Keolis tillbakavisar kritiken från förarna

Flera förare kritiserar företaget Keolis, som i juli tog över det mesta av färdtjänsten i Värmland. Men områdeschef Henrik Gustavsson tillbakavisar uppgifterna om förarbrist och kaos.

– Jag har en helt annan bild av situationen. I stort fungerar det bra. Just nu har vi många förare som väntar på att få sina taxilegitimationer från Transportstyrelsen. Under tiden måste vi hitta andra lösningar.

Efter att Keolis vunnit upphandlingen hamnade bolaget på kollisionskurs med facket. Chaufförerna, som i många år kört för lokala taxiföretag, hade ofta månadslöner kring 26 000–27 000 kronor, inklusive ob och övertid.

Keolis erbjöd timlöner i spannet 113–134 kronor. Det motsvarar 18 800 till 22 300 i månaden.

Henrik Gustavsson säger:

– Det finns ett missförstånd när det gäller lönen. En del förare har uppfattat det som att alla ska få 113 kronor. Men det stämmer inte.

Hur mycket får en anställd som har tio år i yrket?

– 134 kronor, säger Gustavsson.

Flera förare som Transportarbetaren pratat med hävdar att Keolis haft svårt att bemanna bilarna. Företaget har tagit in personal från Norrköping och Jönköping. Nyligen fick Keolis bussförare i Stockholm erbjudande om att köra färdtjänst i Värmland – förutsatt att man har taxilegitimation.

I praktiken erbjöds bussförarna i det närmaste dubbel lön. Henrik Gustavsson uppger först att uppgiften om dubbel lön är ”direkt felaktig”, men han medger sedan att erbjudandet faktiskt innebar 4 500 kronor extra i veckan. Alltså omkring 20 000 kronor i påslag på en månad.

– Det är bara några få bussförare som fått de villkoren, säger han. Det är personer som flyttat på sina semestrar för att kunna rycka in, och det handlar om enstaka veckor.

Keolis tillämpar beredskap för färdtjänstförarna. Det innebär att de har jour upp till tolv timmar. Kommer det inga körningar får den anställda bara betalt för fyra timmar. Formellt togs beredskapen bort ur kollektivavtalet för ett par år sedan.

Henrik Gustavsson säger:

– Vi har diskuterat beredskapen med Transports avdelning i Värmland och fått klartecken därifrån.

Örjan Jakobsson, ombudsman på avdelningen, håller med – till en del.

– Vi har sagt ja till att beredskap prövas under sommaren. I september ska vi ha en ny förhandling i frågan. Men det är Keolis som själva bestämt hur villkoren ska se ut vid passningstjänsten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.