Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Karin Wennerberg. Foto: Privat

Vad köper du in för slags verk till LO-borgen?

– Sådan konst som representerar det som är LO i dag, som speglar dagens arbetsliv. Det handlar både om motiv som visar kvinnor och kvinnodominerade arbetsplatser, och verk gjorda av kvinnor. Det kan vara målningar men också foto, grafik eller skulptur.

Hur fritt är ditt uppdrag?

– Det är fritt, jag ger förslag till min uppdragsgivare (LO). Sedan får jag ett ja eller ett nej. Hittills har mina förslag blivit godkända. Det har också hänt att jag fått tips från uppdragsgivaren. Tidigare har LO nästan inte köpt in någon ny konst de senaste årtiondena. De här inköpen nu görs också för att gynna konstnärer, för ett levande kulturliv. Ofta ser och skildrar de vardagen, arbetsliv och solidariteten. Och det är också viktigt att säga att pengarna kommer från den konst vi sålt de senaste åren.

Men ska det stolta arvet av arbetarkonst slängas ut?

– Nej! Självklart inte, arbetarkonsten är viktig att inte göra sig av med. Det som sålts är framför allt sådant som inte direkt har någon koppling till LO:s historia, verksamhet eller arbete. Väldigt mycket är grafik som köpts in mellan slutet av 50-talet och 80-talet. Inga verk av Amelin!

Går det att komma in och se den nya konsten?

– Det går när man är på kurs eller liknande i huset, men tyvärr är det inte möjligt med visningstillfällen för privata besök. Det handlar bland annat om säkerheten.

Finns det konstverk från LO du skulle vilja ha i ditt eget hem?

– Ja, och det är en hel del … Både konsthantverk, som keramik från Gustavsberg till exempel, och konst. Allra mest förtjust är jag i sådan från slutet av 60-talet, då Sverige var som allra mest intressant. Ola Billgren, Jan Håfström, Elis Eriksson, Lena Svedberg … Spännande, rått, annorlunda och med mycket humor!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO-borgen flaggar med ukrainska flaggan. Foto: Kent Källqvist

LO fördömer Rysslands agerande 

Facket. På LO-borgen vid Norra Bantorget i Stockholm har Ukrainas flagga hissats vid urtavlan. En påminnelse om den galna tid vi upplever och att fler människor ständigt dör av det orättfärdiga kriget mot Ukraina. 

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.