Transcargo Sweden AB.
Close
Trots åtal och fällande domar drivs Trans Cargo vidare, nu under namnet Transcargo Sweden AB.
Close

Kännbara straff för de åtalade i Trans Cargo

Åkarparet som drivit Trans Cargo i Göteborg fälldes i dag för grova ekobrott. Maken döms till 2,5 års fängelse. Hustrun skulle egentligen ha fått åtta månader på kåken, men tingsrätten väljer i stället skyddstillsyn och samhällstjänst med hänsyn till parets sju barn. En funktionshindrad man som utnyttjats som målvakt får en månads fängelse.

Trans Cargo är ett dragbilsåkeri som kört för flera speditörer i Västsverige. Verksamheten har kantats av konkurser och flera företrädare har tidigare dömts för bokföringsbrott.

För åtta, nio år sedan krävde Transport kollektivavtal och det blev upptakten till en härva av svarta löner, momsfiffel och brevlådeföretag där Trans Cargos chaufförer påstods vara anställda.

Hösten 2015 häktades huvudmannen, en 44-åring som vi kan kalla Johan. Hans jämngamla hustru kallades till förhör, som formell företrädare i flera av bolagen.

Hon bröt ihop och förklarade att hon visserligen stått för bolagen, men att allt skötts av maken och åkeriets transportledare. Hustrun uppgav att hon haft fullt upp med parets sju barn i åldrarna 3 till 20 år.

I förhören och vid rättegången som avslutades i januari tillbakavisade Johan de flesta av anklagelserna. Han hävdade att frun var ansvarig och att hela upplägget med Trans Cargobolagen styrts av hustruns morfar, som drev en bokföringsbyrå. Morfadern avled 2012 och bokföringen togs då över av en annan släkting på byrån.

Klockan elva i dag, fredag, meddelade Göteborgs tingsrätt dom i målet. Rätten anser att en lång rad vittnesmål från kunder, chaufförer och bankpersonal visar att det är Johan varit den verklige huvudmannen i Trans Cargo.

Han döms till fängelse för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott under åren 2012 till 2014. Dessutom får han näringsförbud i fem år.

Hustrun slipper inte undan ansvar, trots att mycket talar för att hon blivit lurad av sin man. Tingsrätten menar att kvinnan haft ”ett större engagemang” än hon medgivet. Hon har i vart fall fått vetskap om oegentligheter, utan att agera.

Domstolen konstaterar att hustruns brottslighet motsvarar ett straffvärde på åtta månaders fängelse. Men barnen – och låg risk för fortsatt kriminalitet – anförs som skäl till att straffet ska omvandlas till 200 timmars samhällstjänst. Kvinnan får även näringsförbud i tre år.

Under många år har Johan utnyttjat en barndomskompis, en 46-åring man, som målvakt i bolagen. Vid ett tillfälle följer Johan med 46-åringen till banken och ser till att denne öppnar ett nytt bankkonto. Ett konto som sedan används för att betala ut omkring åtta miljoner kronor i svarta löner till chaufförerna.

Målvakten klassas som intellektuellt funktionshindrad, men rätten dömer honom ändå till skyddstillsyn och en månad bakom galler.

Så sent som i november 2012 dömdes 46-åringen till fängelse i åtta månader för grovt bokföringsbrott. Han hade då suttit som företrädare i bolag som ingått i Trans Cargosfären.

Enligt åklagaren har åkeriet haft uppåt 60–80 chaufförer anställda, kortare eller längre tid. Många av dem riskerar nu eftertaxering. I en del fall har inga inkomster alls deklarerats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.