020

Förhandlingarna om nytt stuveriavtal avbrutna

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna avbröts vid 14-tiden på torsdagen. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, väntas återuppta överläggningarna först i april.

Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.

Inhyrda på lager – ett evigt B-lag

Bemanning. Stora, ”seriösa” företag rundar konsekvent bemanningsavtalet. Och gör stora vinster trots miljonskadestånd. Transports Göteborgsavdelning tar striden. Om och om igen.

Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går i väg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

Hamnen förlorar gods från Kina

Hamn. Ungefär 350 containrar per vecka räknar Helsingborgs hamn med att förlora framöver. Coronaviruset har stoppat produktionen i Kina och inom ett par veckor kommer det att märkas i hamnen.

Transports team samlar namn för svensk åkerinäring

Åkeri. Namnlistan fylls redan på. Efter tolv timmar har Transports Ordning och reda-team spridit sitt upprop till tusentals personer på Facebook: Rädda svensk åkerinäring – och titta på vad Danmark gör.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.