Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

– För att åstadkomma förbättringar för medlemmarna måste vi bli fler, och därigenom starkare. Vi värvar redan nu många medlemmar. Men samtidigt är det aningen fler som lämnar Transport. Den trenden vill vi bryta, säger förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

I februari fattade förbundsstyrelsen beslut om särskilda ”kampdagar”. Den första blir den 19 mars och sedan rullar satsningen på med 15 dagars mellanrum.

Ett liknande arbete bedrivs under förbundets två årliga uppsökeriveckor, men nu kompletteras de med särskilda dagar då avdelningarna förväntas stänga kontoren helt och ge sig ut på fältet.

– Det är viktigt att vi är ute och träffar arbetstagarna. Många unga har inte ens fått frågan om i fall de vill gå med i facket. Vi måste bli mer synliga, säger Lars Mikaelsson.

Fram till 2006 hade Transport en positiv medlemsutveckling och toppnoteringen låg över 74 000 medlemmar. Då vann den borgerliga Alliansen valet och en av de första åtgärderna blev att chockhöja avgiften till a-kassan. Det gjorde att i princip alla LO-förbund på några månader tappade 10-15 procent av medlemmarna.

Transport ligger nu strax under 60 000. Det senaste halvåret har förbundet skrivit in närmare 3 900 nya medlemmar. Men samtidigt var det drygt 4 000 som gick ur.

– En ganska stor grupp går till andra LO-förbund, därför att man bytt yrke. Det är naturligt. En del går i pension. Men vi vill ändra ”balansen”. I stället för att krympa med 200 medlemmar på sex månader, vill vi växa med minst lika många, säger Mikaelsson.

Beroende på branscher och lokala förutsättningar är avdelningarna fria att själva utforma kampdagarna. Det kan också hända att de angivna datumen förskjuts något.

Men grundtanken är att de tre första kampdagarna ska genomföras den 19 mars, den 3 april och den 18 april. Kampanjen är tänkt att pågå till och med september, med ett sommaruppehåll i juli.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Borg:
    22 februari, 2018

    Det pågår konstant en facklig kamp i vår vardag, speciellt nu när vi har en sån tydlig viljeriktning från alliansen och SD, att försämra våra villkor i lag och avtal.
    Men utveckla gärna Sven-Åke hur våra hundratals miljoner har gått upp i rök på byråkrati och lyxliv för funktionärer.
    MVH
    Joakim Borg

  2. HG Wendt:
    21 februari, 2018

    Äntligen. Arbetsplatsbesök är det bästa fackliga arbetet. Men visst har man fått stryk på sin avdelning när man inte var på avdelningen och satt. Man tom avskaffade dagrapporten till Avdelningsstyrelsen. Gissa varför. Många kommer att skita på sig när man ska lämna sin avdelning och besöka arbetsplatser, ja eller så skiter man i det precis som när vi bestämde om att alla avdelningar skulle ut två veckor om året, jo men visst! Lycka till alla, själv ska jag göra några arbetsplatsbesök trots att jag är pensionär!!!

  3. Sven-Åke:
    21 februari, 2018

    Tänk om man satsade alla de hundratals miljoner på facklig kamp som Transport slänger ut på byråkrati och lyxliv för funktionärer.Ingen risk. Pengarna går upp i rök.

Lästips:

Tommy Wreeth

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.

Tillbakablickar

Årskrönika. 2017 går till historien som ännu ett år då transportarbetare hållit Sverige i gång. Dygnet om och landet runt. På bilden här ovanför är det Peter Österling som ser till att Solnaborna får sina morgontidningar.

Infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

”Två olika kollektivavtal på samma arbetsplats är inte bra”

Hamn. Om mindre än två dygn kan en ny konflikt bryta ut i hamnarna. Vad vill Hamnarbetarförbundet (HF)? Är målet dubbla kollektivavtal och dubbla fackföreningar för arbetare på en och samma arbetsplats? Så här sa HF:s mångårige ordförande Björn A Borg i en stor intervju i Transportarbetaren år 2004. Texten är något kortad, i övrigt återges den ordagrant.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.