Illustration schemaläggning

Kampen om schemat

Arbetstider. Hjulen ska rulla dygnet om och arbetsgivarnas krav på flexibilitet ökar. Samtidigt vill allt fler transportare ha större inflytande över sin arbetstid – och mer ledig tid – framför högre lön.

Många har pressade liv i dag när allt ska gå så fort, inte minst småbarnsföräldrar. Jag ser en trend att fler och fler anställda värderar ledig tid mer än pengar och jag tror det kommer att bli viktigare och viktigare, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Han pekar ut hamnarbetarna som en stark grupp med hög organisationsgrad. Avtalet ger arbetarna betydligt mer makt över arbetstiderna än andra grupper i Transport har. I grunden gäller arbetstiden 7–16.30, vardagar. Ska stuveriarbetarna jobba andra tider måste arbetsgivarna och arbetstagarna förhandla.

Förklaringen är att det var normalarbetstiden, förr. Och att Transport lyckats behålla skrivningarna, trots ökade krav på flexibilitet och ob-tid. Fack och arbetsgivare var i stort sett överens fram till mitten på 2000-talet. Då började företagen ifrågasätta avtalskonstruktionen om att parterna ska vara överens för arbete utöver 7-16.30 måndag-fredag och förhandlingarna blev tuffare, förklarar Winstén.

– Under senare år har vi fokuserat mer på att få ner arbetstiden för hamnarbetare som jobbar skift och natt. Som kompensation för att det är slitsamt. I andra yrkesgrupper och avtal får arbetarna mer kompensation i pengar.

Fast det finns en grupp till där arbetsgivarna måste förhandla om de vill ha arbete utfört utöver de ordinarie ramtiderna (7–20 måndag-torsdag och 7–17 på fredagar): gummiverkstadsarbetarna.

– Då krävs en lokal överenskommelse. De anställda kan fortfarande bli utkallade på övertid, men då är det övertid som gäller, säger Transports ombudsman Magnus Larsson.

Vi har besökt terminalarbetare i Jönköping och Ljungby. De skickar en hälsning till Transports avtalsförhandlare om mer komptid framför högre lön.

– Det är förståndigt, fokus borde ligga där om man ska orka ett helt yrkesliv, svarar Peter Winstén.

Många föredrar långa pass, på tio, tolv timmar, även om forskning visar att det är sämre för hälsan. En längre ledighet mellan passen lockar, beskriver han.

Enligt terminalavtalet ska anställda varskos senast två veckor före en schemaändring. För lastbilsförarna gäller bara fem dagar och det är svårt att komma åt osäkerheten om när chaufförerna slutar på grund av trafikläget, konstaterar Winstén.

Han uppmanar arbetsgivarna inom Transports övriga yrkesgrupper att ta vara på de fackliga företrädarnas kompetens.

– De som är i produktionen, och har fått information om förutsättningarna, är bäst lämpade att göra scheman. Det kan vara knepigt ibland, men är anställda hyfsat till freds med sina arbetstider mår de bättre och gör ett bättre jobb.

Hur ska chaufförer, terminalarbetare och andra med mindre inflytande över schemaläggningen göra?

– Det gäller att ta fram bra förslag och vässa argumenten. Har man inte makt i avtalet så måste man ha makt i argumentationen, säger Peter Winstén.

Transports ombudsman Magnus Thelander citerar ur åkeriavtalet: ”arbetstidsschema ska upprättas av arbetsgivaren efter samråd med den anställde”.

– Det betyder att åkaren ska prata med sin chaufför innan han lägger schema, men det efterlevs nog inte i så stor omfattning. Slutklämmen lyder också: ”blir de inte överens bestämmer arbetsgivaren”.

Fast, påpekar Thelander, i dagens läge med förarbrist borde åkerierna prata mer med sina chaufförer för att få behålla kompetent personal.

Åkeriavtalets svaga skrivning ligger så långt tillbaka i tiden att förbundsordförande Tommy Wreeth avsvär sig ansvaret. Han ser en enda fördel med att de senast tecknade avtalen blev så långa som tre år:

– Det finns mer tid att engagera sig, tänka över och formulera kraven. Frågan är vad som är viktigt, kronor och ören eller ett vettigt socialt liv?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Transportarbetarens logga

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?