Krönika

Kejsaren ÄR naken

Davids krönika. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag har skrivit mycket positivt om Löfven under åren, en skicklig förhandlare med folkets bästa för ögonen. Inte minst inför senaste valet. Men det som hänt sedan dess i och med uppgörelsen med Centerpartiet och Liberalerna trotsar all beskrivning.

Ett axplock: Minskat anställningsskydd, kraftigt nedskuren arbetsförmedling, minskad skatt för de rikaste, marknadshyror för nya lägenheter och inga begränsningar för vinster i välfärden. Allt, utom vinsterna i välfärden, är åtgärder som borgerliga regeringar aldrig ens vågat knysta om.

Även HC Andersens lille pojke där nedanför kejsaren hade fattat att det här bara inte går. Videoklippen där Löfven står och skäller ut högerpartierna för att de vill sänka skatterna för de rikaste är helt enkelt för många.

Pinsamheterna saknar gräns och man frågar sig naturligtvis varför statsministern gick med på januariavtalet? Det var ju inte Socialdemokraterna utan Centern och Liberalerna som satt med Svarte Petter. Det var de som var tvungna att välja: en rödgrön regering eller en blåbrun sörja.

Ändå lade sig Socialdemokraterna platt och genomförde den mest ultrakonservativa politik Sverige någonsin skådat. En politik som rimligen bara kan gynna den allra rikaste procenten av befolkningen såsom större fastighetsägare och börs-vd:ar.

Visst är det trevligt att statsministern sitter och kollar på fotboll tillsammans med Frankrikes president Macron. Eller glatt och ledigt går omkring och morsar på ministrar i Bryssel. Men det imponerar inte på många här hemma i Sverige.

Inte på oss som undrar vart vi ska gå när vi blivit arbetslösa och arbetsförmedlingen på orten lagts ner. Inte heller på alla som bor i hyreslägenheter nu när dammluckorna öppnats för obegränsade hyror. Eller vi som ser våra egna kommunalskatter stiga när de allra rikaste kan tjäna miljoner – varje år – på att värnskatten försvunnit.

Ändå har flera av dessa ”reformer” inte ens genomförts ännu. Om SD håller på att gå om S redan nu i opinionen. Vad ska då hända när allt börjar genomföras? Vad ska folk rösta på när S politiken står till höger om högern?

SD:s framgångar i opinionen består till stor del av två saker: Främlingsfientlighet och ett ökande politikerförakt. I det senare spelar tyvärr Socialdemokratin en allt större roll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bengan:
    29 november, 2019

    Ja David är av samma åsikt.
    Skrota avtalet

Lästips:

David Ericsson

Värstinglandet

Davids krönika. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .