Close
Transport har inlett en specialsatsning, kampdagar, då facket besöker arbetsplatser och värvar nya medlemmar. Strengbergs däck, med Janne Boudrie som platschef, får besök av Jonas Lundbäck och Patrik Husberg från Nyköpingsavdelningen.
Close

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

Måndag strax före lunch. Patrik Husberg och Jonas Lundbäck kliver in på Strengbergs däck i Södertälje. Patrik är vikarierande ombudsman, Jonas är nyvald ordförande i Nyköpingsavdelningen.

– Hej, vi kommer från Transport och skulle vilja snacka lite mer era anställda…

– Oj, säger Janne Boudrie, ställföreträdande platschef på däckfirman. Facket har varit här flera gånger och ni är alltid välkomna. Men snälla, det vore jättebra och ni varskodde oss lite innan. Så att vi kan frigöra de anställda.

Jonas och Patrik nickar och ursäktar sig med att kampdagarna är en ganska ny satsning i förbundet. Tanken är att alla avdelningar ska stänga ner den ordinarie verksamheten och bara satsa på arbetsplatsbesök och medlemsvärvning två dagar i månaden.

Det spontana samtalet i receptionen blir ändå lättsamt. Janne Boudrie berättar att vårruschen redan är i gång. I år väntas den bli ovanligt intensiv. Politikerna har inför lagkrav på vinterdäck fram till 31 mars, och sedan dubbförbud från den 16 april.

Reglerna är desamma över hela landet. För att inte riskera böter måste ett par miljoner bilägare (alla med dubbdäck) hinna byta hjul inom loppet av 15 dagar. Varav nio är arbetsdagar för däckverkstäderna.

– Det vore bra om Transport drev frågan politisk. Tidsfönstret måste bli större, säger Janne Boudrie.

Strengbergs tar emot tunga fordon och har även jourverksamhet. Verkstaden var en av de första som fick krav på sig att ha skyddsfordon, TMA, vid alla uppdrag på skyddsklassade vägar.

– TMA är bra. Säkerheten är jätteviktig, när vanliga bilister blir allt hänsynslösare. Men det borde vara samma regler för alla, säger platschefen.

Just den här dagen är det ingen anställd som har tid att snacka med facket och Patrik Husberg och Jonas Lundbäck åker vidare till nästa verkstad. De har redan avverkat gummifirmor i Nyköping och Trosa. Efter Södertälje väntar Eskilstuna och Strängnäs. Totalt blir det närmare 20 arbetsplatsbesök på en dag.

– Det är kul, säger Patrik. Det är nyttigt att vara ute på arbetsplatserna och lyssna på de anställda.

Till vardags jobbar Jonas Lundbäck på en terminal. Fast de senaste månaderna har han varit projektanställd på Nyköpingsavdelningen för att ringa upp arbetstagare som ännu inte gått med i facket.

– Jag frågar alla varför de inte är med. Ett vanligt svar är faktiskt: ”Ingen har frågat om jag vill gå med.”

Uppsökarna kör iväg några hundra meter, till nästa gummiverkstad. Michelins. På gårdsplanen står en dragbil som får ett av hjulen på boogien kollat.

Är de anställda med i facket?

– Nä, vi har det för bra, säger Anders Strömberg som jobbat länge på Michelin.

Även här blir det diskussion om tidsfönstret. Anders säger:

– Det är hektiskt varje vår. Vi har försökt ta in extrafolk, men det fungerar inte. I stället kör vi med ordinarie bemanning och jobbar som slavar i några veckor. Ändå brukar det inte bli mer än någon halvtimmes övertid per dag.

Totalt besöker Patrik Husberg och Jonas Lundbäck sex däckföretag i Södertälje. Vid ett av dem kommer en ung kille tassande precis när uppsökarna ska sätta sig i bilen. Försynt frågar han:

– Jag jobbade i en annan bransch tidigare och det har inte blivit av att jag bytt fackförbund. Hur gör man för att gå över till Transport?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.

Inhyrda på lager – ett evigt B-lag

Bemanning. Stora, ”seriösa” företag rundar konsekvent bemanningsavtalet. Och gör stora vinster trots miljonskadestånd. Transports Göteborgsavdelning tar striden. Om och om igen.

Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går iväg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna.

Hamnen förlorar gods från Kina

Hamn. Ungefär 350 containrar per vecka räknar Helsingborgs hamn med att förlora framöver. Coronaviruset har stoppat produktionen i Kina och inom ett par veckor kommer det att märkas i hamnen.

Transports team samlar namn för svensk åkerinäring

Åkeri. Namnlistan fylls redan på. Efter tolv timmar har Transports Ordning och reda-team spridit sitt upprop till tusentals personer på Facebook: Rädda svensk åkerinäring – och titta på vad Danmark gör.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.