Fartyg i Karlshamn
Close
Fartyg i Karlshamns hamn.
Close

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

– Vi har hanterat arbetsmiljön bra, men varit sämre på att dokumentera, kommenterar hamnens tekniska chef Tomas Carlsson. Arbetsmiljöverkets synpunkter är i stora drag relevanta.

Under hösten har Transport vunnit terräng i Karlshamns hamn, och gått från en medlem till nio samt bildat en klubb. Arbetsmiljöverkets inspektion skedde dock innan Transport började rekrytera medlemmar i det som historiskt är ett fäste för konkurrerande Hamnarbetarförbundet.

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud i Transports stuveriavdelning 2 och den som varit med i diskussionerna. Han håller delvis med den tekniska chefen om historien:

– Hamnen har inte skött sitt systematiska arbetsmiljöarbete och inte dokumenterat det som gjorts, säger han. Men nu ska vi hjälpa företaget så att riskbedömningar och annat blir rätt.

När det handlar om hamnarbetare som kör truck har hamnens skriftliga tillstånd inte varit fullständiga. Arbetsmiljöverket konstaterar att det på personliga trucktillstånd måste framgå vilka specifika arbetsuppgifter tillståndet gäller för.

För denna brist ska hamnen betala 36 400 kronor i sanktionsavgift.

Övriga påpekanden från Arbetsmiljöverket har hamnen – och skyddsombuden – ytterligare ett par månader på sig att rätta till. Det handlar till exempel om riskbedömningar och medarbetarsamtal. Om detta görs slipper hamnen betala vitet på 100 000 kronor.

– Så nu ska vi göra vår läxa, säger tekniska chefen Tomas Carlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Diagram olycksdrabbad transportsektor

Transportjobb toppar skadelistan – igen

Arbetsmiljö. Transportjobb är de mest olycksdrabbade. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, Afa Försäkringar och Försäkringskassan.

Transportarbetarens logga

Färre anmälda arbetssjukdomar

Arbetsmiljö. Ny statistik från Arbetsmiljöverket visar att färre arbetssjukdomar anmäls. Alltjämt är det flest skador på jobbet inom transport och magasinering för kvinnor och miljöarbete för män.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.