Hans-Erik Johansen
Close
”Det är omänskligt, vansinne, att så många får lida för att sjukförsäkringen inte fungerar”, säger lastbilschauffören Hans-Erik Johansen.
Close

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Sjukförsäkringen. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Hans-Erik slår upp dörren till huset hemma i Bjuv, säger att han nu får klara sig på nästan ingenting, att han lever på sin fru. Presenningar, brädstaplar och byggplast fladdrar i den snåla aprilvinden, skvallrar om allehanda byggplaner. Men efter arbetsolyckan den 5 januari i fjol har allt stannat upp. Smärtan har tagit över.

– Jag får stoppa i mig så mycket medicin för att hålla värken i något så när schack, rena häxbrygden. Allt handlar om att försöka överleva dagen. Psyket är kört i botten, jag bara går här innanför fyra väggar.

Hans-Eriks egen berättelse

Det här är Hans-Eriks egen berättelse. En del handlingar saknas och går inte att hitta i mejlskörd och dator. Kanske beror luckorna, eller att jag stundtals har svårt att hänga med, på hans ovana att hantera papper och myndigheter. Att han, som många andra chaufförer, är mer praktiker än byråkrat och dessutom omtöcknad av smärtstillande och värk.

Ett bestående intryck är i alla fall att Hans-Erik, som timanställd lotschaufför med lossning av varor hos olika kundföretag, faller mellan många stolar, lagar och regler. Och att det är svårt att ställa någon till ansvar för olyckan, som vänt upp och ner på hans liv.

Billots i Malmö

Hans-Erik jobbar sen några år, per timme, på Skånes billots i Malmö. Han är nattuggla, trivs med nattjobb och arbetar även helger. Det ger en inkomst på drygt 30 000 kronor per månad, säger han.

Men låt oss gå tillbaka till torsdagen den 5 januari 2017:

Musik strömmar ur radion i hytten och klockan går mot halv tre på eftermiddagen. Det är lite mulet, men Hans-Erik är på gott humör. Han började lasta klockan tre på morgonen och det här är dagens sista stopp, hos Café Derés i centrala Älmhult, ett kombinerat kafé och bageri. Det är första gången han är där.

Kaféet erbjuder nybakt, frukostfrallor och smörgåstårta ”alla veckans dagar”, upplyser hemsidan. Om den farliga arbetsmiljön för chaufförer sägs ingenting. Hans-Erik går in och frågar:

– Var vill ni ha era grejer?

Det är flera pallar med mjöl, socker och bakpulver. En anställd kliver ut och Hans-Erik förstår direkt att han är irriterad. En ny chaufför. Nu igen. Omsättningen har varit stor och uppdraget har vandrat mellan olika åkerier.

Den anställde pekar mot ett källarförråd. Det ligger nedanför en lutande kullerstensbacke och Hans-Erik tar trucken, ”Ankan”, och kör. Han ser sig om, någon gjuten ramp för att klara nivåskillnaden på 20-25 centimeter mellan markplanet och förrådet finns inte. Bagerikillen greppar i stället en plåt och lägger ut som körväg. Det ser farligt ut, Hans-Erik tvekar:

– Är det där verkligen säkert att köra på?

– Ja då, alla chaufförer kör där, det fixar du med, svarar den anställde och ger sig i väg.

Hans-Erik kör in en pall genom ena förrådsdörren och blir ombedd att köra ännu en genom dörren intill. Där är så trångt att han måste backa ut trucken, men när han kommer fram till ”plåtrampen” blir det stopp. Batteripaketet sticker långt ner under trucken, drivhjulet pressar mot plåten och trucken slirar.

Hans-Erik kliver ur och ner bakom den, i nästa ögonblick faller först plåten sedan trucken över hans vänstra fot.

– Jag fattar inte var jag får kraften ifrån, men på något sätt lyckas jag trycka upp trucken på kanten igen. Det enda jag tänker är att få undan min fot.

Smärtan var övermäktig

Hans-Erik ger upp ett vrål: Fan, i helvetes jävlar! Den anställde kom springande, undrade hur det gått. Klarade han sig? Smärtan var övermäktig. Hans-Erik orkade inte prata, bet ihop och sa ja. Han är sån, ber sällan om hjälp.

Hans-Erik ringde åkeriet och bad dem skicka någon att hämta lastbilen. Efter en stund kom svaret: Det fanns ingen. Hans-Erik lyckades långsamt ta lastbilen till Hässleholm. Frun mötte upp och körde honom till akuten i Helsingborg. När läkaren äntligen kom hade Hans-Erik varit i gång i över ett dygn och fick höra att han haft änglavakt. Inga ben var brutna.

