Keolis tillbakavisar kritiken från förarna

Flera förare kritiserar företaget Keolis, som i juli tog över det mesta av färdtjänsten i Värmland. Men områdeschef Henrik Gustavsson tillbakavisar uppgifterna om förarbrist och kaos.

– Jag har en helt annan bild av situationen. I stort fungerar det bra. Just nu har vi många förare som väntar på att få sina taxilegitimationer från Transportstyrelsen. Under tiden måste vi hitta andra lösningar.

Efter att Keolis vunnit upphandlingen hamnade bolaget på kollisionskurs med facket. Chaufförerna, som i många år kört för lokala taxiföretag, hade ofta månadslöner kring 26 000–27 000 kronor, inklusive ob och övertid.

Keolis erbjöd timlöner i spannet 113–134 kronor. Det motsvarar 18 800 till 22 300 i månaden.

Henrik Gustavsson säger:

– Det finns ett missförstånd när det gäller lönen. En del förare har uppfattat det som att alla ska få 113 kronor. Men det stämmer inte.

Hur mycket får en anställd som har tio år i yrket?

– 134 kronor, säger Gustavsson.

Flera förare som Transportarbetaren pratat med hävdar att Keolis haft svårt att bemanna bilarna. Företaget har tagit in personal från Norrköping och Jönköping. Nyligen fick Keolis bussförare i Stockholm erbjudande om att köra färdtjänst i Värmland – förutsatt att man har taxilegitimation.

I praktiken erbjöds bussförarna i det närmaste dubbel lön. Henrik Gustavsson uppger först att uppgiften om dubbel lön är ”direkt felaktig”, men han medger sedan att erbjudandet faktiskt innebar 4 500 kronor extra i veckan. Alltså omkring 20 000 kronor i påslag på en månad.

– Det är bara några få bussförare som fått de villkoren, säger han. Det är personer som flyttat på sina semestrar för att kunna rycka in, och det handlar om enstaka veckor.

Keolis tillämpar beredskap för färdtjänstförarna. Det innebär att de har jour upp till tolv timmar. Kommer det inga körningar får den anställda bara betalt för fyra timmar. Formellt togs beredskapen bort ur kollektivavtalet för ett par år sedan.

Henrik Gustavsson säger:

– Vi har diskuterat beredskapen med Transports avdelning i Värmland och fått klartecken därifrån.

Örjan Jakobsson, ombudsman på avdelningen, håller med – till en del.

– Vi har sagt ja till att beredskap prövas under sommaren. I september ska vi ha en ny förhandling i frågan. Men det är Keolis som själva bestämt hur villkoren ska se ut vid passningstjänsten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.