John Nilsson, Jerry Dahlberg, Ronnie Persson, Birgitta Karstensson och Janne Olsson siter i styrelsen för Transports klubb på Keolis färdtjänst i Värmland. Förarna har en månads uppsägningstid och får troligtvis gå om Keolis förlorar upphandlingen.
Close
John Nilsson, Jerry Dahlberg, Ronnie Persson, Birgitta Karstensson och Janne Olsson siter i styrelsen för Transports klubb på Keolis färdtjänst i Värmland. Förarna har en månads uppsägningstid och får troligtvis gå om Keolis förlorar upphandlingen.
Close

Keolis bryter kontraktet – alla kan bli av med jobbet

Färdtjänst. Ett par dagar före midsommar kom beskedet att Keolis sagt upp avtalet med Värmlandstrafik om färdtjänst och sjukresor. Nu upphandlas trafiken på nytt och Transportklubben på Keolis fruktar försämrad arbetsmiljö och förlorade jobb.

Ronnie Persson är ordförande för Transports klubb på Keolis i Värmland. Det är på hans initiativ vi träffas i Munkfors. Orten ligger i mitten av länet och på så vis är det lättare för övriga styrelsen att mötas upp. Dessutom råkar det vara platsen för Värmlandstrafiks huvudkontor.

Transportarbetaren har skrivit om färdtjänstförarna i Värmland förr. Då handlade det om att vissa förare fick gå ner i lön när Keolis tog över trafiken, medan andra förare som kom från taxi fick högre lön.

Förarna berättar att finns en hel del som kunde vara bättre hos den nuvarande arbetsgivaren, men att det sakta har gått framåt. Och Transportklubben är stolt över en facklig anslutningsgrad på mer än 50 procent.

Förarna vet inte hur de ska försörja sig efter den 22 december, eftersom Keolis har sagt upp avtalet. I upphandlingen finns inga krav på att personalen ska få följa med.

– Det som händer för oss skulle aldrig hända när de upphandlar bussarna. Då får förarna alltid följa med, säger Ronnie Persson.

Håller inte måttet

Keolis har sagt upp avtalet eftersom företaget anser att trafikledningssystemet, som är manuellt, inte håller måttet. Det blir helt enkelt för dyrt att köra, anser Henrik Gustavsson som är områdeschef på företaget.

Kan man säga att det var ett lågt anbud utifrån de förutsättningar som egentligen fanns?

– Definitivt, utifrån erfarenhet och beskrivningen i förfrågningsunderlaget räknade vi med viss effektivitet. När det inte var så effektivt, då var priset för lågt. Vår absoluta uppfattning är att verkligheten skiljer sig från vad som skrevs inför upphandlingen.

Gustavsson vill inte säga exakt hur stor förlustaffär det varit, men säger att det rör sig om ”miljonbelopp” varje månad.

Kan avgöras i rätten

Var tvisten mellan Keolis och Värmlandstrafik slutar är oklart, Värmlandstrafik delar inte Keolis bild av att trafikledningen är ineffektiv. Båda parter har blandat in jurister och mycket pekar på att konflikten avgörs i rätten.

Sista dagen för att lämna anbud för nästa period har redan passerats. Förarna är rädda för försämrad arbetsmiljö. De hakar upp sig på två detaljer i underlaget. Den ena är att det står i avtalet att förarna ska vara tillgängliga under hela passet. Den andra är att flexibiliteten i systemet gör att det går att boka bilar fram till en minut innan passet slutar.

Riktig slut- och starttid

– Jag är rädd att det inte kommer gå att lösa på laglig väg. Vi behöver ha en riktig slut- och starttid. Med det nya avtalet kan vi i princip få en beställning en minut innan passet slutar. Hur ska kör- och vilotider då kunna respekteras? säger Janne Olsson.

– Redan nu är det svårt att få en ordentlig matrast så man kan att äta bra mat och hålla sig skärpt ett helt 13-timmarspass, säger Birgitta Karstensson.

John Nilsson har kört taxi i 13 år och har aldrig haft det så bra på jobbet som nu. Han tror den fackliga anslutningsgraden rasar när det blir en eller flera nya arbetsgivare.

– Det råder det inget tvivel om. Hos Keolis är det mycket som kan förbättras, men det har blivit mycket bättre under bara ett år. Nu finns det i alla fall någon som är beredd att prata, säger han.

Från Keolis sida har man till slut bestämt sig för att lägga ett nytt anbud. Där finns ett upplägg med beredskap att täcka upp för pauser, tidiga starttider och sena sluttider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kicki:
    29 september, 2017

    Tänkte komma med ett tips!
    Om Keolis öppnar en läkarmottagning också så går det att samordna transporterna bättre exempelvis Måndagar Artrospatienter = bilen full
    Tisdagar Inflammationspatienter=bilen full osv. Blir mer rationellt på det viset.
    Beträffande ren färdtjänst så är det alltid kul att träffa nya människor så det ordnar sig säkert, så bilen blir full.
    Sen tar det inte 20 min att köra 20 mil i Värmland. kan vara värt att komma ihåg.
    vid nästa upphandling tex. Då kanske pengarna räcker till löner också.

  2. Uno Perlström:
    28 september, 2017

    Tycker absolut inte Keolis skall få lägga ett nytt anbud. Deras usla anbud slog undan benen på många duktiga Taxi-företag som skött trafiken i många år.

Lästips:

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Transportarbetarens logga

Varslade sjukreseförare kör coronaambulans

Sjukresor. Cecilia Wallin och samtliga kollegor på Sirius sjukresor har sagts upp från sina arbeten på grund av minskade intäkter på grund av corona. Under uppsägningstiden kör de ambulans – med coronapatienter.

Insänt-logga till webben

Förbjud lönesänkare

Insändare. Det borde vara en lag på att all personal som arbetar med sophämning ska vara fastanställd vid varje upphandling. Företag som sänker arbetstagarnas löner borde bötfällas och förbjudas på marknaden.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.