John Nilsson, Jerry Dahlberg, Ronnie Persson, Birgitta Karstensson och Janne Olsson siter i styrelsen för Transports klubb på Keolis färdtjänst i Värmland. Förarna har en månads uppsägningstid och får troligtvis gå om Keolis förlorar upphandlingen.
Close
John Nilsson, Jerry Dahlberg, Ronnie Persson, Birgitta Karstensson och Janne Olsson siter i styrelsen för Transports klubb på Keolis färdtjänst i Värmland. Förarna har en månads uppsägningstid och får troligtvis gå om Keolis förlorar upphandlingen.
Close

Keolis bryter kontraktet – alla kan bli av med jobbet

Färdtjänst. Ett par dagar före midsommar kom beskedet att Keolis sagt upp avtalet med Värmlandstrafik om färdtjänst och sjukresor. Nu upphandlas trafiken på nytt och Transportklubben på Keolis fruktar försämrad arbetsmiljö och förlorade jobb.

Ronnie Persson är ordförande för Transports klubb på Keolis i Värmland. Det är på hans initiativ vi träffas i Munkfors. Orten ligger i mitten av länet och på så vis är det lättare för övriga styrelsen att mötas upp. Dessutom råkar det vara platsen för Värmlandstrafiks huvudkontor.

Transportarbetaren har skrivit om färdtjänstförarna i Värmland förr. Då handlade det om att vissa förare fick gå ner i lön när Keolis tog över trafiken, medan andra förare som kom från taxi fick högre lön.

Förarna berättar att finns en hel del som kunde vara bättre hos den nuvarande arbetsgivaren, men att det sakta har gått framåt. Och Transportklubben är stolt över en facklig anslutningsgrad på mer än 50 procent.

Förarna vet inte hur de ska försörja sig efter den 22 december, eftersom Keolis har sagt upp avtalet. I upphandlingen finns inga krav på att personalen ska få följa med.

– Det som händer för oss skulle aldrig hända när de upphandlar bussarna. Då får förarna alltid följa med, säger Ronnie Persson.

Håller inte måttet

Keolis har sagt upp avtalet eftersom företaget anser att trafikledningssystemet, som är manuellt, inte håller måttet. Det blir helt enkelt för dyrt att köra, anser Henrik Gustavsson som är områdeschef på företaget.

Kan man säga att det var ett lågt anbud utifrån de förutsättningar som egentligen fanns?

– Definitivt, utifrån erfarenhet och beskrivningen i förfrågningsunderlaget räknade vi med viss effektivitet. När det inte var så effektivt, då var priset för lågt. Vår absoluta uppfattning är att verkligheten skiljer sig från vad som skrevs inför upphandlingen.

Gustavsson vill inte säga exakt hur stor förlustaffär det varit, men säger att det rör sig om ”miljonbelopp” varje månad.

Kan avgöras i rätten

Var tvisten mellan Keolis och Värmlandstrafik slutar är oklart, Värmlandstrafik delar inte Keolis bild av att trafikledningen är ineffektiv. Båda parter har blandat in jurister och mycket pekar på att konflikten avgörs i rätten.

Sista dagen för att lämna anbud för nästa period har redan passerats. Förarna är rädda för försämrad arbetsmiljö. De hakar upp sig på två detaljer i underlaget. Den ena är att det står i avtalet att förarna ska vara tillgängliga under hela passet. Den andra är att flexibiliteten i systemet gör att det går att boka bilar fram till en minut innan passet slutar.

Riktig slut- och starttid

– Jag är rädd att det inte kommer gå att lösa på laglig väg. Vi behöver ha en riktig slut- och starttid. Med det nya avtalet kan vi i princip få en beställning en minut innan passet slutar. Hur ska kör- och vilotider då kunna respekteras? säger Janne Olsson.

– Redan nu är det svårt att få en ordentlig matrast så man kan att äta bra mat och hålla sig skärpt ett helt 13-timmarspass, säger Birgitta Karstensson.

John Nilsson har kört taxi i 13 år och har aldrig haft det så bra på jobbet som nu. Han tror den fackliga anslutningsgraden rasar när det blir en eller flera nya arbetsgivare.

– Det råder det inget tvivel om. Hos Keolis är det mycket som kan förbättras, men det har blivit mycket bättre under bara ett år. Nu finns det i alla fall någon som är beredd att prata, säger han.

Från Keolis sida har man till slut bestämt sig för att lägga ett nytt anbud. Där finns ett upplägg med beredskap att täcka upp för pauser, tidiga starttider och sena sluttider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kicki:
    29 september, 2017

    Tänkte komma med ett tips!
    Om Keolis öppnar en läkarmottagning också så går det att samordna transporterna bättre exempelvis Måndagar Artrospatienter = bilen full
    Tisdagar Inflammationspatienter=bilen full osv. Blir mer rationellt på det viset.
    Beträffande ren färdtjänst så är det alltid kul att träffa nya människor så det ordnar sig säkert, så bilen blir full.
    Sen tar det inte 20 min att köra 20 mil i Värmland. kan vara värt att komma ihåg.
    vid nästa upphandling tex. Då kanske pengarna räcker till löner också.

  2. Uno Perlström:
    28 september, 2017

    Tycker absolut inte Keolis skall få lägga ett nytt anbud. Deras usla anbud slog undan benen på många duktiga Taxi-företag som skött trafiken i många år.

Lästips:

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Trygga upphandlingar!

Insändare. Låt sopbilsförare få automatisk fastanställning med säkra lönevillkor och kollektivavtal efter varje upphandling.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.

Bengt Eriksson

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.