”Keolis dumpar färdtjänstlönerna”

– Lönedumpning, hävdar Transports avdelning i Värmland. – Vi följer kollektivavtalet, kontrar Keolis. Meningarna går i sär när trafikjätten Keolis ska rekrytera 150 förare för att ta över färdtjänst- och sjuktransporterna i Värmland.

Transports lokalombudsman Örjan Jakobsson på avdelning 6 i Karlstad är upprörd. Efter ett möte med ansvariga på Keolis står det klart att företaget inte tänker hålla sig till kollektivavtalet, förklarar han.

För de enskilda chaufförerna, som nu står inför valet att söka sig till Keolis eller till en annan arbetsgivare, handlar det om lönesänkningar på mellan 3 000 och 7000 kronor, uppger Örjan Jakobsson.

I dag tjänar majoriteten 24 900 kronor i månaden, men vissa ända upp till 29 000 kronor.

– Det handlar om ren och skär lönedumpning! Det är jävligt oansvarigt av Keolis att först vinna en upphandling och sedan gå in med löner som ligger under taxiföraravtalets lägsta nivå. Men det kan ju inte vara chaufförerna som ska finansiera företagets dåliga avtal.

Keolis är en internationell kollektivtrafikkoncern och enligt uppgifter på hemsidan en av Europas största entreprenörer inom kollektivtrafik i Europa. Vid Värmlandstrafiks senaste upphandling kammade Keolis Sverige hem uppdraget att köra färdtjänst och sjukresor i hela Värmlands län, med undantag för färdtjänsten i Karlstads kommun.

Resultatet blev att ett antal lokala taxiföretag fick säga upp 60-70 chaufförer, främst inom Rudskoga taxi. Keolis tar över den 1 juli i år.

Färdtjänstföraren Arne Halvarsson har varit på ett av de fackliga möten, som Transport kallat till efter många ilskna samtal till avdelningen från uppsagda och oroliga chaufförer. Han suckar tungt:

– Man vet inte vad som är sant och vad som är falskt. Det är en djungel av arbetsgivare och fack. Vem ska man ska lyssna på och lita på?

– Det är konstigt att Keolis uttalar sig i Radio värmland och inte kan svara på vad vi får i månadslön om vi anställs där. Han vill bara prata om timlön, men månadslönen borde han ju kunna räkna ut. Är han så dålig i matematik, undrar Arne Halvarsson.

Transports ombudsman ger kalla handen till Keolis uppgifter om att timlönen ska ligga mellan 109 och 125 kronor:

– Timlöner finns inte i taxiföraravtalet. Grunden är veckolön och betalda kilometer per påslag. Det ska betalas ut varje gång du tar en kund. Till det kommer ob-tillägg.

Keolis har även presenterat en lönetrappa från noll till åtta års anställning.

– Högsta steget är 22 170 kronor. Där kommer ingen av de nya chaufförerna att hamna för ingen av dem har arbetat inom Keolis tidigare. Det ligger dessutom 45 kronor under lägsta nivån i taxiföraravtalet. 45 kronor kan tyckas lite, men det är ändå pengar, säger Örjan Jakobsson.

Han tillägger:

– Företaget har tillverkat en egen variant av den kollektiva överenskommelsen mellan arbetsgivare och fack. De tolkar avtalet som fan tolkar Bibeln.

10 februari har Keolis kallat till informationsmöte och då kommer chauffören Arne Halvarsson vara på plats.

– Värmlandstrafikens vd Arne Bull säger att det inte kommer att bli några problem, men han bryr sig inte alls om hur vi förare har det. Allt han tänker på är att få transporterna till ett bra pris.

Kent Thunberg ansvarar för uppstarten av servicetransporterna i Värmland och hävdar bestämt att Keolis kommer att följa kollektivavtalet.

En chaufför vill veta vad ni erbjuder för månadslön?

– Det är fel begrepp. Vi har inte månadslön vi har timlön.

Kommer ni att räkna om timlönen till månadslön på förarmötet?

– Nej, det får chaufförerna räkna ut själva.

Keolis känner inte till vad chaufförerna tjänat innan och är inte beredda att erbjuda dem motsvarande lön, förklarar Kent Thunberg.

Transport säger att timlön inte finns i avtalet och att Keolis dumpar löner. Ljuger facket?

– Jag kan inte förklara Transport uttalanden. Vi har de här lönerna inom koncernen på andra orter och kommer att göra på samma sätt i Värmland.

Prispressen är hård inom färdtjänst- och sjuktransporter i dag. Kan ni få lönsamhet på er verksamhet?

– I dag har vi lönsamhet, svarar Kent Thunberg.

Lars Bull är Värmlandstrafiks vd. Han uppfattar Transports kritik som ett utspel i löneförhandlingar. Att media hakar på är inget nytt, anser Bull. Han tillbakavisar också kritik om att bolaget enbart styrs av lägsta pris vid upphandlingar.

Frågan om Värmlandstrafik ställer krav på kollektivavtal för förarna besvarar Bull:

– Vi kräver att våra leverantörer följer praxis på arbetsmarknaden och följer lagar och avtal. Däremot ger vi oss inte in i arbetsgivarrollen. Fack och arbetsgivare får sköta löneförhandlingarna.

Först om Transport lägger fram konkreta bevis för att Keolis bryter mot kollektivavtalet kan Värmlandtrafik agera, förklarar Lars Bull.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).