Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

– För att åstadkomma förbättringar för medlemmarna måste vi bli fler, och därigenom starkare. Vi värvar redan nu många medlemmar. Men samtidigt är det aningen fler som lämnar Transport. Den trenden vill vi bryta, säger förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

I februari fattade förbundsstyrelsen beslut om särskilda ”kampdagar”. Den första blir den 19 mars och sedan rullar satsningen på med 15 dagars mellanrum.

Ett liknande arbete bedrivs under förbundets två årliga uppsökeriveckor, men nu kompletteras de med särskilda dagar då avdelningarna förväntas stänga kontoren helt och ge sig ut på fältet.

– Det är viktigt att vi är ute och träffar arbetstagarna. Många unga har inte ens fått frågan om i fall de vill gå med i facket. Vi måste bli mer synliga, säger Lars Mikaelsson.

Fram till 2006 hade Transport en positiv medlemsutveckling och toppnoteringen låg över 74 000 medlemmar. Då vann den borgerliga Alliansen valet och en av de första åtgärderna blev att chockhöja avgiften till a-kassan. Det gjorde att i princip alla LO-förbund på några månader tappade 10-15 procent av medlemmarna.

Transport ligger nu strax under 60 000. Det senaste halvåret har förbundet skrivit in närmare 3 900 nya medlemmar. Men samtidigt var det drygt 4 000 som gick ur.

– En ganska stor grupp går till andra LO-förbund, därför att man bytt yrke. Det är naturligt. En del går i pension. Men vi vill ändra ”balansen”. I stället för att krympa med 200 medlemmar på sex månader, vill vi växa med minst lika många, säger Mikaelsson.

Beroende på branscher och lokala förutsättningar är avdelningarna fria att själva utforma kampdagarna. Det kan också hända att de angivna datumen förskjuts något.

Men grundtanken är att de tre första kampdagarna ska genomföras den 19 mars, den 3 april och den 18 april. Kampanjen är tänkt att pågå till och med september, med ett sommaruppehåll i juli.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Borg:
    22 februari, 2018

    Det pågår konstant en facklig kamp i vår vardag, speciellt nu när vi har en sån tydlig viljeriktning från alliansen och SD, att försämra våra villkor i lag och avtal.
    Men utveckla gärna Sven-Åke hur våra hundratals miljoner har gått upp i rök på byråkrati och lyxliv för funktionärer.
    MVH
    Joakim Borg

  2. HG Wendt:
    21 februari, 2018

    Äntligen. Arbetsplatsbesök är det bästa fackliga arbetet. Men visst har man fått stryk på sin avdelning när man inte var på avdelningen och satt. Man tom avskaffade dagrapporten till Avdelningsstyrelsen. Gissa varför. Många kommer att skita på sig när man ska lämna sin avdelning och besöka arbetsplatser, ja eller så skiter man i det precis som när vi bestämde om att alla avdelningar skulle ut två veckor om året, jo men visst! Lycka till alla, själv ska jag göra några arbetsplatsbesök trots att jag är pensionär!!!

  3. Sven-Åke:
    21 februari, 2018

    Tänk om man satsade alla de hundratals miljoner på facklig kamp som Transport slänger ut på byråkrati och lyxliv för funktionärer.Ingen risk. Pengarna går upp i rök.

Lästips:

Tommy Wreeth

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.

Tillbakablickar

Årskrönika. 2017 går till historien som ännu ett år då transportarbetare hållit Sverige i gång. Dygnet om och landet runt. På bilden här ovanför är det Peter Österling som ser till att Solnaborna får sina morgontidningar.

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud av ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.