Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.
Close
Scenbyte: Efter arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) anförande gjorde sig Byggnads ordförande Johan Lindholm (till vänster) beredd.
Close

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

I grunden var förstås alla överens: två skyddsombud, LO:s ordförande och en vice, ett par LO-förbundsordförande, en arbetsgivarhöjdare, chefen för landets företagshälsor, en centerpartist i riksdagen och arbetsmarknadsministern samlade till en hearing i LO-borgen:

Mer måste göras för att hejda döden på jobbet. Dödsolyckor, dödliga arbetssjukdomar och svåra arbetsskador måste minska.

Fackliga krav på större resurser för fler och kunnigare inspektioner av Arbetsmiljöverket, liksom tuffare lagar och hårdare straff när det gäller arbetsmiljöbrott, mötte inget motstånd.

Det rådde inte heller någon oenighet om att arbetsgivarna har ansvaret. Och att facket, skyddsombuden och andra anställda ska vara beredda att samverka för en arbetsmiljö där riskerna minimeras.

Så till Ylva Johanssons resonemang om rådighetsansvar. När regeringen tillsatte en utredning om större ansvar för arbetsmiljön hos beställare återkom utredaren i stället med en tanke om bredare rådighetsansvar.

Det handlar om arbetsplatser med flera företag och flera branscher i farten. Kanske en byggarbetsplats, eller en industri med lossning och lastning av gods. Utredarens idé var att en person med rådighetsansvar där skulle ha det samlade ansvaret för arbetsmiljön, även för den som inte var anställd på personens företag.

– Det är intressant idé, sa Ylva Johansson.

– Men frågan är komplex och måste utredas. Jag vågar inte säga om den är bra ännu.

Att var och en av de dödsolyckor som inträffar – 18 hittills i år, enligt Arbetsmiljöverkets statistik – måste utredas grundligt och mer systematiskt hördes från flera håll.

En annan konstruktiv idé stod Peter Munck af Rosenschöld för. Han är vd i branschorganisationen Sveriges Företagshälsor och tycker att uppgifter om hur de anställda har det borde vara lika viktigt som ett företags ekonomi. Alltså skulle det krävas en redovisning av hur arbetsmiljön hanteras på varje företags årsstämma.

Även om ingen från Transports branscher fanns med på scenen, eller gjorde sig hörd från publikplats, var åkeri och lastbilsförare ständigt närvarande i diskussionerna:

– Dagligdags kommer det chaufförer från Rumänien, med blankslitna däck och telefoner utan gps, vittnade ett skyddsombud från pappersindustrin.

– Uppenbarligen har det gått snett inom transportbranschen, svarade Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande i LO.

– Det körs mellan 400 och 500 illegala transporter i Sverige varje dag. Det måste svenska myndigheter och EU göra något åt, sa han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    12 mars, 2019

    Det är väldigt enkelt att få dödsolyckorna att minska och det är att det automatiskt blir LIVSTIDS FÄNGELSE för den som är ansvarig på en arbetsplats när det sker en dödsolycka.Det skall vara största ägaren i det företaget som har åtagit sig att utföra arbetet som personligen är ansvarig eller VD:n i ett bolag utan privata ägare oavsett om de senare även anlitar underentreprenörer. Och även ett mycket högt skadestånd till den avlidnes anhöriga ifrån VD,styrelsen och ägare i det företag som är ansvarigt så är det snart ett minne blott med farliga arbetsplatser.Givetvis så får det inte vara någon så kallad "målvakt" som inget har att förlora som kan bli ansvarig utan det skall vara den som har råd att förhindra dödsolyckor och som har mest att förlora på om de slarvar med andras arbetsmiljö och liv!!
    Lite provocerande kanske,men denna kommentaren är tänkt att få de som har makt och pengar att vakna upp och det gör de först när det svider i den egna plånboken eller att de kan få fängelsestraff på grund av sin egen lättja för att tjäna pengar på att riskera andra människor liv och hälsa."Piska och morot" för de ansvariga är det jag anser är bäst för att minska dödsolyckor och få till en bättre arbetsmiljö som skyddar hälsan för arbetstagarna.Sedan får politiker och jurister lösa detta praktiskt om de vågar.....Det bästa är ju om även politikerna är personligt ansvariga inom de områden som de har ansvaret för,men det lär ju aldrig hända.....

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.