Illustration avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

– Det är ett nytt grepp. Förhoppningen är att vi kan hitta långsiktiga strategier för alla våra yrkesgrupper, säger Transports avtalssekreterare Peter Winsten.

Inför avtalsrörelserna har förbundet ofta samlat anställda och yrkesarbetande medlemmar för att diskutera vilka krav som ska drivas mot arbetsgivarna. Överst på listan hamnar nästan alltid ”högre lön”.

Det är en prioritering som blivit mindre meningsfull i ett läge där löneökningarna i praktiken blivit förutbestämda – av industrin.

Transportarbetaren kommer under 2019 och 2020 att gå igenom bransch för bransch, för att se vilka faktorer som kan påverka arbetet de kommande åren.

Först ut blir Transports största avtalsområde – åkerichaufförer, terminal- och lagerarbetare.

På Sandres åkeri i Edsbyn ser åkaren, Peter Sandres, chaufförsbristen som branschens största problem. Chauffören Tomas Elfsborg, som kört flisbil i 35 år, tycker att yrkesförare över lag är värda mer än de löner som gäller i dag:

– Vi är ute i ur och skur, dygnet runt. Vi har ett stort ansvar. Jämför man med piloterna, som strejkade, kan jag tycka att vi borde ha mer betalt.

– Jag har funderat över varför chaufförsbristen inte lett till höge löner. Antagligen för att åkerierna inte gör några stora pengar heller. Det är någon annan som tar hand om vinsterna.

Inga-Lill Pettersson håller med. Hon är sekreterare i Transports Hälsingeavdelning och kör själv lastbil på heltid.

– Om branschen ska få tag i folk och överleva behöver chaufförernas status helt klart höjas, säger hon.

Avtalsrörelsen
Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionsfusket. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år