Hans-Erik Johansen
Close
”Det är omänskligt, vansinne, att så många får lida för att sjukförsäkringen inte fungerar”, säger lastbilschauffören Hans-Erik Johansen.
Close

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Sjukförsäkringen. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Hans-Erik slår upp dörren till huset hemma i Bjuv, säger att han nu får klara sig på nästan ingenting, att han lever på sin fru. Presenningar, brädstaplar och byggplast fladdrar i den snåla aprilvinden, skvallrar om allehanda byggplaner. Men efter arbetsolyckan den 5 januari i fjol har allt stannat upp. Smärtan har tagit över.

– Jag får stoppa i mig så mycket medicin för att hålla värken i något så när schack, rena häxbrygden. Allt handlar om att försöka överleva dagen. Psyket är kört i botten, jag bara går här innanför fyra väggar.

Hans-Eriks egen berättelse

Det här är Hans-Eriks egen berättelse. En del handlingar saknas och går inte att hitta i mejlskörd och dator. Kanske beror luckorna, eller att jag stundtals har svårt att hänga med, på hans ovana att hantera papper och myndigheter. Att han, som många andra chaufförer, är mer praktiker än byråkrat och dessutom omtöcknad av smärtstillande och värk.

Ett bestående intryck är i alla fall att Hans-Erik, som timanställd lotschaufför med lossning av varor hos olika kundföretag, faller mellan många stolar, lagar och regler. Och att det är svårt att ställa någon till ansvar för olyckan, som vänt upp och ner på hans liv.

Billots i Malmö

Hans-Erik jobbar sen några år, per timme, på Skånes billots i Malmö. Han är nattuggla, trivs med nattjobb och arbetar även helger. Det ger en inkomst på drygt 30 000 kronor per månad, säger han.

Men låt oss gå tillbaka till torsdagen den 5 januari 2017:

Musik strömmar ur radion i hytten och klockan går mot halv tre på eftermiddagen. Det är lite mulet, men Hans-Erik är på gott humör. Han började lasta klockan tre på morgonen och det här är dagens sista stopp, hos Café Derés i centrala Älmhult, ett kombinerat kafé och bageri. Det är första gången han är där.

Kaféet erbjuder nybakt, frukostfrallor och smörgåstårta ”alla veckans dagar”, upplyser hemsidan. Om den farliga arbetsmiljön för chaufförer sägs ingenting. Hans-Erik går in och frågar:

– Var vill ni ha era grejer?

Det är flera pallar med mjöl, socker och bakpulver. En anställd kliver ut och Hans-Erik förstår direkt att han är irriterad. En ny chaufför. Nu igen. Omsättningen har varit stor och uppdraget har vandrat mellan olika åkerier.

Den anställde pekar mot ett källarförråd. Det ligger nedanför en lutande kullerstensbacke och Hans-Erik tar trucken, ”Ankan”, och kör. Han ser sig om, någon gjuten ramp för att klara nivåskillnaden på 20-25 centimeter mellan markplanet och förrådet finns inte. Bagerikillen greppar i stället en plåt och lägger ut som körväg. Det ser farligt ut, Hans-Erik tvekar:

– Är det där verkligen säkert att köra på?

– Ja då, alla chaufförer kör där, det fixar du med, svarar den anställde och ger sig i väg.

Hans-Erik kör in en pall genom ena förrådsdörren och blir ombedd att köra ännu en genom dörren intill. Där är så trångt att han måste backa ut trucken, men när han kommer fram till ”plåtrampen” blir det stopp. Batteripaketet sticker långt ner under trucken, drivhjulet pressar mot plåten och trucken slirar.

Hans-Erik kliver ur och ner bakom den, i nästa ögonblick faller först plåten sedan trucken över hans vänstra fot.

– Jag fattar inte var jag får kraften ifrån, men på något sätt lyckas jag trycka upp trucken på kanten igen. Det enda jag tänker är att få undan min fot.

Smärtan var övermäktig

Hans-Erik ger upp ett vrål: Fan, i helvetes jävlar! Den anställde kom springande, undrade hur det gått. Klarade han sig? Smärtan var övermäktig. Hans-Erik orkade inte prata, bet ihop och sa ja. Han är sån, ber sällan om hjälp.

Hans-Erik ringde åkeriet och bad dem skicka någon att hämta lastbilen. Efter en stund kom svaret: Det fanns ingen. Hans-Erik lyckades långsamt ta lastbilen till Hässleholm. Frun mötte upp och körde honom till akuten i Helsingborg. När läkaren äntligen kom hade Hans-Erik varit i gång i över ett dygn och fick höra att han haft änglavakt. Inga ben var brutna.

Utan skyddsskorna hade han inte haft någon fot kvar, säger han själv. Men nervskadorna skulle ta tid på sig att läka, ett och ett halvt till två år, spådde läkarna.

– Och riktigt bra kommer jag aldrig att bli. Att inte få komma ut på vägen och göra sina timmar är styggt. Det här har tagit styggt på mig. Ibland tänker jag att jag inte orkar, att jag ger mig ut och jobbar i alla fall.

Fast samvetet sätter stopp, värktabletterna gör honom avtrubbad, trött och yr. Husläkarens besked är också: ”på de här medicinerna får du inte lov att köra”. Samtidigt gnager oron för ekonomin. Paret har lånat 40 000–45 000 kronor från olika familjemedlemmar för att klara hyra och försäkringar och Katjas son ryckte in och betalade glasögon för dem båda.

Hankar sig fram

Hon är förtidspensionär och det är hennes sjukersättning de hankar sig fram på, plus Hans-Eriks sjukersättning från en trafikolycka i ungdomsåren.

