Close
Hösten 2013 startade Allonias Sebhatu kampen mot Cabonline, som då hette Fågelviksgruppen.
Close

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

– Samtransåkaren jag fick jobb hos följde inte kollektivavtalet. När jag ifrågasatte arbetstiderna och lönen blev jag utsparkad, säger han.

Allonias Sebhatu blev rikskänd när han började organisera chaufförer på Taxi Kurir och Taxi 020, två av bolagen som ingick i Fågelviksgruppen. En koncern som senare bytte namn till Cabonline.

På senhösten 2013 organiserade han protestaktioner utanför Taxi Kurirs huvudkontor och han fick sedan huvudrollen i dokumentärfilmen Taxiklubben, som visades på bio.

Kort efter att Allonias Sebhatu tvingats bort från Taxi Kurir fick han nytt jobb – som färdtjänstchaufför söder om Stockholm. De senaste fyra åren har han kört för bolaget Sirius, både som egenföretagare och anställd.

Han beskriver Sirius och åkaren han körde för som seriösa arbetsgivare.

– Bolagen följde kollektivavtalet och arbetstidsreglerna. Det var ordning och reda, förtydligar han.

I våras gjorde Huddinge och några andra kommuner söder om Stockholm en ny upphandling av färdtjänst och skolresor. Vinnare blev Samtrans, som tog över trafiken i juli.

Allonias Sebhatu sökte och fick jobb hos en Samtransåkare med fyra minibussar. Anställningen började med en tre dagar lång utbildning i Samtrans regi.

– Det första jag frågade var om kollektivavtalet. Svaret jag fick var att alla de anslutna åkarna tillämpar Transports kollektivavtal.

Allonias Sebhatu började köra den 21 augusti. Ganska snabbt reagerade han över arbetstiderna, som i snitt blev 9,5 timmar per dag – när lunchrasten räknats bort. Betalningen skulle inte heller komma upp i avtalets nivå, insåg han.

När Allonias Sebhatu tog upp saken med åkeriet blev reaktionen drastisk:

– Åkaren sa upp mig muntligt, det var torsdagen den 1 september. På fredagen hade han ändrat sig. Men det slutade ändå med att han åkte hem till min familj på lördagen och krävde att få nyckeln till färdtjänstbussen.

Transportarbetaren träffar Allonias Sebhatu på måndagen, efter den omtumlande helgen. Han har kontaktat facket, som får en svår nöt att knäcka.

– Jag hade inte fått något anställningsbevis. Åkaren la fram ett när jag anställdes, men det innehöll fel som jag påpekade och då tog han snabbt tillbaka den enda kopian.

Turerna på Samtransåkeriet har tänt stridsviljan igen hos Allonias Sebhatu. Han hävdar att Samtrans vann färdtjänstkontraktet i södra Stockholm genom att dumpa priserna.

– Vad som än händer kommer jag att fortsätta kämpa för att chaufförerna ska ha bra villkor. I decennier slogs svenska arbetare får att få kollektivavtal, det måste vi hålla i.

– Jag är inte orolig för framtiden. Jag vet att jag är en bra färdtjänstförare, en chaufför som gillar jobbet och som uppskattas av kunderna. Jag kommer att få jobb någon annanstans.

Transportarbetaren har sökt åkeriet, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. olle ohlsson:
    27 januari, 2022

    mer vanligt är att åkare INTE följer det påstådda kollektivavtalet, samt "glömmer" anställningsavtalet innan anställningen påbörjas.

  2. Yon SEB:
    1 oktober, 2020

    I stort sett är det kommunerna som tillåter att arbetarna blir lurade. De vet väl att prisdumpningen inte håller måttet. Det värsta är att de förväntar sig att vi betalar 30 procent skatt för det. Prisdumpningen av kommunerna är oansvarig!!!

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.