Close
Transport har inlett en specialsatsning, kampdagar, då facket besöker arbetsplatser och värvar nya medlemmar. Strengbergs däck, med Janne Boudrie som platschef, får besök av Jonas Lundbäck och Patrik Husberg från Nyköpingsavdelningen.
Close

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

Måndag strax före lunch. Patrik Husberg och Jonas Lundbäck kliver in på Strengbergs däck i Södertälje. Patrik är vikarierande ombudsman, Jonas är nyvald ordförande i Nyköpingsavdelningen.

– Hej, vi kommer från Transport och skulle vilja snacka lite mer era anställda…

– Oj, säger Janne Boudrie, ställföreträdande platschef på däckfirman. Facket har varit här flera gånger och ni är alltid välkomna. Men snälla, det vore jättebra och ni varskodde oss lite innan. Så att vi kan frigöra de anställda.

Jonas och Patrik nickar och ursäktar sig med att kampdagarna är en ganska ny satsning i förbundet. Tanken är att alla avdelningar ska stänga ner den ordinarie verksamheten och bara satsa på arbetsplatsbesök och medlemsvärvning två dagar i månaden.

Det spontana samtalet i receptionen blir ändå lättsamt. Janne Boudrie berättar att vårruschen redan är i gång. I år väntas den bli ovanligt intensiv. Politikerna har inför lagkrav på vinterdäck fram till 31 mars, och sedan dubbförbud från den 16 april.

Reglerna är desamma över hela landet. För att inte riskera böter måste ett par miljoner bilägare (alla med dubbdäck) hinna byta hjul inom loppet av 15 dagar. Varav nio är arbetsdagar för däckverkstäderna.

– Det vore bra om Transport drev frågan politisk. Tidsfönstret måste bli större, säger Janne Boudrie.

Strengbergs tar emot tunga fordon och har även jourverksamhet. Verkstaden var en av de första som fick krav på sig att ha skyddsfordon, TMA, vid alla uppdrag på skyddsklassade vägar.

– TMA är bra. Säkerheten är jätteviktig, när vanliga bilister blir allt hänsynslösare. Men det borde vara samma regler för alla, säger platschefen.

Just den här dagen är det ingen anställd som har tid att snacka med facket och Patrik Husberg och Jonas Lundbäck åker vidare till nästa verkstad. De har redan avverkat gummifirmor i Nyköping och Trosa. Efter Södertälje väntar Eskilstuna och Strängnäs. Totalt blir det närmare 20 arbetsplatsbesök på en dag.

– Det är kul, säger Patrik. Det är nyttigt att vara ute på arbetsplatserna och lyssna på de anställda.

Till vardags jobbar Jonas Lundbäck på en terminal. Fast de senaste månaderna har han varit projektanställd på Nyköpingsavdelningen för att ringa upp arbetstagare som ännu inte gått med i facket.

– Jag frågar alla varför de inte är med. Ett vanligt svar är faktiskt: ”Ingen har frågat om jag vill gå med.”

Uppsökarna kör iväg några hundra meter, till nästa gummiverkstad. Michelins. På gårdsplanen står en dragbil som får ett av hjulen på boogien kollat.

Är de anställda med i facket?

– Nä, vi har det för bra, säger Anders Strömberg som jobbat länge på Michelin.

Även här blir det diskussion om tidsfönstret. Anders säger:

– Det är hektiskt varje vår. Vi har försökt ta in extrafolk, men det fungerar inte. I stället kör vi med ordinarie bemanning och jobbar som slavar i några veckor. Ändå brukar det inte bli mer än någon halvtimmes övertid per dag.

Totalt besöker Patrik Husberg och Jonas Lundbäck sex däckföretag i Södertälje. Vid ett av dem kommer en ung kille tassande precis när uppsökarna ska sätta sig i bilen. Försynt frågar han:

– Jag jobbade i en annan bransch tidigare och det har inte blivit av att jag bytt fackförbund. Hur gör man för att gå över till Transport?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.