52 år fyllda kan Hans-Erik räkna ihop 34 år som lastbilschaufför. En period drev han eget åkeri. Handläggaren på kassan har uppmanat honom att söka ett annat arbete.

– Vad det skulle vara för jobb när man har så här ont, sa hon inte. Jag trivs som chaufför och mina åkare frågar: När kommer du tillbaka?

Hans-Erik Johansen och hunden Lajka.
”Jag har bråkat på kassan om sjukpenning i över ett år nu. Det känns som om de bara förhalar allting”, tycker lotschauffören Hans-Erik Johansen, här med hunden Lajka. Foto: Justina Öster

Varför får Hans-Erik inga pengar?

Hans-Erik Johansen ringer och ringer till försäkringskassan. Men han når sällan fram och får aldrig veta varför han inte får någon sjukpenning, säger han. Försäkringskassans svar är krångligt.

Försäkringssamordnare Markus Gustafsson på Försäkringskassan (FK) i Lund/Helsingborg har gått igenom Hans-Eriks handlingar och förklarar att han, efter Transportarbetarens samtal, nu fått en del av sjukpenningen insatt på sitt konto. Att det tagit så lång tid förklarar kassan med att Hans-Erik själv var sen i starten, och att han anmälde arbetsskada och felaktigt ansökte om livränta – i stället för sjukpenning.

Därpå körde det ihop sig med att fastställa hans sjukpenninggrundande inkomst (SGI) uppger kassan. Arbetsgivaren dröjde med uppgifterna. Nästan 14 månader efter olyckan var den i alla fall klar, om än lägre än vad Hans-Erik begärt.

Den 6 mars i år var det äntligen dags för utbetalning, men då dök nästa hake upp. Hans-Erik har redan sjukersättning (förtidspension) på halvtid från kassan, efter en tidigare trafikolycka. Han och arbetsgivaren hade uppgett att han jobbade 32 timmar per vecka.

För mycket, ansåg kassan. 20 timmar hade varit det rätta, om han samtidigt ville ha sjukersättning på halvtid. Hans-Erik borde ha meddelat FK att han jobbade mer, så att hans sjukersättning sänkts. Summa summarum får Hans-Erik till slut i alla fall en fjärdedel sjukpenning (baserad på 20 timmars arbetsvecka).

Sex månader har passerat, med råge. Den tidpunkt då Hans-Erik, enligt kassans regler, ska testas för normalt förekommande jobb på arbetsmarknaden. FK har därför parallellt undersökt hans arbetsförmåga – på 50 procent.

De läkarintyg Hans-Erik Johansen hittills skickat in har inte bevisat att hans ”arbetsförmåga är nedsatt mot vanliga arbeten, till exempel enklare skrivbordsarbete”, förklarar Markus Gustafsson. Att Hans-Erik har svårt att sköta kopplingen på bilar och problem att klara belastning på foten, räcker inte. Han behöver komplettera med mer.

Första maj, på arbetarrörelsens dag, rinner tiden ut.

 

Fotnot: Hans-Eriks Johansens husläkare på vårdcentralen i Bjuv är överbelastad med jobb och har inte gått att nå. Han styrker i ett intyg Hans-Eriks nerv- och belastningssmärta. Hans arbetsförmåga är helt nedsatt och det går inte att bedöma om han kommer att få tillbaka den som yrkeschaufför, skriver läkaren. Hans-Erik rekommenderas friskvård.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Transportarbetarens logga

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Transportarbetarens logga

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.

Kristoffer Nilsson

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Kameraövervakning

Kameraövervakad på jobbet?

Snabbkoll. Ett hot mot din integritet? Eller säkerheten som bevisar att du har gjort rätt? Kameraövervakning på jobbet är en balansgång. I sommar kommer en ny lag – som ger chefen rätt att sätta upp en kamera utan att fråga Datainspektionen om lov.

Val 2018: Las
"Kalles åkeri"

Vilka får gå när åkeriet säger upp?

Uppsägningar. Turordningsreglerna vid uppsägningar är en het fråga inför höstens val. De rödgröna vill behålla, eller till och med skärpa, principen om ”sist-in-först-ut”. De borgerliga vill luckra upp reglerna. Vad ska gälla på ett skogsåkeri som vill säga upp fyra av 35 chaufförer? Vi frågade riksdagspartierna.

”Urholkad las ger tystare arbetsplatser”

Turordningsreglerna. – Centerns förslag skulle slå hårt mot Transports medlemmar. En stor majoritet jobbar i företag med färre än 50 anställda. Men även en utökning av två-undantaget till fyra eller fem personer skulle försämra anställningstryggheten radikalt.

Arvidsjaurs flygplats

”Vi är avskurna från omvärlden utan flyg”

Flyg. – Ett jävla elände. Och mest av allt är det Transportstyrelsens fel! Nextjet borde inte fått fortsätta flyga. Bolaget var ju nära att bli av med tillståndet redan i höstas.

collage med magasin

Lyxigt lustfylld läsning lockar

Kultur. Först sålde de prenumerationer till en tidning som inte fanns. När det visade sig att hundratals personer ville köpa tidningen om gamla, ombyggda och snygga fordon satte Peter Larsson och hans kompis i gång att göra den.

Sjukförsäkringen
Illustration Hamna i kläm

Sjuka kommer i kläm

Haveri. Fackförbunden och fackens juridiska byrå är överens. Sjukförsäkringen har havererat. Sjuka nekas ersättning och skickas ut att söka ”hitte-på-jobb”. Nu tillsätter regeringen en utredning.

Hans-Erik Johansen

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Drabbad. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Transport. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.