Transcargo Sweden AB.
Close
Trots åtal och fällande domar drivs Trans Cargo vidare, nu under namnet Transcargo Sweden AB.
Close

Kännbara straff för de åtalade i Trans Cargo

Åkarparet som drivit Trans Cargo i Göteborg fälldes i dag för grova ekobrott. Maken döms till 2,5 års fängelse. Hustrun skulle egentligen ha fått åtta månader på kåken, men tingsrätten väljer i stället skyddstillsyn och samhällstjänst med hänsyn till parets sju barn. En funktionshindrad man som utnyttjats som målvakt får en månads fängelse.

Trans Cargo är ett dragbilsåkeri som kört för flera speditörer i Västsverige. Verksamheten har kantats av konkurser och flera företrädare har tidigare dömts för bokföringsbrott.

För åtta, nio år sedan krävde Transport kollektivavtal och det blev upptakten till en härva av svarta löner, momsfiffel och brevlådeföretag där Trans Cargos chaufförer påstods vara anställda.

Hösten 2015 häktades huvudmannen, en 44-åring som vi kan kalla Johan. Hans jämngamla hustru kallades till förhör, som formell företrädare i flera av bolagen.

Hon bröt ihop och förklarade att hon visserligen stått för bolagen, men att allt skötts av maken och åkeriets transportledare. Hustrun uppgav att hon haft fullt upp med parets sju barn i åldrarna 3 till 20 år.

I förhören och vid rättegången som avslutades i januari tillbakavisade Johan de flesta av anklagelserna. Han hävdade att frun var ansvarig och att hela upplägget med Trans Cargobolagen styrts av hustruns morfar, som drev en bokföringsbyrå. Morfadern avled 2012 och bokföringen togs då över av en annan släkting på byrån.

Klockan elva i dag, fredag, meddelade Göteborgs tingsrätt dom i målet. Rätten anser att en lång rad vittnesmål från kunder, chaufförer och bankpersonal visar att det är Johan varit den verklige huvudmannen i Trans Cargo.

Han döms till fängelse för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott under åren 2012 till 2014. Dessutom får han näringsförbud i fem år.

Hustrun slipper inte undan ansvar, trots att mycket talar för att hon blivit lurad av sin man. Tingsrätten menar att kvinnan haft ”ett större engagemang” än hon medgivet. Hon har i vart fall fått vetskap om oegentligheter, utan att agera.

Domstolen konstaterar att hustruns brottslighet motsvarar ett straffvärde på åtta månaders fängelse. Men barnen – och låg risk för fortsatt kriminalitet – anförs som skäl till att straffet ska omvandlas till 200 timmars samhällstjänst. Kvinnan får även näringsförbud i tre år.

Under många år har Johan utnyttjat en barndomskompis, en 46-åring man, som målvakt i bolagen. Vid ett tillfälle följer Johan med 46-åringen till banken och ser till att denne öppnar ett nytt bankkonto. Ett konto som sedan används för att betala ut omkring åtta miljoner kronor i svarta löner till chaufförerna.

Målvakten klassas som intellektuellt funktionshindrad, men rätten dömer honom ändå till skyddstillsyn och en månad bakom galler.

Så sent som i november 2012 dömdes 46-åringen till fängelse i åtta månader för grovt bokföringsbrott. Han hade då suttit som företrädare i bolag som ingått i Trans Cargosfären.

Enligt åklagaren har åkeriet haft uppåt 60–80 chaufförer anställda, kortare eller längre tid. Många av dem riskerar nu eftertaxering. I en del fall har inga inkomster alls deklarerats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.