Utan skyddsskorna hade han inte haft någon fot kvar, säger han själv. Men nervskadorna skulle ta tid på sig att läka, ett och ett halvt till två år, spådde läkarna.

– Och riktigt bra kommer jag aldrig att bli. Att inte få komma ut på vägen och göra sina timmar är styggt. Det här har tagit styggt på mig. Ibland tänker jag att jag inte orkar, att jag ger mig ut och jobbar i alla fall.

Fast samvetet sätter stopp, värktabletterna gör honom avtrubbad, trött och yr. Husläkarens besked är också: ”på de här medicinerna får du inte lov att köra”. Samtidigt gnager oron för ekonomin. Paret har lånat 40 000–45 000 kronor från olika familjemedlemmar för att klara hyra och försäkringar och Katjas son ryckte in och betalade glasögon för dem båda.

Hankar sig fram

Hon är förtidspensionär och det är hennes sjukersättning de hankar sig fram på, plus Hans-Eriks sjukersättning från en trafikolycka i ungdomsåren.

52 år fyllda kan Hans-Erik räkna ihop 34 år som lastbilschaufför. En period drev han eget åkeri. Handläggaren på kassan har uppmanat honom att söka ett annat arbete.

– Vad det skulle vara för jobb när man har så här ont, sa hon inte. Jag trivs som chaufför och mina åkare frågar: När kommer du tillbaka?

Hans-Erik Johansen och hunden Lajka.
”Jag har bråkat på kassan om sjukpenning i över ett år nu. Det känns som om de bara förhalar allting”, tycker lotschauffören Hans-Erik Johansen, här med hunden Lajka. Foto: Justina Öster

Varför får Hans-Erik inga pengar?

Hans-Erik Johansen ringer och ringer till försäkringskassan. Men han når sällan fram och får aldrig veta varför han inte får någon sjukpenning, säger han. Försäkringskassans svar är krångligt.

Försäkringssamordnare Markus Gustafsson på Försäkringskassan (FK) i Lund/Helsingborg har gått igenom Hans-Eriks handlingar och förklarar att han, efter Transportarbetarens samtal, nu fått en del av sjukpenningen insatt på sitt konto. Att det tagit så lång tid förklarar kassan med att Hans-Erik själv var sen i starten, och att han anmälde arbetsskada och felaktigt ansökte om livränta – i stället för sjukpenning.

Därpå körde det ihop sig med att fastställa hans sjukpenninggrundande inkomst (SGI) uppger kassan. Arbetsgivaren dröjde med uppgifterna. Nästan 14 månader efter olyckan var den i alla fall klar, om än lägre än vad Hans-Erik begärt.

Den 6 mars i år var det äntligen dags för utbetalning, men då dök nästa hake upp. Hans-Erik har redan sjukersättning (förtidspension) på halvtid från kassan, efter en tidigare trafikolycka. Han och arbetsgivaren hade uppgett att han jobbade 32 timmar per vecka.

För mycket, ansåg kassan. 20 timmar hade varit det rätta, om han samtidigt ville ha sjukersättning på halvtid. Hans-Erik borde ha meddelat FK att han jobbade mer, så att hans sjukersättning sänkts. Summa summarum får Hans-Erik till slut i alla fall en fjärdedel sjukpenning (baserad på 20 timmars arbetsvecka).

Sex månader har passerat, med råge. Den tidpunkt då Hans-Erik, enligt kassans regler, ska testas för normalt förekommande jobb på arbetsmarknaden. FK har därför parallellt undersökt hans arbetsförmåga – på 50 procent.

De läkarintyg Hans-Erik Johansen hittills skickat in har inte bevisat att hans ”arbetsförmåga är nedsatt mot vanliga arbeten, till exempel enklare skrivbordsarbete”, förklarar Markus Gustafsson. Att Hans-Erik har svårt att sköta kopplingen på bilar och problem att klara belastning på foten, räcker inte. Han behöver komplettera med mer.

Första maj, på arbetarrörelsens dag, rinner tiden ut.

 

Fotnot: Hans-Eriks Johansens husläkare på vårdcentralen i Bjuv är överbelastad med jobb och har inte gått att nå. Han styrker i ett intyg Hans-Eriks nerv- och belastningssmärta. Hans arbetsförmåga är helt nedsatt och det går inte att bedöma om han kommer att få tillbaka den som yrkeschaufför, skriver läkaren. Hans-Erik rekommenderas friskvård.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.