Annons:
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.
Close
Scenbyte: Efter arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) anförande gjorde sig Byggnads ordförande Johan Lindholm (till vänster) beredd.
Close

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

I grunden var förstås alla överens: två skyddsombud, LO:s ordförande och en vice, ett par LO-förbundsordförande, en arbetsgivarhöjdare, chefen för landets företagshälsor, en centerpartist i riksdagen och arbetsmarknadsministern samlade till en hearing i LO-borgen:

Mer måste göras för att hejda döden på jobbet. Dödsolyckor, dödliga arbetssjukdomar och svåra arbetsskador måste minska.

Fackliga krav på större resurser för fler och kunnigare inspektioner av Arbetsmiljöverket, liksom tuffare lagar och hårdare straff när det gäller arbetsmiljöbrott, mötte inget motstånd.

Det rådde inte heller någon oenighet om att arbetsgivarna har ansvaret. Och att facket, skyddsombuden och andra anställda ska vara beredda att samverka för en arbetsmiljö där riskerna minimeras.

Så till Ylva Johanssons resonemang om rådighetsansvar. När regeringen tillsatte en utredning om större ansvar för arbetsmiljön hos beställare återkom utredaren i stället med en tanke om bredare rådighetsansvar.

Det handlar om arbetsplatser med flera företag och flera branscher i farten. Kanske en byggarbetsplats, eller en industri med lossning och lastning av gods. Utredarens idé var att en person med rådighetsansvar där skulle ha det samlade ansvaret för arbetsmiljön, även för den som inte var anställd på personens företag.

– Det är intressant idé, sa Ylva Johansson.

– Men frågan är komplex och måste utredas. Jag vågar inte säga om den är bra ännu.

Att var och en av de dödsolyckor som inträffar – 18 hittills i år, enligt Arbetsmiljöverkets statistik – måste utredas grundligt och mer systematiskt hördes från flera håll.

En annan konstruktiv idé stod Peter Munck af Rosenschöld för. Han är vd i branschorganisationen Sveriges Företagshälsor och tycker att uppgifter om hur de anställda har det borde vara lika viktigt som ett företags ekonomi. Alltså skulle det krävas en redovisning av hur arbetsmiljön hanteras på varje företags årsstämma.

Även om ingen från Transports branscher fanns med på scenen, eller gjorde sig hörd från publikplats, var åkeri och lastbilsförare ständigt närvarande i diskussionerna:

– Dagligdags kommer det chaufförer från Rumänien, med blankslitna däck och telefoner utan gps, vittnade ett skyddsombud från pappersindustrin.

– Uppenbarligen har det gått snett inom transportbranschen, svarade Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande i LO.

– Det körs mellan 400 och 500 illegala transporter i Sverige varje dag. Det måste svenska myndigheter och EU göra något åt, sa han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    12 mars, 2019

    Det är väldigt enkelt att få dödsolyckorna att minska och det är att det automatiskt blir LIVSTIDS FÄNGELSE för den som är ansvarig på en arbetsplats när det sker en dödsolycka.Det skall vara största ägaren i det företaget som har åtagit sig att utföra arbetet som personligen är ansvarig eller VD:n i ett bolag utan privata ägare oavsett om de senare även anlitar underentreprenörer. Och även ett mycket högt skadestånd till den avlidnes anhöriga ifrån VD,styrelsen och ägare i det företag som är ansvarigt så är det snart ett minne blott med farliga arbetsplatser.Givetvis så får det inte vara någon så kallad "målvakt" som inget har att förlora som kan bli ansvarig utan det skall vara den som har råd att förhindra dödsolyckor och som har mest att förlora på om de slarvar med andras arbetsmiljö och liv!!
    Lite provocerande kanske,men denna kommentaren är tänkt att få de som har makt och pengar att vakna upp och det gör de först när det svider i den egna plånboken eller att de kan få fängelsestraff på grund av sin egen lättja för att tjäna pengar på att riskera andra människor liv och hälsa."Piska och morot" för de ansvariga är det jag anser är bäst för att minska dödsolyckor och få till en bättre arbetsmiljö som skyddar hälsan för arbetstagarna.Sedan får politiker och jurister lösa detta praktiskt om de vågar.....Det bästa är ju om även politikerna är personligt ansvariga inom de områden som de har ansvaret för,men det lär ju aldrig hända.....

Lästips:

Transportarbetarens logga

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.