Close
Transport har inlett en specialsatsning, kampdagar, då facket besöker arbetsplatser och värvar nya medlemmar. Strengbergs däck, med Janne Boudrie som platschef, får besök av Jonas Lundbäck och Patrik Husberg från Nyköpingsavdelningen.
Close

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

Måndag strax före lunch. Patrik Husberg och Jonas Lundbäck kliver in på Strengbergs däck i Södertälje. Patrik är vikarierande ombudsman, Jonas är nyvald ordförande i Nyköpingsavdelningen.

– Hej, vi kommer från Transport och skulle vilja snacka lite mer era anställda…

– Oj, säger Janne Boudrie, ställföreträdande platschef på däckfirman. Facket har varit här flera gånger och ni är alltid välkomna. Men snälla, det vore jättebra och ni varskodde oss lite innan. Så att vi kan frigöra de anställda.

Jonas och Patrik nickar och ursäktar sig med att kampdagarna är en ganska ny satsning i förbundet. Tanken är att alla avdelningar ska stänga ner den ordinarie verksamheten och bara satsa på arbetsplatsbesök och medlemsvärvning två dagar i månaden.

Det spontana samtalet i receptionen blir ändå lättsamt. Janne Boudrie berättar att vårruschen redan är i gång. I år väntas den bli ovanligt intensiv. Politikerna har inför lagkrav på vinterdäck fram till 31 mars, och sedan dubbförbud från den 16 april.

Reglerna är desamma över hela landet. För att inte riskera böter måste ett par miljoner bilägare (alla med dubbdäck) hinna byta hjul inom loppet av 15 dagar. Varav nio är arbetsdagar för däckverkstäderna.

– Det vore bra om Transport drev frågan politisk. Tidsfönstret måste bli större, säger Janne Boudrie.

Strengbergs tar emot tunga fordon och har även jourverksamhet. Verkstaden var en av de första som fick krav på sig att ha skyddsfordon, TMA, vid alla uppdrag på skyddsklassade vägar.

– TMA är bra. Säkerheten är jätteviktig, när vanliga bilister blir allt hänsynslösare. Men det borde vara samma regler för alla, säger platschefen.

Just den här dagen är det ingen anställd som har tid att snacka med facket och Patrik Husberg och Jonas Lundbäck åker vidare till nästa verkstad. De har redan avverkat gummifirmor i Nyköping och Trosa. Efter Södertälje väntar Eskilstuna och Strängnäs. Totalt blir det närmare 20 arbetsplatsbesök på en dag.

– Det är kul, säger Patrik. Det är nyttigt att vara ute på arbetsplatserna och lyssna på de anställda.

Till vardags jobbar Jonas Lundbäck på en terminal. Fast de senaste månaderna har han varit projektanställd på Nyköpingsavdelningen för att ringa upp arbetstagare som ännu inte gått med i facket.

– Jag frågar alla varför de inte är med. Ett vanligt svar är faktiskt: ”Ingen har frågat om jag vill gå med.”

Uppsökarna kör iväg några hundra meter, till nästa gummiverkstad. Michelins. På gårdsplanen står en dragbil som får ett av hjulen på boogien kollat.

Är de anställda med i facket?

– Nä, vi har det för bra, säger Anders Strömberg som jobbat länge på Michelin.

Även här blir det diskussion om tidsfönstret. Anders säger:

– Det är hektiskt varje vår. Vi har försökt ta in extrafolk, men det fungerar inte. I stället kör vi med ordinarie bemanning och jobbar som slavar i några veckor. Ändå brukar det inte bli mer än någon halvtimmes övertid per dag.

Totalt besöker Patrik Husberg och Jonas Lundbäck sex däckföretag i Södertälje. Vid ett av dem kommer en ung kille tassande precis när uppsökarna ska sätta sig i bilen. Försynt frågar han:

– Jag jobbade i en annan bransch tidigare och det har inte blivit av att jag bytt fackförbund. Hur gör man för att gå över till Transport?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Andelen som är med i facket fortsätter att minska

Facket. Sex av tio arbetare i transportbranscherna är med i facket. Andelen har krympt en aning det senaste året. Även bland tjänstemännen i samma sektor minskar organisationsgraden – även om den är högre totalt sett.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.