Krönika

Kejsaren ÄR naken

Davids krönika. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag har skrivit mycket positivt om Löfven under åren, en skicklig förhandlare med folkets bästa för ögonen. Inte minst inför senaste valet. Men det som hänt sedan dess i och med uppgörelsen med Centerpartiet och Liberalerna trotsar all beskrivning.

Ett axplock: Minskat anställningsskydd, kraftigt nedskuren arbetsförmedling, minskad skatt för de rikaste, marknadshyror för nya lägenheter och inga begränsningar för vinster i välfärden. Allt, utom vinsterna i välfärden, är åtgärder som borgerliga regeringar aldrig ens vågat knysta om.

Även HC Andersens lille pojke där nedanför kejsaren hade fattat att det här bara inte går. Videoklippen där Löfven står och skäller ut högerpartierna för att de vill sänka skatterna för de rikaste är helt enkelt för många.

Pinsamheterna saknar gräns och man frågar sig naturligtvis varför statsministern gick med på januariavtalet? Det var ju inte Socialdemokraterna utan Centern och Liberalerna som satt med Svarte Petter. Det var de som var tvungna att välja: en rödgrön regering eller en blåbrun sörja.

Ändå lade sig Socialdemokraterna platt och genomförde den mest ultrakonservativa politik Sverige någonsin skådat. En politik som rimligen bara kan gynna den allra rikaste procenten av befolkningen såsom större fastighetsägare och börs-vd:ar.

Visst är det trevligt att statsministern sitter och kollar på fotboll tillsammans med Frankrikes president Macron. Eller glatt och ledigt går omkring och morsar på ministrar i Bryssel. Men det imponerar inte på många här hemma i Sverige.

Inte på oss som undrar vart vi ska gå när vi blivit arbetslösa och arbetsförmedlingen på orten lagts ner. Inte heller på alla som bor i hyreslägenheter nu när dammluckorna öppnats för obegränsade hyror. Eller vi som ser våra egna kommunalskatter stiga när de allra rikaste kan tjäna miljoner – varje år – på att värnskatten försvunnit.

Ändå har flera av dessa ”reformer” inte ens genomförts ännu. Om SD håller på att gå om S redan nu i opinionen. Vad ska då hända när allt börjar genomföras? Vad ska folk rösta på när S politiken står till höger om högern?

SD:s framgångar i opinionen består till stor del av två saker: Främlingsfientlighet och ett ökande politikerförakt. I det senare spelar tyvärr Socialdemokratin en allt större roll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bengan:
    29 november, 2019

    Ja David är av samma åsikt.
    Skrota avtalet

Lästips:

David Ericsson

Den hårda vägen

Davids krönika. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Transportarbetarens logga

Paus i förhandlingarna om las

Facket. ”Parterna har hittills inte kommit överens om någonting i sak, det vill säga ingen fråga är slutförhandlad.” Med den gemensamma förklaringen tar nu LO, PTK och Svenskt Näringsliv, paus i förhandlingarna om nya lasregler till efter avtalsrörelsen.

Transportarbetarens logga

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare
Avtalsrörelsen tidningsbud

Hopp för buden

Tidningsbud. Det här handlar om en bransch under hård press – medier i allmänhet och tryckta tidningar i synnerhet. Utsatta och längst ut i kedjan finns tidningsbuden.

Tidningsbuden är väldigt lojala och plikttrogna. Det brukar arbetsgivarorganisationens Anders Bergqvist och Charlott Richardson höra från distributionsföretagen: ”Och de har en viktig demokratisk uppgift i dag, i tider av faktaförvrängning och spridning av rena lögner.”

Arbetsgivarsidan tar strid om arbetstiden

Medieföretagen. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet. Facket vill ha betalt för hela arbetspasset. Lönerna lär följa de andra uppgörelserna i 2020 års avtalsrörelse för tidningsbud.

Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

Vilka förhandlar för oss?

Insändare. Jag har läst i kvällstidningar om att LO förhandlar om anställningstrygghet, samtidigt som Kommunal anklagar LO för att sälja ut anställningstryggheten.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.