John Nilsson, Jerry Dahlberg, Ronnie Persson, Birgitta Karstensson och Janne Olsson siter i styrelsen för Transports klubb på Keolis färdtjänst i Värmland. Förarna har en månads uppsägningstid och får troligtvis gå om Keolis förlorar upphandlingen.
Close
John Nilsson, Jerry Dahlberg, Ronnie Persson, Birgitta Karstensson och Janne Olsson siter i styrelsen för Transports klubb på Keolis färdtjänst i Värmland. Förarna har en månads uppsägningstid och får troligtvis gå om Keolis förlorar upphandlingen.
Close

Keolis bryter kontraktet – alla kan bli av med jobbet

Färdtjänst. Ett par dagar före midsommar kom beskedet att Keolis sagt upp avtalet med Värmlandstrafik om färdtjänst och sjukresor. Nu upphandlas trafiken på nytt och Transportklubben på Keolis fruktar försämrad arbetsmiljö och förlorade jobb.

Ronnie Persson är ordförande för Transports klubb på Keolis i Värmland. Det är på hans initiativ vi träffas i Munkfors. Orten ligger i mitten av länet och på så vis är det lättare för övriga styrelsen att mötas upp. Dessutom råkar det vara platsen för Värmlandstrafiks huvudkontor.

Transportarbetaren har skrivit om färdtjänstförarna i Värmland förr. Då handlade det om att vissa förare fick gå ner i lön när Keolis tog över trafiken, medan andra förare som kom från taxi fick högre lön.

Förarna berättar att finns en hel del som kunde vara bättre hos den nuvarande arbetsgivaren, men att det sakta har gått framåt. Och Transportklubben är stolt över en facklig anslutningsgrad på mer än 50 procent.

Förarna vet inte hur de ska försörja sig efter den 22 december, eftersom Keolis har sagt upp avtalet. I upphandlingen finns inga krav på att personalen ska få följa med.

– Det som händer för oss skulle aldrig hända när de upphandlar bussarna. Då får förarna alltid följa med, säger Ronnie Persson.

Håller inte måttet

Keolis har sagt upp avtalet eftersom företaget anser att trafikledningssystemet, som är manuellt, inte håller måttet. Det blir helt enkelt för dyrt att köra, anser Henrik Gustavsson som är områdeschef på företaget.

Kan man säga att det var ett lågt anbud utifrån de förutsättningar som egentligen fanns?

– Definitivt, utifrån erfarenhet och beskrivningen i förfrågningsunderlaget räknade vi med viss effektivitet. När det inte var så effektivt, då var priset för lågt. Vår absoluta uppfattning är att verkligheten skiljer sig från vad som skrevs inför upphandlingen.

Gustavsson vill inte säga exakt hur stor förlustaffär det varit, men säger att det rör sig om ”miljonbelopp” varje månad.

Kan avgöras i rätten

Var tvisten mellan Keolis och Värmlandstrafik slutar är oklart, Värmlandstrafik delar inte Keolis bild av att trafikledningen är ineffektiv. Båda parter har blandat in jurister och mycket pekar på att konflikten avgörs i rätten.

Sista dagen för att lämna anbud för nästa period har redan passerats. Förarna är rädda för försämrad arbetsmiljö. De hakar upp sig på två detaljer i underlaget. Den ena är att det står i avtalet att förarna ska vara tillgängliga under hela passet. Den andra är att flexibiliteten i systemet gör att det går att boka bilar fram till en minut innan passet slutar.

Riktig slut- och starttid

– Jag är rädd att det inte kommer gå att lösa på laglig väg. Vi behöver ha en riktig slut- och starttid. Med det nya avtalet kan vi i princip få en beställning en minut innan passet slutar. Hur ska kör- och vilotider då kunna respekteras? säger Janne Olsson.

– Redan nu är det svårt att få en ordentlig matrast så man kan att äta bra mat och hålla sig skärpt ett helt 13-timmarspass, säger Birgitta Karstensson.

John Nilsson har kört taxi i 13 år och har aldrig haft det så bra på jobbet som nu. Han tror den fackliga anslutningsgraden rasar när det blir en eller flera nya arbetsgivare.

– Det råder det inget tvivel om. Hos Keolis är det mycket som kan förbättras, men det har blivit mycket bättre under bara ett år. Nu finns det i alla fall någon som är beredd att prata, säger han.

Från Keolis sida har man till slut bestämt sig för att lägga ett nytt anbud. Där finns ett upplägg med beredskap att täcka upp för pauser, tidiga starttider och sena sluttider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kicki:
    29 september, 2017

    Tänkte komma med ett tips!
    Om Keolis öppnar en läkarmottagning också så går det att samordna transporterna bättre exempelvis Måndagar Artrospatienter = bilen full
    Tisdagar Inflammationspatienter=bilen full osv. Blir mer rationellt på det viset.
    Beträffande ren färdtjänst så är det alltid kul att träffa nya människor så det ordnar sig säkert, så bilen blir full.
    Sen tar det inte 20 min att köra 20 mil i Värmland. kan vara värt att komma ihåg.
    vid nästa upphandling tex. Då kanske pengarna räcker till löner också.

  2. Uno Perlström:
    28 september, 2017

    Tycker absolut inte Keolis skall få lägga ett nytt anbud. Deras usla anbud slog undan benen på många duktiga Taxi-företag som skött trafiken i många år.

Lästips:

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Trygga upphandlingar!

Insändare. Låt sopbilsförare få automatisk fastanställning med säkra lönevillkor och kollektivavtal efter varje upphandling.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.