Transcargo Sweden AB.
Close
Trots åtal och fällande domar drivs Trans Cargo vidare, nu under namnet Transcargo Sweden AB.
Close

Kännbara straff för de åtalade i Trans Cargo

Åkarparet som drivit Trans Cargo i Göteborg fälldes i dag för grova ekobrott. Maken döms till 2,5 års fängelse. Hustrun skulle egentligen ha fått åtta månader på kåken, men tingsrätten väljer i stället skyddstillsyn och samhällstjänst med hänsyn till parets sju barn. En funktionshindrad man som utnyttjats som målvakt får en månads fängelse.

Trans Cargo är ett dragbilsåkeri som kört för flera speditörer i Västsverige. Verksamheten har kantats av konkurser och flera företrädare har tidigare dömts för bokföringsbrott.

För åtta, nio år sedan krävde Transport kollektivavtal och det blev upptakten till en härva av svarta löner, momsfiffel och brevlådeföretag där Trans Cargos chaufförer påstods vara anställda.

Hösten 2015 häktades huvudmannen, en 44-åring som vi kan kalla Johan. Hans jämngamla hustru kallades till förhör, som formell företrädare i flera av bolagen.

Hon bröt ihop och förklarade att hon visserligen stått för bolagen, men att allt skötts av maken och åkeriets transportledare. Hustrun uppgav att hon haft fullt upp med parets sju barn i åldrarna 3 till 20 år.

I förhören och vid rättegången som avslutades i januari tillbakavisade Johan de flesta av anklagelserna. Han hävdade att frun var ansvarig och att hela upplägget med Trans Cargobolagen styrts av hustruns morfar, som drev en bokföringsbyrå. Morfadern avled 2012 och bokföringen togs då över av en annan släkting på byrån.

Klockan elva i dag, fredag, meddelade Göteborgs tingsrätt dom i målet. Rätten anser att en lång rad vittnesmål från kunder, chaufförer och bankpersonal visar att det är Johan varit den verklige huvudmannen i Trans Cargo.

Han döms till fängelse för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott under åren 2012 till 2014. Dessutom får han näringsförbud i fem år.

Hustrun slipper inte undan ansvar, trots att mycket talar för att hon blivit lurad av sin man. Tingsrätten menar att kvinnan haft ”ett större engagemang” än hon medgivet. Hon har i vart fall fått vetskap om oegentligheter, utan att agera.

Domstolen konstaterar att hustruns brottslighet motsvarar ett straffvärde på åtta månaders fängelse. Men barnen – och låg risk för fortsatt kriminalitet – anförs som skäl till att straffet ska omvandlas till 200 timmars samhällstjänst. Kvinnan får även näringsförbud i tre år.

Under många år har Johan utnyttjat en barndomskompis, en 46-åring man, som målvakt i bolagen. Vid ett tillfälle följer Johan med 46-åringen till banken och ser till att denne öppnar ett nytt bankkonto. Ett konto som sedan används för att betala ut omkring åtta miljoner kronor i svarta löner till chaufförerna.

Målvakten klassas som intellektuellt funktionshindrad, men rätten dömer honom ändå till skyddstillsyn och en månad bakom galler.

Så sent som i november 2012 dömdes 46-åringen till fängelse i åtta månader för grovt bokföringsbrott. Han hade då suttit som företrädare i bolag som ingått i Trans Cargosfären.

Enligt åklagaren har åkeriet haft uppåt 60–80 chaufförer anställda, kortare eller längre tid. Många av dem riskerar nu eftertaxering. I en del fall har inga inkomster alls deklarerats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.