Keolis tillbakavisar kritiken från förarna

Flera förare kritiserar företaget Keolis, som i juli tog över det mesta av färdtjänsten i Värmland. Men områdeschef Henrik Gustavsson tillbakavisar uppgifterna om förarbrist och kaos.

– Jag har en helt annan bild av situationen. I stort fungerar det bra. Just nu har vi många förare som väntar på att få sina taxilegitimationer från Transportstyrelsen. Under tiden måste vi hitta andra lösningar.

Efter att Keolis vunnit upphandlingen hamnade bolaget på kollisionskurs med facket. Chaufförerna, som i många år kört för lokala taxiföretag, hade ofta månadslöner kring 26 000–27 000 kronor, inklusive ob och övertid.

Keolis erbjöd timlöner i spannet 113–134 kronor. Det motsvarar 18 800 till 22 300 i månaden.

Henrik Gustavsson säger:

– Det finns ett missförstånd när det gäller lönen. En del förare har uppfattat det som att alla ska få 113 kronor. Men det stämmer inte.

Hur mycket får en anställd som har tio år i yrket?

– 134 kronor, säger Gustavsson.

Flera förare som Transportarbetaren pratat med hävdar att Keolis haft svårt att bemanna bilarna. Företaget har tagit in personal från Norrköping och Jönköping. Nyligen fick Keolis bussförare i Stockholm erbjudande om att köra färdtjänst i Värmland – förutsatt att man har taxilegitimation.

I praktiken erbjöds bussförarna i det närmaste dubbel lön. Henrik Gustavsson uppger först att uppgiften om dubbel lön är ”direkt felaktig”, men han medger sedan att erbjudandet faktiskt innebar 4 500 kronor extra i veckan. Alltså omkring 20 000 kronor i påslag på en månad.

– Det är bara några få bussförare som fått de villkoren, säger han. Det är personer som flyttat på sina semestrar för att kunna rycka in, och det handlar om enstaka veckor.

Keolis tillämpar beredskap för färdtjänstförarna. Det innebär att de har jour upp till tolv timmar. Kommer det inga körningar får den anställda bara betalt för fyra timmar. Formellt togs beredskapen bort ur kollektivavtalet för ett par år sedan.

Henrik Gustavsson säger:

– Vi har diskuterat beredskapen med Transports avdelning i Värmland och fått klartecken därifrån.

Örjan Jakobsson, ombudsman på avdelningen, håller med – till en del.

– Vi har sagt ja till att beredskap prövas under sommaren. I september ska vi ha en ny förhandling i frågan. Men det är Keolis som själva bestämt hur villkoren ska se ut vid passningstjänsten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.